Författare Ämne: Ax- 360Turbo//Död. Film från 2011 på sista sidan!  (läst 92702 gånger)

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
Ax- 360Turbo//Död. Film från 2011 på sista sidan!
« skrivet: februari 07, 2011, 21:53:21 »
Tänkte att jag skulle ta tag i det hela och göra mig en projekt tråd jag med:D

Var när jag fick sommarjobb och behövde en bil att åka i så köpte första bästa bakhjulsdrivna bilen för att kunna leka med på vintern senare.

Har alltid varit intresserad av drifting så förr eller senare skulle jag börja med det. Så en kväll när jag satt och tittade på driftworks så hittade jag en projekt tråd med en 360 så man började drömma lite. Så tillslut så bestämde jag mig för att se vad man kan ställa till med för skada. Men då jag inte har fast jobb och får hoppa in då och då så blir det inte så mycket pengar över så kommer vara ett riktigt budget bygge. Så tanken är att jag ska komma så långt som möjligt med orginal motor. För tid och verktyg har jag:D

Ska besikta den i mars så efter det så kommer bygget stätta fart. Lagar bara lite rost och hastighetsmätaren just nu

Så en liten lista över vad som ska göras till att börja med:
Sierra fjädrar

Byta olja i stötdämparen

Sänkblock bak

AGA diff[]
Rallystol[]
Laga rost

Turbo



Bilen

(Kommer bättre bilder senare)
« Senast ändrad: november 23, 2011, 19:46:50 av Ax »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2011, 23:25:05 »
Ser lovande ut det här projektet. Förutom att du rollar över den fina 227-blå lacken ;)

Minns du vilket projekt som inspirerade dig från början? :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

steffstd

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #2 skrivet: februari 11, 2011, 23:47:49 »
Det låter kul detta. Det är en ju  konst i sig att bygga utan pengar. Kör så det ryker  ;D ;)

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #3 skrivet: februari 13, 2011, 18:11:11 »
Ser lovande ut det här projektet. Förutom att du rollar över den fina 227-blå lacken ;)

Minns du vilket projekt som inspirerade dig från början? :)

Här har du dom tre länkar som fick mig att börja fundera:D

http://www.driftworks.com/forum/drift-car-projects-builds/23076-my-winter-runaround-340-project-destiny-2.html

http://www.driftworks.com/forum/drift-car-projects-builds/135176-some-one-had-do-sr20-powered.html

http://www.wheel-whores.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=4820

Det låter kul detta. Det är en ju  konst i sig att bygga utan pengar. Kör så det ryker  ;D ;)
Jo ska bli intressant att se vad man kan göra för skada:D

försöker även hitta ett par 13"Alu så har någon det liggandes så hör av er:P

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #4 skrivet: februari 20, 2011, 19:27:43 »
Testat ett par fälgar jag funderar på att köpa. Vad tycker ni?









Sänkning:)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #5 skrivet: februari 20, 2011, 20:00:51 »
Jag kör med likadana :) Mycket fina ;) Men gör sig bättre utan centrumkåpan.

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #6 skrivet: februari 20, 2011, 22:03:56 »
Jo gillade dom:) blir nog en affär vad skulle ni ge för dom, alla däck är helt slut och dom är små kantstötta?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #7 skrivet: februari 20, 2011, 22:50:09 »
Mycket snygga fälgar! Har nog inte sett dem med kåpan på men tyckte de var snygga då med. Sleepersnygga!

Ja.. 1000kr i väldigt runda slängar?

Har ditt dörrhantag fram gått av eller är det lackat svart?  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #8 skrivet: februari 21, 2011, 18:37:33 »
Mycket snygga fälgar! Har nog inte sett dem med kåpan på men tyckte de var snygga då med. Sleepersnygga!

Ja.. 1000kr i väldigt runda slängar?

