Författare Ämne: Vindrutetorkare stannat. Relä?  (läst 3593 gånger)

Bjornhansell

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Vindrutetorkare stannat. Relä?
« skrivet: juni 06, 2010, 13:22:06 »
Hej

340diesel, -86a. Vindrutetorkarna går ej. Säkringen är ok och det funkar ej med en ny motor från skroten. Finns någon annan komponent, typ relä, som kan vara boven i dramat?

Tacksam för tips!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vindrutetorkare stannat. Relä?
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2010, 14:38:43 »
Hej

340diesel, -86a. Vindrutetorkarna går ej. Säkringen är ok och det funkar ej med en ny motor från skroten. Finns någon annan komponent, typ relä, som kan vara boven i dramat?

Tacksam för tips!

Tror du har slagit huvudet på spiken där tror jag. Finns ett pausrelä som skulle kunna ställa till det kanske. Annars är det väl frågan om elkontakten i spaken är hel eller ej..
Har inte rivit i dessa elktretsar än så har ingen egen erfarenhet. Dock enkelt att mäta upp. Bort med skyddet under ratten (4-5st plastpluttar man drar ut med naglarna eller spårskruvmejsel) sen ser du elkontakterna på spakarna och kan dra av kabelskorna (efter att du memorerat hur de satt) och kan mäta med en multimeter (ohm-mätning) så att kontakterna sluter som de skall när du ställer spaken i de olika lägena.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Vindrutetorkare stannat. Relä?
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2010, 15:47:49 »
Du kan ju försöka mäta och se om det finns spänning vid motorn också, har för mig att kontakterna är ganska lättåtkomliga...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82