Författare Ämne: 300power byggd 360???  (läst 258449 gånger)

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
300power byggd 360???
« skrivet: september 20, 2010, 20:39:27 »
Har kollat en del på forumet och det verkar vara mycket sköna snubbar som försöker hålla en gammal volvo stjärna vid liv :)
Jag tänkte så här: jag har förutsättningarna (och en 360) ni har kunnandet åsikter och säkert en massa delar liggande.
Detta är bara en fråga om det finns nåt intresse för ett sån här projekt, skulle vara kul ;D'
(ämnet är säkert malplacerat men hittade inget bättre)

BTW hur blir man betalande medlem ???
Det är i motvind en drake lyfter.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #1 skrivet: september 20, 2010, 22:00:19 »
hej och välkommen intressant ide skulle va fränt vill du bli betalande medlemkan du ta kontakt med kurre skicka ett pm till han
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #2 skrivet: september 20, 2010, 22:14:46 »
Skicka på mig lite ideer så bygger jag!!
Det är i motvind en drake lyfter.

Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #3 skrivet: september 21, 2010, 01:59:39 »
Turbo är väll de mest vanliga Sen så finns det både snik och Värsting bygg Se Knotan,Zyklon och peter Schmidt.. Sen så Är väll Ett ovanligt men förekommande fenomen att Bytta till eftermarknadssprut Typ Vems, MS ,Microtech osv
Risig Men Betald,

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #4 skrivet: september 21, 2010, 07:24:52 »
det finns väl en liten våt dröm att bygga om en 4dörrars sedan till 2dörrars. Ett ordentligt projekt att hugga tänderna i.
360 Hybrid MKII

Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #5 skrivet: september 21, 2010, 11:24:32 »
Bara til o tänka tillbaka till epa bygget
Risig Men Betald,

Maruder

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #6 skrivet: september 21, 2010, 12:42:09 »
att bygga om en 4 dörrars till 2 dörrars med hjälp av delar från en 3 dörrars är nog inte alls omöjligt, om jag och dahlan slår våra huven ihop så löser det sig nog rätt "enkelt" ;)
"Every complex problem has a simple, easy to understand solution that is wrong"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #7 skrivet: september 21, 2010, 18:43:35 »
att bygga om en 4 dörrars till 2 dörrars med hjälp av delar från en 3 dörrars är nog inte alls omöjligt, om jag och dahlan slår våra huven ihop så löser det sig nog rätt "enkelt" ;)

Det hade varit nåt det!

Välkommen hit Topfuel!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #8 skrivet: september 21, 2010, 19:25:56 »
att bygga om en 4 dörrars till 2 dörrars med hjälp av delar från en 3 dörrars är nog inte alls omöjligt, om jag och dahlan slår våra huven ihop så löser det sig nog rätt "enkelt" ;)

ja då inte ska de va nå större problem inte
Old Volvo's never die, they only go faster!"

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #9 skrivet: september 22, 2010, 02:15:57 »
Tack för ett trevligt välkomnande :)
4-2 dörrars ??? 360n jag har dragit hem är tyvärr 2dörrars redan, känns kanske inte rätt
och bygga om den till 4d ;D
En bra början är kanske att riva ur allt som väger nåt och svetsa i en båge.
Det är i motvind en drake lyfter.

Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #10 skrivet: september 22, 2010, 02:24:20 »
jorå.. Riv ur allt onödigt   bygg en bur .. :)... montera turbo och kör så det ryker
Risig Men Betald,

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 300power byggd 360???
« Svar #11 skrivet: september 22, 2010, 11:51:51 »
Kika som sagt igenom mitt o Peters/knotans projekt så hoppas ja du får lite inspiration =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #12 skrivet: september 22, 2010, 17:15:05 »
jorå.. Riv ur allt onödigt   bygg en bur .. :)... montera turbo och kör så det ryker