Har ditt dörrhantag fram gått av eller är det lackat svart?  :-\

Jo blir nog ett köp:) jo gick klockrent av en morgon innan jobbet:(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #9 skrivet: februari 21, 2011, 20:18:03 »
Inte kul, dörrhantaget är lite bökigt att byta med. Och så är det väl bara skroten/300-fantaster som har "nya" handtag..
Jag borde nog skaffa mig reservare innan mina går av med. Har för mig att nått är böjt redan.

Inte farligt med rost på karossen din! Bra att du fixar med den rost du har oxå!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #10 skrivet: februari 21, 2011, 21:09:15 »
Inte kul, dörrhantaget är lite bökigt att byta med. Och så är det väl bara skroten/300-fantaster som har "nya" handtag..
Jag borde nog skaffa mig reservare innan mina går av med. Har för mig att nått är böjt redan.

Inte farligt med rost på karossen din! Bra att du fixar med den rost du har oxå!

Jo hittar inget på skrotarna omkring. Rosten kommer mer och mer dock skärmar och den undre front plåten som är hårdast drrabbade! Får se hur mycket jag orkar laga :P

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #11 skrivet: februari 21, 2011, 23:17:29 »
dörrhandtag finns förmodligen på våran skrot här i byn, om du vill att jag ska kolla efter ett? :)
fälgarna såg smutt ut :) är det 15" eller? och vad har du planerat för däck till dom?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #12 skrivet: februari 22, 2011, 16:03:04 »
dörrhandtag finns förmodligen på våran skrot här i byn, om du vill att jag ska kolla efter ett? :)
fälgarna såg smutt ut :) är det 15" eller? och vad har du planerat för däck till dom?

Jo 15" ska försöka mig på att stretcha lite =) vet inte vad jag ska sikta på dom är 7"breda. Några tips?

Steffen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 565
    • Visa profil
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #13 skrivet: februari 22, 2011, 16:26:02 »
dörrhandtag finns förmodligen på våran skrot här i byn, om du vill att jag ska kolla efter ett? :)
fälgarna såg smutt ut :) är det 15" eller? och vad har du planerat för däck till dom?

Jo 15" ska försöka mig på att stretcha lite =) vet inte vad jag ska sikta på dom är 7"breda. Några tips?

175/50 R15 feks. 175 er max bredd på 7" om du skal ha litt strech  :)

Volvo 740
Volvo 360

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #14 skrivet: februari 22, 2011, 17:45:41 »
jag har 185/45 Nankang på mina 7" fälgar såhär ser det ut.

« Senast ändrad: februari 22, 2011, 17:47:36 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: 360 GLS ett fattigt försök till en drifter
« Svar #15 skrivet: februari 22, 2011, 20:29:50 »
Jo är polare med en som kränger däck se ska se vad man kan trolla fram:)  175/50 vore något:)



I övrigt händer inte mycket! har vart sjuk i en vecka så inte fått något gjort men snart är det dags att få tummen ur!

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: DRFT- Turbo?
« Svar #16 skrivet: februari 26, 2011, 22:12:43 »
Kunde inte hålla mig så har köpt grenrör,turbo och ic så ska bli turbo. Nu till lite frågor!

1.Kan man köra med 940ltt LMM?

2.LTT insug passar det på b200f?

3.Någon mer som köpt oljetryckskontakt på biltema?Är inte hålet lite litet inuti?känns som om oljan knappt kommer igenom?
« Senast ändrad: februari 26, 2011, 22:18:03 av Ax »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: DRFT- Turbo?
« Svar #17 skrivet: februari 27, 2011, 00:30:51 »
Kunde inte hålla mig så har köpt grenrör,turbo och ic så ska bli turbo. Nu till lite frågor!

1.Kan man köra med 940ltt LMM?

2.LTT insug passar det på b200f?

3.Någon mer som köpt oljetryckskontakt på biltema?Är inte hålet lite litet inuti?känns som om oljan knappt kommer igenom?

Hehe härligt!

