Författare Ämne: Trög rattning  (läst 5183 gånger)

Bealucius

• Gäst
Trög rattning
« skrivet: augusti 19, 2010, 10:43:09 »
När man ska vrida ratten mycket och långsamt som vid tex backning så går det ganska trögt, vad kan man göra för att det ska gå lättare?

Volvo 360 GLT -87 har jag; försökte läsa i instruktionsboken om den har styrservo, men hittade inget om vad det är för slags styrning på den. Så vore jättetacksam för svar hur jag kan bättra min styrning!
« Senast ändrad: augusti 19, 2010, 10:45:02 av Bealucius »

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Trög rattning
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2010, 11:07:52 »
Tyvärr låter de som att den inte har något servo, vilket är vanligt att 300or inte har något servo

Är de alltid lika trögt att vrida på ratten eller går de mycket lättare när man kör?
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Bealucius

• Gäst
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2010, 11:10:05 »
Ok, nä hört i förbifarten att någon trodde att dom inte började sätta styrservo förrän 1988 på dessa Volvos.

Nä när jag kör är det lugnt, mest då man ska backa eller vrida runt. 

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2010, 11:20:37 »
har du orginalbredd på däcken? När jag hade 195or på så gick det mycket tyngre att rätta än med org. 175or. Annars kanske du ska kolla över framvagnsinställningen kanske är någon led som är glapp så hjulet plogar lite?
Undrar om inte Kurre hade bekymmer med trögstyrt? då var det topplagringarna till dämparna som var slut.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Bealucius

• Gäst
« Svar #4 skrivet: augusti 19, 2010, 11:26:59 »
Jo det tror jag väl, bara vanliga däck på den just nu.
Ska skriva upp det och försöka få någon att kolla på det, då jag tyvärr inte riktigt har koll på sånt än.

rozz

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2010, 22:54:50 »
Jag har precis samma modell som dig och det finns ingen servo som sagt så det blir lite trögt att ratta när man ska tex parkera.
Dock mycket behagligare i högre hastigheter utan servo. :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: september 12, 2010, 18:35:20 »
Instämmer, det är fruktansvärt trögt att svänga runt hjulen då man står still/kör sakta. Fast inte blev det bättre av att jag bytte till en liten ratt  ;D

Hör du något kuttrande under huven (nåt som låter som duvor) när du har svängt mycket/trögt och sen rätar upp hjulen när du kör iväg igen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #7 skrivet: september 12, 2010, 19:08:08 »
lagrena i fjädertornen brukar ju dega ihop. kan hjälpa att smörja eller byta dom vet jag.
Bra, bättre, bredast

Bealucius

• Gäst
« Svar #8 skrivet: september 16, 2010, 21:06:39 »
Hm inte tänkt på det, men om det skulle kuttra vad föreslår du då att man ska kolla på?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #9 skrivet: september 16, 2010, 22:39:53 »
Hm inte tänkt på det, men om det skulle kuttra vad föreslår du då att man ska kolla på?

Det som Bekkis säger, små kullager som sitter i toppen av fjäderbenet och gör att det ska gå lätt att vrida runt hjulen. Eller rättare sagt gör så att det bara är hjulen som är tröga att vrida runt mot backen, inte själva mekaniken i bilen.

Här har du en bild på lagret:

Det är prylen som ser ut som en tjock bricka mitt i bild, ca 5cm i diameter och kanske 5-10mm tjock. Gör att den stora (rostiga) fjäderskålen som normalt sett har fjädern under sig inte går trögt mot den delen som sitter fast i toppen på bilens hjulhus (stora grunkan i gummi till höger i bild.)

Själva lagret är inte så dyrt, 150-200:- men sitter ju lite dumt till så man måste ta ur hela fjäderbenet ur bilen och ta bort fjädern (med specialverktyg som håller ihop den så den inte sprätter iväg när du lossar muttern till höger i bild).
Inget man gör på en kafferast..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.