tjenare
har nu efter vinterns dvala ( saknar kamin i garaget ) äntligen satt igång med diverse garage aktiviteter.
första bilen som ska piffas till ( läs motor mässigt ) blir min och sambons 360 som är fan den bästa vinterbilen jag någonsin haft!
bilen ser allmänt förjävlig ut då sambon krasha högra sidan i vintras då en traktor backa på henne , men det gör den bara till en ännu skönare sleeper.
det som ska göras är att byta topp till en med aningen större kanaler och som blivit planad 2 mm för lite bättre komp samt justera in webern så den kan mata på med soppa.
är inget jätte ingrepp men forumet är ju alldeless perfekt att starta en tråd i då man alltid har frågor som behöver besvaras som man aldrig trodde man skulle ställa.
hur som ser motor reseptet ut så här nu :
b200K bottendel helt original men fräsch ( 16 000 mil och ej förbränningsrum i kolvarna )
portad 398 topp , mirra fräst , nya styrningar, original ventiler
kam från axelssons engineering , 275Dur med 12,2mm lyft 108 i nockvinkel
topp planad 2 mm
förgasare Weber 36/36
grenrör + avgassystem original 2" med simons 2.5" sludämpare ( 25 år gamal ) för att inte stoppa flödet

Bränsle = E85 om det vill sig.
för att hålla budgeten på ca: 2000kr så går det riktigt bra, hade turen att polarens farsa kunde plana toppen till mej så det kosta 0 kr

sotningssatsen gick på ca: 360 kr
nya hårda fjädrar till toppen : 400 kr + frakt
ventil justering 500 kr
oljetrycks mätare 400 kr
olja och filter 200 kr
resterande kr får gå till oberäknade saker ( som det alltid blir mycket av )
målet är väl att kunna pressa ur grejerna en 150 hk iaf , har aldrig byggt sugmotor så ska bli spännande och se vad bilen kommer prestera

lite blandade bilder gamla och hyfsat nya, har dock ingen på bilen i helhet.

så här ser "filtret" ut vinter tid

väldigt ledsen förgasar fot

vad gör man kl 20.00 på en söndags kväll när förgasarfoten pajat och bilen måste gå dagen efter, jo man hämtar en sådan här hos svärmor

och tillverkar en sådan här

över min förvåning har den hållt i 6 månader nu

också givetvis en bonus bild på långtids projektet!