940 LuftMasseMätare passar inte ihop med 360-sprut som använder LuftMängdsMätare nej! Helt olika system.
Insuget lär väl se likadant ut misstänker jag eller? Om inte spjällhuset är annorlunda så att röret från IC kommer upp underifrån? Kan inte dem motorerna.
Hur som helst blir det ju bra om du kör med 940 Bränsletrycksregulator som sitter på insuget. Då får du ju mer bränsle.. fast kanske för mycket off boost  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: DRFT- Turbo?
« Svar #18 skrivet: februari 27, 2011, 01:10:52 »
Citera

Hehe härligt!

940 LuftMasseMätare passar inte ihop med 360-sprut som använder LuftMängdsMätare nej! Helt olika system.
Insuget lär väl se likadant ut misstänker jag eller? Om inte spjällhuset är annorlunda så att röret från IC kommer upp underifrån? Kan inte dem motorerna.
Hur som helst blir det ju bra om du kör med 940 Bränsletrycksregulator som sitter på insuget. Då får du ju mer bränsle.. fast kanske för mycket off boost  ???


Okej fick med massa saker gratis så tog det så man inte skulle ångra sig sedan:)
« Senast ändrad: februari 27, 2011, 01:13:34 av Ax »

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #19 skrivet: februari 27, 2011, 01:31:31 »
Det som skiljer på 940 insuget är ju spjället då det sitter tomgångsmotor på 940n och på våra har du luftsliden istället :)

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #20 skrivet: februari 27, 2011, 01:49:47 »
Det som skiljer på 940 insuget är ju spjället då det sitter tomgångsmotor på 940n och på våra har du luftsliden istället :)

Så smidigare att bara flytta över btr och spridarna då kanske? Antar att spridarna är något större eller?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #21 skrivet: februari 27, 2011, 01:52:47 »
Det som skiljer på 940 insuget är ju spjället då det sitter tomgångsmotor på 940n och på våra har du luftsliden istället :)

Så smidigare att bara flytta över btr och spridarna då kanske? Antar att spridarna är något större eller?

Jo.. spridarna borde vara större men vet inte hur stora de är på LTT..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #22 skrivet: februari 27, 2011, 02:16:05 »
Det som skiljer på 940 insuget är ju spjället då det sitter tomgångsmotor på 940n och på våra har du luftsliden istället :)

Så smidigare att bara flytta över btr och spridarna då kanske? Antar att spridarna är något större eller?

Jo.. spridarna borde vara större men vet inte hur stora de är på LTT..


Har sökt lite men hittar inget(jobbigt att göra det med iphonen)

hoool

  • Medlem
  • Antal inlägg: 164
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #23 skrivet: februari 27, 2011, 09:59:04 »
Ska du köra med LTT spridare måste du använda motstånd då dessa är lågohm!

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #24 skrivet: februari 27, 2011, 12:28:44 »
Bättre att köra med fuelrail från en 360 och plocka bort BTRen och ersätta med en slangnippel och sen köra en progressiv BTR :) Har för mig Ltt spridarna ligger på 300cc men är som sagt lågohmiga.

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #25 skrivet: februari 27, 2011, 12:47:05 »
Ska du köra med LTT spridare måste du använda motstånd då dessa är lågohm!

Okej:/ Någon som vet vart man ska sätta motstånden?



Bättre att köra med fuelrail från en 360 och plocka bort BTRen och ersätta med en slangnippel och sen köra en progressiv BTR :) Har för mig Ltt spridarna ligger på 300cc men är som sagt lågohmiga.

Om det blir så att jag åker med originalspridare i början skulle man inte kunna åka med ltt BTRen då kanske:P?