Eller så gör du som jag och går den smala vägen med trimmad sugmotor (fast den är inte så trimmad än  ;D)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #13 skrivet: september 23, 2010, 01:31:26 »
jajamensan nu har jag läst projektsidor så jag blev klingkockos oppepå :o
Ni har ju koll på det här, vägled en volvo rookie med lite grundtänk jag kan ju
inte montera en strässfläkt och spänna kolvuppstudsar fjädern nu....
måste ju ha mer tankar kring hjulupphängning, axlar, kaross mm
tacksam för hjälp
Varför???
Det är i motvind en drake lyfter.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #14 skrivet: september 24, 2010, 18:46:27 »
Hittade en äldre herre som tillverkade glasfiberskärmar och huv som jag köpte,
visseligen till en 343 rallycross, men nu kan jag skära bort rostiga skärmkanter iallafall ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #15 skrivet: september 24, 2010, 21:00:31 »
Hittade en äldre herre som tillverkade glasfiberskärmar och huv som jag köpte,
visseligen till en 343 rallycross, men nu kan jag skära bort rostiga skärmkanter iallafall ;D

Härligt, råkade inte vara RP-glasfiber då? Finns en annan bekant med men minns inte namnet..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #16 skrivet: september 24, 2010, 21:31:25 »
Han var från Ystad, sjysta grejer finare än vad jag hade hoppats på, när man köper per telefon kan man få vad som helst, skärmarna verkar passa bra med en del justeringar.
huven är kort men det antar jag är för att 360 huven "går runt" i fronten.
Det är i motvind en drake lyfter.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #17 skrivet: september 25, 2010, 20:42:05 »
då och nu
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #18 skrivet: september 25, 2010, 21:51:57 »
då och nu

Va har du redan hunnit bygga en bur!?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #19 skrivet: september 25, 2010, 22:13:09 »
bäst att smi medans järnet är varmt ;D behöver ett motor recept så jag kan börja leta delar
någon som har ett vinnande koncept,
tror att det blir förstärkt originaldrivlina, eller? Pajar man inte hela tanken med dedion mm om man monterar getrag låda eller liknande, känns som att bygga kitcar om man gör om för mycket :P
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #20 skrivet: september 26, 2010, 00:36:38 »
bäst att smi medans järnet är varmt ;D behöver ett motor recept så jag kan börja leta delar
någon som har ett vinnande koncept,
tror att det blir förstärkt originaldrivlina, eller? Pajar man inte hela tanken med dedion mm om man monterar getrag låda eller liknande, känns som att bygga kitcar om man gör om för mycket :P

Du som verkar satsa direkt och även planera lite kanske ska tänka till angående drivlinan.. Passerar du 200-250hk och utnyttjar dem hårt så är tyvärr drivlinan för klen. Men det är inget som säger att du behöver överge de dion bara för att du tittar dig om efter starkare grejer  :P

Getrag-låda + Volvo 960 multilink diff + BMW drivaxlar
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #21 skrivet: september 26, 2010, 10:53:54 »
Det skulle ju funka, ska försöka få tag i delar, någon som har nåt liggande ???
Lådorna finns väl med både med fast och lös sprängkåpa?
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #22 skrivet: september 26, 2010, 20:19:35 »
Det skulle ju funka, ska försöka få tag i delar, någon som har nåt liggande ???
Lådorna finns väl med både med fast och lös sprängkåpa?

Observera att Peter verkar ha lagt ned en hel del customizing på delarna i fräs och svarv för att få ihop delarna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #23 skrivet: september 26, 2010, 23:45:52 »
Det är inga problem, bara prova sig fram, Maskiner och tid finns.  Fords 7.5" diff+låda kanske, det var bilden som kom upp i mitt huve, Då kan man ju slänga i en Elite diff senare om man springer på en tiotusing som man inte behöver :D
Drivaxel original på bilden?
Det är i motvind en drake lyfter.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #24 skrivet: september 27, 2010, 00:02:15 »
Kardan original på bilden menar ja ju (trött)
Det är i motvind en drake lyfter.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #25 skrivet: september 27, 2010, 00:10:05 »
Fick hjälp i garaget i dag, nu kommer det gå undan :P
Det är i motvind en drake lyfter.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #26 skrivet: september 27, 2010, 12:21:11 »
Kardan original på bilden menar ja ju (trött)
ja det är orginalaxel, fast Peter tillverkade en ny efter han körde av orginalet, tror det blev 1" axel senare.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #27 skrivet: september 27, 2010, 14:31:37 »
Har länge varit sugen på att göra en alu kardan kanske är dax nu ;D
Alu 6061 T6 rundstång 6pilsner och en kväll i verkstaden.
Föresten ska jag nog focusera på lite annat än kardan nu (lätt att tankarna skenar iväg, är obotlig tidsoptimist)  en motor hade ju varit trevligt iallafall
ett block så man kunde passa in drivlinan. ÄR DET ETT B230 BLOCK SOM ÄR
BÄST ATT BÖRJA MED ??? ???
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #28 skrivet: september 27, 2010, 20:13:47 »
Har länge varit sugen på att göra en alu kardan kanske är dax nu ;D
Alu 6061 T6 rundstång 6pilsner och en kväll i verkstaden.
Föresten ska jag nog focusera på lite annat än kardan nu (lätt att tankarna skenar iväg, är obotlig tidsoptimist)  en motor hade ju varit trevligt iallafall
ett block så man kunde passa in drivlinan. ÄR DET ETT B230 BLOCK SOM ÄR
BÄST ATT BÖRJA MED ??? ???


