Författare Ämne: Vakuumslang till ECON mätare?  (läst 6230 gånger)

bjogum

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Drifter
    • Visa profil
Vakuumslang till ECON mätare?
« skrivet: december 16, 2004, 23:20:43 »
hallå...

Någon som vet var vakuum slangen till ECON mätaren (på mätarhuset) ska gå till?? Vad mäter Econ mätaren föressten?

Sen undrar jag hur man kopplar in Temp mätaren, hade inte det på de andra mätarhuest häller och undrar hur jag får igång den?

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Vakuumslang till ECON mätare?
« Svar #1 skrivet: december 17, 2004, 12:14:18 »
ECON mätaren mäter väl vakum i insuget om jag har förståt det rätt.

Temp mätaren är väl bara o koppla till en tempgivare?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

bjogum

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Drifter
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 17, 2004, 13:16:27 »
ECON mätaren mäter väl vakum i insuget om jag har förståt det rätt.

Temp mätaren är väl bara o koppla till en tempgivare?

Ja, ECON skulle tydligen kopplas in på insuget, efter gasspjället.

Men temp givaren har 4st stift..? Finns det uttag för dom även på mätarhus som inte ha temp mätare original?

Edit; Kollade lite närmare på stiften. Det stär G+, G-, + och  - . Kan det  vara så att det ska vara batteri på + och -, sen givaren på G+ o G-?
« Senast ändrad: december 17, 2004, 13:23:50 av bjogum »

Amplify

• Medlem
  • Antal inlägg: 130
  • Volvo 360 - Sport Edition -88.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 17, 2004, 15:58:23 »
Så jävla "B" ECON mätare!
Verkar ju enbart gå efter gasreglage så om man varvar 6000 eller 750 spelar ingen roll... (oftast det första ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: december 17, 2004, 22:42:12 »
Men temp givaren har 4st stift..? Finns det uttag för dom även på mätarhus som inte ha temp mätare original?

Edit; Kollade lite närmare på stiften. Det stär G+, G-, + och  - . Kan det  vara så att det ska vara batteri på + och -, sen givaren på G+ o G-?

Det är nog som du säger, prova att lägga på en spänning på + och - och se om det lyser, då är det så. Lägger du spänning på G+ och G- och det är som du säger ska ju mätaren göra utslag.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 17, 2004, 22:46:25 »
Så jävla "B" ECON mätare!
Verkar ju enbart gå efter gasreglage så om man varvar 6000 eller 750 spelar ingen roll... (oftast det första ;)

Vadå B? Den gör ju sitt jobb!

Självklart spelar det ingen roll vilket varv du kör på när du mäter vaakum. Men det är lättare att få max vaakum vid 750 varv än vid 6000 varv. Vid 750 stallar ju motorn och axar inget vidare hur mycket du än gasar, men den suger i sig luft allt vad den kan och då ger det utslag på vaacumet. Ju mer Vaakum den ger utslag för desto mer bränsle tar den ju, sen att den tar mer bränsle på femman vid 6000 varv och max vaakum som 750 varv och max vaakum är ju en annan sak. Behövs färddator för att få ut den verkliga bränsleåtgången och inte ens färddatorn klarar väl det till 100%.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Amplify

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 19, 2004, 03:06:05 »
Zzznark?

Den går efter vakumet ja, inte soppaflödet(Direkt, inte indirekt). Därför är den "B".
Kanske kan relateras till skillnaden mellan att ha hastighetsmätarvajern på drivande eller icke drivande hjul.
Sitter den på drivande hjul så mäter den ju hur snabbt hjulet snurrar, och hur snabbt bilen skulle ha gått om man inte spann, utan hade den farten på hjulet.

Slutsats, visst funkar den som den ska, men det gör mycket annat också, betyder inte att den funkar som man tycker den borde göra. Mäter något som är i princip irrelevant, men är relaterat till "slutsatsen"...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 19, 2004, 10:14:08 »
Då förstår jag vad du menar, då avslutar jag genom att säga att det borde stå Vaakum istället för ECON eller nåt annat larvigt!
Så det visar vad det står och inte nåt annat..

Amplify

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 19, 2004, 17:55:34 »
Precis :)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: april 20, 2005, 15:22:40 »
Vadå B? Den gör ju sitt jobb!

Självklart spelar det ingen roll vilket varv du kör på när du mäter vaakum. Men det är lättare att få max vaakum vid 750 varv än vid 6000 varv. Vid 750 stallar ju motorn och axar inget vidare hur mycket du än gasar, men den suger i sig luft allt vad den kan och då ger det utslag på vaacumet. Ju mer Vaakum den ger utslag för desto mer bränsle tar den ju, sen att den tar mer bränsle på femman vid 6000 varv och max vaakum som 750 varv och max vaakum är ju en annan sak. Behövs färddator för att få ut den verkliga bränsleåtgången och inte ens färddatorn klarar väl det till 100%.

Rätta mig om jag har fel nu men funkar inte mätaren precis tvärtom? Eftersom insugsvakuumet mäts efter gasspjället så borde det bli mindre undertryck ju öppnare gasspjället är? Likna det vid en dammsugare, sätter man för handen för slangen (stänger gasspjället) så ökar undertrycket i slangen och tvärtom.
Säg gärna till om jag är helt ute och cyklar nu!
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 20, 2005, 17:22:26 »
Jo du har helt rätt  :-[

Jag blev lurad av siffrorna i mitt Megasquirt,

där har jag 20kPa vid motorbroms
92kPa när inte motorn är startad alltså trycket i luften
samt 90-92kPa vid full gas.