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #26 skrivet: februari 27, 2011, 14:09:39 »
Jo det går att köra med den BTRen fast jag skulle som sagt rekomendera den lösningen jag skrev innan :) När jag körde med 3 bars BTR och org spridare på min B200 så surade den igen då kallstartsspridaren skickar på bra med sås på 3 Bar :P

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #27 skrivet: februari 27, 2011, 16:19:24 »
Jo det går att köra med den BTRen fast jag skulle som sagt rekomendera den lösningen jag skrev innan :) När jag körde med 3 bars BTR och org spridare på min B200 så surade den igen då kallstartsspridaren skickar på bra med sås på 3 Bar :P

Ok blir till att inhandla en ställbar btr då!


Vad ska man ha för dump egentligen?
 

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #28 skrivet: februari 27, 2011, 17:04:27 »
Beror på vad du ska köra med för turbo :) Kör du med någon volvo turbo typ 15G eller liknande så sitter det inbyggt på turbon och funkar kalas.

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #29 skrivet: februari 27, 2011, 18:12:58 »
Beror på vad du ska köra med för turbo :) Kör du med någon volvo turbo typ 15G eller liknande så sitter det inbyggt på turbon och funkar kalas.


13c tror jag den heter! 940 fulltrycksturbo!

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #30 skrivet: februari 27, 2011, 18:36:29 »
Då sitter det en inbyggd dump på den :)

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #31 skrivet: februari 27, 2011, 19:48:53 »
Då sitter det en inbyggd dump på den :)

Bra:D


Behöver lite hjälp är som sagt helt blå på allt med turbo:D så vad är dom andra två anslutningarna till?två olja det vet jag, den ena syns inte.(Ska inte använda den turbon)


elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #32 skrivet: februari 27, 2011, 19:53:22 »
Det är en vattenkyld turbo så dom #1 och #2 är anslutningar för vattnet :)

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #33 skrivet: februari 27, 2011, 19:58:15 »
som sagt 1,2 är vatten mitt uppe på turbon borde olja in sitta =)

alltså raka motsatsen mot vad retur röret sitter
Varför köra sakta när man kan köra fort?

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #34 skrivet: februari 27, 2011, 20:01:52 »
har ett B230FT 91:a block om du vill dra projektet ett steg längre direkt ;-)

blir nog inte så dyrt
så slipper man klabba med olja in och returen =)

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #35 skrivet: februari 27, 2011, 20:02:29 »
Det är en vattenkyld turbo så dom #1 och #2 är anslutningar för vattnet :)

Bra att andra har koll:D Och vart ska vakuum anslutningen från WGn? :D

Hur farligt är detta?(Har ett annat avgashus)




Turbon som ska användas!

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #36 skrivet: februari 27, 2011, 20:03:33 »
har ett B230FT 91:a block om du vill dra projektet ett steg längre direkt ;-)

blir nog inte så dyrt
så slipper man klabba med olja in och returen =)



Nja vet inte:D får tänka på saken:P

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #37 skrivet: februari 27, 2011, 20:35:42 »
Om du ändå har ett annat avgashus som ser finare ut så är det bara dumt att inte byta :) Man vill ju alltid ha det bästa ;)

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #38 skrivet: februari 27, 2011, 20:36:49 »
trycklockan är jhu redan slangen rätt på bilden

förusätter att det är det du menar när du pratar om wastegate
på dessa aggregat så är dom inbyggda i avgashuset och styrs av en trycklocka via ett stag

men du menar avlastningsventilen va? (återcirkulerande dump)

den ska dras till anslutning efter spjället på insuget

viktigt att du inte får den före
för då öppnar den inte
även om det låter rätt ballt är det ej bra för turbon
Varför köra sakta när man kan köra fort?

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Ax-DRFT- Turbo?
« Svar #39 skrivet: februari 27, 2011, 20:37:37 »
Om du ändå har ett annat avgashus som ser finare ut så är det bara dumt att inte byta :) Man vill ju alltid ha det bästa ;)
mm det där var nog det värsta jag sätt
men jag har inte tittat på mitt 13c ännu ..kan nog se värre ut riktigt 14:is varning över hela den bilen =)
Varför köra sakta när man kan köra fort?