Vad ska du med kardan till om du kör de dion  ;)

Vilket block som helst som är rött och heter B följt av 3 siffror går väl bra att måtta med. Annars får du väl bygga på ett B230-block från 1989 och uppåt som tål effekt! Eller ett gammalt B21/B23..
Om du inte ska satsa på 16V då är det nog bäst att ta en komplett B234F
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #29 skrivet: september 27, 2010, 20:57:24 »
Var förbi en god vän han sa att jag kunde ta en motor i hallen.
jaha vad nu vilken eller va förvirrad... Hjälp!?
Det är i motvind en drake lyfter.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #30 skrivet: september 27, 2010, 21:00:56 »
Var förbi en god vän han sa att jag kunde ta en motor i hallen.
jaha vad nu vilken eller va förvirrad... Hjälp!?

skymtar några vitmotorer ;) dock försvinner ju den enkla konverteringen då ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #31 skrivet: september 28, 2010, 00:18:01 »
Ja ta en vitmotor och sugmotortrimma den till rekordeffekt.  ;)
Då blir du garanterat ballast på forumet i mina ögon, och öron!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #32 skrivet: september 28, 2010, 10:44:48 »
Sugis it is, vad sitter dom i? beteckning? 4-5-6?
Rent spontant känns det mekaniska blir en utmaning men elen vet i fan,
där kommer jag behöva hjälp så hoppas inte ni överger mig när stunden
är kommen ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #33 skrivet: september 29, 2010, 21:18:34 »
Svetsade ihop nåt att snurra pärlan i.
Det är i motvind en drake lyfter.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 300power byggd 360???
« Svar #34 skrivet: september 29, 2010, 21:29:43 »
Härligt! DEt där underlättar nått jävulskt   ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power byggd 360???
« Svar #35 skrivet: september 29, 2010, 23:05:22 »
Sugis it is, vad sitter dom i? beteckning? 4-5-6?
Beteckning på vad?

Rent spontant känns det mekaniska blir en utmaning men elen vet i fan,
där kommer jag behöva hjälp så hoppas inte ni överger mig när stunden
är kommen ;D

Fråga på du bara när du kör fast, är väl alltid nån som kan svaret!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #36 skrivet: september 29, 2010, 23:13:23 »
Typ B5254s eller sf är dom största jag hittar men hittar inga trimdelar
letar säker på fel ställen, Han som jag ska köpa motorn av frågade om jag hade tagit mina tabletter ordentligt ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #37 skrivet: september 30, 2010, 01:30:52 »
Härligt! DEt där underlättar nått jävulskt   ;D
Tog 2 timmar att svetsa en, så tiden får man nog igen.
Det är i motvind en drake lyfter.

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #38 skrivet: september 30, 2010, 01:33:51 »
Sugis it is, vad sitter dom i? beteckning? 4-5-6?
Beteckning på vad?

Rent spontant känns det mekaniska blir en utmaning men elen vet i fan,
där kommer jag behöva hjälp så hoppas inte ni överger mig när stunden
är kommen ;D

Fråga på du bara när du kör fast, är väl alltid nån som kan svaret!
I am among friends :)
Det är i motvind en drake lyfter.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: 300power byggd 360???
« Svar #39 skrivet: september 30, 2010, 13:43:31 »
testa att söka på B5234T eller B5234T3. där har du turbon. ja har en T5R motor stående komplett.
har även en 20V motor stående. dvs en B5254.
360 Hybrid MKII