Författare Ämne: Hjälp! Bilen startar inte  (läst 3950 gånger)

Lindgren__

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Hjälp! Bilen startar inte
« skrivet: juli 18, 2010, 17:31:03 »
Hej vi är ett gäng polare som byggt en 360 Turbo (B200F(T)
Vi startade upp bilen och hade den igång ca 20sekunder och den gick väldigt bra. Sen började ryka från säkringscentralen bakom batteriet, vi stängde av bilen och såg att vi lyckats bränna soppareläet och kablarna mellan relä och säkringscentral. Har ingen aning om vad de kan vara för fel. Vi har tändning och soppa kommer till railen. Men stiften är torra, spridarna verkar inte fungera. Så min fråga är om ni har något tips vad det kan vara för kabel som brunnit o.s.v.

Eller om nån har ett elschema hur det ska vara draget.

Tack för ett trevligt forum

/Lindgren

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Hjälp! Bilen startar inte
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2010, 00:24:49 »
Kanske signalen som går från Renix till insprutningsboxen, går in på stift #1 på bränslepumpsrelät.

Lindgren__

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2010, 08:14:35 »
Okej tack för det svaret. Ska titta på det idag. Men vad tror ni orsakade kabelbranden? är det någon som har ett elschema på säkringscentralen vid batteriet och hur dom ska gå? Var nämligen där och pillrade när vi nyköpt bilen och trodde de var till nå gamla xtraljus  :-[ satte sedan dit kablarna som jag trodde dom skulle vara.

Tack på förhand
/Lindgren__

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2010, 11:29:39 »
Vi har diskuterat här på forumet vad dom går till men inte kommit fram till alla... Men den lilla blå ska i alla fall sitta högst upp och framåt sen har jag för mig säkringen längst ner går till bränslepumpen så ena kabeln kommer från stift "87B" på relät och sen går den vidare ner till bränslepumpen. Det är dom jag kan i huvudet. Men ska försöka fixa en bild på hur dom sitter idag ifall det skulle kunna vara till någon hjälp?

Lindgren__

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2010, 13:57:03 »
Det vore ju helt underbart. Ska på skroten och hämta ett likadant kablage m.m så då kan de vara bra att veta hur det ska sitta denna gång. Men jag förstår inte hur det kunde börja brinna, dom som verkligen var mest brunna var dom "mittersta" stiften på reläet, 1 tjock röd och en annan.

/Lindgren__

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2010, 21:48:08 »
Den tjocka röda är väl till stift 87B? Själva strömmen till bränslepumpen. Tyvärr har jag inte hunnit ta någon bild idag men ska se ifall jag kan ordna det.

Lindgren__

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2010, 13:27:36 »
Okej då är det den som brunnit plus den andra som är i mitten.

Men skulle vilja veta om ja kopplat helt tokigt eftersom de där hände. För den som går från säkringarna till batteriet e också bränd  ???

Maruder

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 04, 2010, 12:52:59 »
Dom 3 säkringarna bakom batteriet är

högst upp, blå kabel = förvärmning till lambdasond
mitten, röd kabel = nånting till lysena, troligtvis det "riktiga" halvljuset (inte automatiska)
längst ner, svart kabel = soppapump

Tänk också på att stift 1, den grå kabelns styrsignal kan vara knepig att mäta upp med en vanlig multimeter då den pulserar för snabbt.

30, i mitten, ska ALLTID ha +
15 ska ha + med tändningen på
87 går till originalinsprutet
87B går till soppapumpen
31 är jord
50 är blå/gula kabeln som går till startmotorn
1 är gråa kabeln som går till renix, varvräknare och originalinsprutet.

:)
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"