Författare Ämne: garrett tb025  (läst 9345 gånger)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
garrett tb025
« skrivet: augusti 13, 2010, 16:01:29 »
hej farsan har en garrett tb025 liggandes i garaget som lagerna behöver bytas på min fråga är då någon som vet hur stor effekt man kan få ut ur den den kanske är för liten för min b200? tror den kommer från en ford diesel 1,6 eller 1,8liters disel turbo. det kanske till och med är någon som vet vad det e för lager som det ska vara i? och ja jag har redan sökt på internet men hittar inte mycket mer info än vilka bilar man hittar den på och vissa säger även att det är en vakuumstyrd wg på den? tack för eventuella svar

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2010, 16:32:34 »
Lägg ut lite bilder och mått på den så blir det lite lättare att se vad det är för nått.
"don't buy it if you can build it!"

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2010, 16:45:56 »








 så nu tror jag inte jag har missat någon text eller nånting

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2010, 17:08:21 »
mät kompressorhjulets dia + turbins dia.
"don't buy it if you can build it!"

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #4 skrivet: augusti 13, 2010, 17:59:53 »
kompressorhjulets diameter är 48mm men får inte bort turbin huset

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2010, 18:17:48 »
Du ska mäta lilla dia så du behöver inte ta bort nått hus  :)
"don't buy it if you can build it!"

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2010, 18:21:47 »
aha;) får prova och se om jag kommer åt att mäta då:) borde ju va mycket lättare:)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2010, 18:28:44 »
kompressorn är 32mm och turbinen 36mm tror jag var inte så lätt att komma åt med skjutmåttet så tog en sax och skruvade åt för hårt så den vart trög för att komma åt och kopiera måttet med men tror det vart rätt så exagt

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #8 skrivet: augusti 13, 2010, 18:30:34 »
Den turbon klarar max 180-190hk på en b200 om den är fräsch.
"don't buy it if you can build it!"

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #9 skrivet: augusti 13, 2010, 18:33:49 »
så bra för jag hade tänkt mig att få ut max 170 siktar väl på runt 160 det räcker till mig till att börja med för mina bilförar skills är väl inte dom bästa så det räcker gott och väl åt mig ;)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #10 skrivet: augusti 13, 2010, 18:36:28 »
Då är den kanon  8)
"don't buy it if you can build it!"

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #11 skrivet: augusti 13, 2010, 18:40:22 »
och om jag gissar rätt borde jag väll få rätt så fin spol upp tid med en sån liten turbo i och med att den sitter på motorer som har 1,6-1,8liters volym original:P

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #12 skrivet: augusti 13, 2010, 18:43:28 »
Fullt ladd vid ca 2000-2200 rpm  :)
"don't buy it if you can build it!"

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #13 skrivet: augusti 13, 2010, 18:52:36 »
det låter fint de ;D men en k-motor konverterad till e-insprutning klarar väl inte så stort ladd i och med att k-motorn har väl hög komps kolvar? men typ 0,5 i ladd borde väl gå fint? och tack för alla svar peter :)
« Senast ändrad: augusti 13, 2010, 18:58:30 av Robin Israelsson »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: garrett tb025
« Svar #14 skrivet: augusti 13, 2010, 22:55:49 »
Blir nog en trevlig motor då! Kvick och rapp säkert!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #15 skrivet: augusti 14, 2010, 02:23:21 »
jo hoppas det om man ens får pärlan att starta sen men först ska den besiktigas original ;)
« Senast ändrad: augusti 14, 2010, 02:41:54 av Robin Israelsson »

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #16 skrivet: september 08, 2010, 10:16:03 »
b200k har vanliga kolvarna bara B230k som inte har förbränningsutrymmet i toppen

sen hurvida kompet skilljer mellan K och F motorn låter jag vara osagt =)
för det har jag noll koll på
Varför köra sakta när man kan köra fort?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #17 skrivet: september 08, 2010, 13:47:22 »
b200k har vanliga kolvarna bara B230k som inte har förbränningsutrymmet i toppen

sen hurvida kompet skilljer mellan K och F motorn låter jag vara osagt =)
för det har jag noll koll på

NEJ b200k har högkompskolvar som skrevs tidigare, är en kulle på toppen av kolven, dock är det vanliga 530 toppen som sitter på 200k :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #18 skrivet: september 08, 2010, 15:39:16 »
men hur mycket borde man kunna ladda med dom kolvarna då? den borde ju klara av en halv bar i alla fall?

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #19 skrivet: september 08, 2010, 23:28:44 »
men hur mycket borde man kunna ladda med dom kolvarna då? den borde ju klara av en halv bar i alla fall?

Det går sikker veldig bra hvis du har koll på bränslesystemet og unngår spikningar :)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #20 skrivet: september 09, 2010, 16:40:41 »
men då är bara frågan hur känner man igen knackningar? känns det på hur motorn går eller hörs det? har aldrig riktigt förstår det där

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: garrett tb025
« Svar #21 skrivet: september 09, 2010, 21:14:56 »
men då är bara frågan hur känner man igen knackningar? känns det på hur motorn går eller hörs det? har aldrig riktigt förstår det där

Det hörs om man lyssnar och inte har för grovt avgas, sen vet jag inte, kanske finns spikningar man inte hör oxå.

Om du ställer tändningen alldeles för vasst och sen gasar på fullt från låga varv så får du höra hur spikningar låter! (Fast har du renix kan du inte ställa tändningen).
Spikar det så låter det som om det sitter en liten tomte med en liten hammare och slår snabba vassa slag på blocket.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: garrett tb025
« Svar #22 skrivet: september 09, 2010, 23:07:18 »
okej men då vet man ju vad man ska lyssna efter och det hoppas på det bästa ;)