Författare Ämne: Problem med tändning  (läst 9441 gånger)

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
Problem med tändning
« skrivet: april 09, 2010, 15:16:31 »
Fuck fuck fuck ...  Igår fixade jag en beg Givare til svänghjulet Och den startade och gick o köra med hela dagen  På kvällen gick jag ner och skulle se om den stratade och den gjorde det .. :

Nu idag nä'r jag skulle köra iväg så  Startade bilen sen Tvärdog ... . Tog av tändstiften och såg att dem va dyngsura  . Torkade av dem och rengjorde och pröva strata igen  Den gick igång men dog efter 2 sekunder igen . går inte upp i varv Vad kan va feeel 
Risig Men Betald,

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: Problem med tändning
« Svar #1 skrivet: april 09, 2010, 16:25:10 »
Har du kollat så tändningen står rätt?

Är du säker så den inte bara får för mycket bränsle?Är det en insprutare eller förgasare du har?
Försökt med startgas?
Försökt dra ur Lmm och mätt resistansen i temp. givaren i toppen? Finns uppskrivet nånstans på forumet vad den ska vara.

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 09, 2010, 16:27:55 »
Låter som du bara har ström fram till tändningen på startmotorläget, så fort du släpper nyckeln så dör den.
"don't buy it if you can build it!"

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 09, 2010, 16:35:44 »
jag får prova mäta resistensen och jag använder inte Tändningslåset har kopplat Till switch och kapp till startmotorn  .den har gjort såhär tidigare och  Den funkar efter att man har hållt på i en halvtimme men batteriet tog slut nu så jag väntar på att nån polare ska komma hem så man kan prova igen
Risig Men Betald,

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 09, 2010, 22:08:44 »
okej Vi har ett stort problemn  med att den surar ner sig  tar jag ur stiften och gör dem rena så startar den men dör efter nån sekund   Sen går den runt och hostar till lite då och då   Precis som om den vill igång men icke  VAD KAN VA FEL ....
Risig Men Betald,

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: april 09, 2010, 22:23:15 »
okej Vi har ett stort problemn  med att den surar ner sig  tar jag ur stiften och gör dem rena så startar den men dör efter nån sekund   Sen går den runt och hostar till lite då och då   Precis som om den vill igång men icke  VAD KAN VA FEL ....

Du får tänka logiskt och köra uteslutningsmetoden. Men kolla spridarpulsen genom att ta loss och mäta i en av spridarkontakterna. Jag är rädd att du har +12v där = bränslet fullkomligen forsar in i motorn. Du kan ju koppla ur kallstartspridaren med för att minska bränslet lite vid kallstart.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 09, 2010, 22:43:36 »
har varit nere o kollat en gång till och Jag har redan kopplat ut kallstartsspridaren  Men nu ville den inte tända alls  Ingen gnista alls på stiften   Skak olla imorgon om gnista kommer från spolen ..... Har ju bytat rotor fördelarelock och.stift o kablar :S  Så det bordei nte var några bekymmer  Så antingen fördelaren, spolen eller Hela enheten hade 11.54 V fram till Tändboxen
Risig Men Betald,

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 09, 2010, 22:44:22 »
och mätte 025 ohm på kontakten längst bak på toppen
Risig Men Betald,

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 09, 2010, 22:47:07 »
i värsta fall får jag väll fixa fram 5-6 000 Snabbt så jag kan köpa ett komplett MS Har ingen lust o löda något när man känner det såhär

Risig Men Betald,

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: april 09, 2010, 22:59:48 »
har varit nere o kollat en gång till och Jag har redan kopplat ut kallstartsspridaren  Men nu ville den inte tända alls  Ingen gnista alls på stiften   Skak olla imorgon om gnista kommer från spolen ..... Har ju bytat rotor fördelarelock och.stift o kablar :S  Så det bordei nte var några bekymmer  Så antingen fördelaren, spolen eller Hela enheten hade 11.54 V fram till Tändboxen

Inte lätt att felsöka när felet flyttar sig hela tiden  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 09, 2010, 23:03:59 »
typ men har mina aningar om att Tändspolen e kass  och har inte gett tillräckligt stark gnista  och kanske därför den dummar sig .... Men kan man koppla en tändkabel med ett stift rakt på spolen och se om den där kommer gnista ? för kommer där ingen gnista så Bytar jag ut hela möget...

PS. ibland känns det som en yxa skulle va bra till hands
Risig Men Betald,

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: april 09, 2010, 23:14:12 »
Mitt råd är att byta tändningslås till ett fungerande eller kolla över alla kontakter och kablar du använder för att starta.

Sen kan du ju prova ta loss spridarna och köra bränslet i flaskor, så ser du ju om den häller in bensin eller reglerar den.

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: april 09, 2010, 23:17:51 »
ska göra det med min vill först ha gnista på möget   Iom att jag får ström fram till   Renixet  men ingen gnista fram till stiften. Det konstiga e ju att den funka igår men inte idag. men det blir väll så när fransmän dricker vin,käkar ost och baguetter samtidigt som dem bygger Tändsystem;)
Risig Men Betald,

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: april 09, 2010, 23:36:05 »
Ska mäta motståndet imorgon på allt som har med tändsystemet o göra men hade varit snällt om någon kunde berätta om hur mycket motstånd där ska va i varje sensor på toppen .. så jag vet  exakt   
Risig Men Betald,

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: april 10, 2010, 00:06:10 »
vet inte om du har provat än men du kan sätta ett stift direkt på renixet och kolla om du får massor av gnistor :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: april 13, 2010, 23:32:10 »
jahapåp efter att tagit v rneixet delat det och satt ihoppa det oh sprutat å massor av startgas kört utan kallstartspridare i typ 10-15 min  Nonstop på starten så starta den och går nu men får se om den fungerar imorgon ...har en känsla tt det är nån givare som muppat sönder sig vilka givare finns det i toppen som kan påverka att den startar ?
Risig Men Betald,

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: april 14, 2010, 00:00:09 »
Hade det varit bränslefel så hade den ju malt igång direkt på startgasen, inte efter 10 minuter!! Men den kanske var sur på stiften?

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: april 14, 2010, 00:01:58 »
mm Den får bränsle  Men den poffar´till starten sen efter  en tid  så startar den sen efter man fått igång den Så startar den direkt Jävligt skumt iaf
Risig Men Betald,