hej här tänkte jag då att vi alla kan hjälpas åt att lista lite svårare utryck för att underlätta för alla nyblivna bilintresserade som vill kunna hänga med i dom extrema trådarna
(måste säga att iden till detta fick jag från zyklon's tråd)
börjar då med lite förklaringar direkt snodda från zyklon's tråd för jag tyckte dom var lätta att förstå
Mapsensor: känner av laddtrycket och skickar den signalen till ditt sprut
Trigger: "Givare" som känner av i vilken position vevaxeln/kamaxeln befinner sig i, för att kunna skicka ut rätt tändsignaler till tändspolarna
Spoolup: Det är enkelt sagt tiden mellan när turbon börjar ladda till den har maxladdtryck
Fortsätning:
Trigger: Givare som talar om position och rotationshastighet på motorns vev/kam-axel för bilens insprutnings/tänd-system.
Mapsensor: En tryckgivare som talar om insugets undertryck/övertryck för bilens insprutnings/tänd-system. Vidare, se MAP.
MAP: Manifold Absolute Pressure (insugstryck)
MAT: Manifold Air Temperature (insugsluftstemperatur)
IAT: Intake Air Temperature (samma som MAT ovan)
TPS: Throttle Position Sensor
BBL: Bredbandslambda
AFR: Air Fuel Ratio, bränsle-luftblandningsförhållande
LMM: Luft-Massa-Sensor / Luft-Mängds-Sensor, givare som talar om för bilens insprutnings-system hur mycket luft motorn suger i sig.
MAP: Manifold Air Pressure, eller Insugstryck på svenska. Vidare, se Mapsensor.
TPS: Throttle Position Sensor, eller gas-spjällets position på svenska. Vidare, se TPS-sensor
TPS-sensor: Givare på gasspjället som talar om exakt för bilens insprutnings/tänd-system hur mycket du trycker på gaspedalen. Finns ej på Volvo 3-serien. Vidare, se spjällägeskontakt.
Spjällägeskontakt: En simpel variant av TPS-sensor. Känner endast av om gasspjället är stängt eller öppet. Inte hur mycket öppet det är.
Renix: Namnet på det "smarta" tändsystemet i Volvo 300-serien. Finns även äldre system.
Screampipe: Extra avgasrör ut från Wastegate istället för att leda utloppet till avgassystemet. Vidare, se Wastegate
Wastegate: Wastegate är en ventil som begränsar ett turboaggregats laddtryck. fungerar genom att vid ett visst tryck släppa igenom en del av avgaserna förbi turboaggregatets turbin och därmed begränsa laddtrycket. Även ofta förkortad "WG"
VNT: Variable Nozzle Turbine - en turbo med vridbara ledskenor som riktar avgasströmmen olika påväg in i avgasturbinen. Genom att vrida skenorna riktas och accelereras avgasströmmen olika vilket gör att man kan åka med ett större avgashus än annars och ändå snurra igång turbon tidigt. Se:
http://www.honeywell.com/sites/ts/tt/turbofactsbenifits_VNTworks.htmAktuatorarm: En mekanisk arm som används för att aktuera (utföra) någon form av rörelse, t.ex. öppna en wastegate
fritt fram att fylla på med flera uttryck så ska jag försöka lägga in dom i listan
EDIT: Tog mig friheten att lägga till ett par... //Kurre
EDIT: Moderatorer får gärna skriva direkt i detta inlägg tack på förväg
//Robin I