Författare Ämne: budget trimma 360 ( Isbilen ) BILEN ÄR TILL SALU  (läst 63778 gånger)

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
SV: budget trimma 360 (vinterbilen ) nu med film
« Svar #80 skrivet: september 16, 2011, 12:41:31 »
brutal effekt är det ju inte men bra mycket piggare ;) men känns som att man börjar få allt att lira ordenkligt.

ska ta o filma lite nåndag nu innan besiktningen går ut, har ju som sagt 4 sommar däck på plåt som ska avvecklas.

ska ta helgen till att byta klumpen och match porta insuget så på lördag kväll ska det gasas !

zyklon

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
« Svar #81 skrivet: september 16, 2011, 19:35:47 »
Vart bort du Elias? =) för Iskörning de blir de garanterat! :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Åkeson

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #82 skrivet: september 19, 2011, 14:32:34 »
varför polvände du din triggergivare?
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #83 skrivet: september 19, 2011, 14:48:50 »
Vart bort du Elias? =) för Iskörning de blir de garanterat! :D

jag bor i sundsvall , vet att det plogas upp en del banor här runt om när isen är bra nog men har inte testat på det än ; /

så nu till vintern ska det köras bara man hittar några begagnade isdäck.

had evarit skit ball om vi kunde dra ihop en gäng  !

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #84 skrivet: september 19, 2011, 14:52:10 »
varför polvände du din triggergivare?

rykten om att det skulle öka tändningen ( vet ej om det öka eller minska men bättre går han ), vart mer ryt i maskin efter det med så det får vara så.

har inte någon strob så kan inte kolla om det öka eller minska.
men som sagt det skadar inget så prova om du känner för det, motorer är ju väldigt individuella så kan inte säga att alla bilar går bättre så.

Åkeson

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #85 skrivet: september 19, 2011, 14:58:01 »
ahah okej!  ;D
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #86 skrivet: september 19, 2011, 15:04:13 »
sen mad tanke på bil fan så har det gått och blivit el fel i han, ibland startar han o ibland inte?

verkar som att det är plus matningen som försvinner då o då så ska gå över säkringsdosan ikväll. ibland 0.26 v på 30 och ibland 13v.

förutom det är ju sommaren över så nu måste det bestyckas om när luft molekylerna packat sig mer i kylan :-X

annars går han som ett spjuver och NEJ jag har inte bytt klumpen än :-[

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #87 skrivet: september 21, 2011, 08:46:01 »
nu har jag hittat boven i dramat ! batteriet glappa ?!?!?  jag som trodde att han "äntligen" hade gett upp men icke bilen vägrar att dö ;)

så nu kan man fixa det sista inför vinterns is åkning.

att göra listan:

* byta klumpen

* match porta insug + byta ett par dåliga pinnbultar

* bestycka om

har även en laser skuren avgas fläns i 10mm svartstål liggandes som jag hitta hos brorsan i sommras, så man kanske skulle brännt ihop ett extraktor ?
grova avgas rör har jag en massa stump bitar som ligger så kostar inget de heller , gör väl inget o man blandar lite 2.5" med 3"? 8)

får se vad man hinner med, måste svetsa klart min kamin till garaget först! kan ju inte meka utan värme ;)

btw, något tips på rör man kan ha som skorssten ? tänkte 3" avgas rör men blir inte det lite klent?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #88 skrivet: september 21, 2011, 20:12:57 »
Bra att du hittade batteriglappet!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #89 skrivet: september 26, 2011, 13:19:02 »
jo , men hur fan kan det bli glapp i ett batteri ? aldrig ens hört nått liknande !

tyvärr har 360in låg prio så just nu skjuter jag jobben på den framför mig hela tiden men men snart så ....

to be continued......

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #90 skrivet: oktober 10, 2011, 08:15:17 »
Liten update nu då .

då svetsen sa upp sig i helgen så fick 360in lite kärlek i form av bestyckning samt lite allmän översyn.

generatorn sa även upp sig denna dag så den skall bytas inför vinterns aktiviteter, fick även match portat insuget för nån dag sedan och nu vill han ha mer soppa men jag reder f** inte ut det.

så ett MS II v.3 är på väg med tillhörande GT1 givare samt luft , vatten temp + kabel matta efter att ha övertalat brorsan.

här är en liten film från helgen då jag bytt munstycke , ganska odramatiskt men behövligt för att se om han svart/blå ryker eller inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #91 skrivet: oktober 10, 2011, 20:16:47 »
Liten update nu då .

då svetsen sa upp sig i helgen så fick 360in lite kärlek i form av bestyckning samt lite allmän översyn.

generatorn sa även upp sig denna dag så den skall bytas inför vinterns aktiviteter, fick även match portat insuget för nån dag sedan och nu vill han ha mer soppa men jag reder f** inte ut det.

så ett MS II v.3 är på väg med tillhörande GT1 givare samt luft , vatten temp + kabel matta efter att ha övertalat brorsan.

här är en liten film från helgen då jag bytt munstycke , ganska odramatiskt men behövligt för att se om han svart/blå ryker eller inte.

Låter rapp och go!

På förgasaren kan jag inte ge några råd, kom igen när du har MS i din ägo  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #92 skrivet: oktober 11, 2011, 00:12:46 »
njaa rapp vet ja inte ;P ett 5 kg tungt svänghjul står högt upp på önske listan och för att det ska fungera så behöver jag MS ;) så därav jag fixa ett av brorsan.

så nu ska det letas svänghjul på skroten nån helg innan snön kommer. vilka årsmodeller satt det plant svänghjul förresten ?
vet att B21 har sådana men dessa motorer växer inte på trän, annan tanke var att svarva ner det som sitter där men vete fan ! känns som att det blir onödigt mycke arbete.

någon som sitter på ett plant svänghjul ? givetvis ska det vara 8 bultat med.

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #93 skrivet: oktober 11, 2011, 00:19:12 »
btw : Frej vad kör du för trigger? jag kommer montera en trigger skiva på remhjulet med 2 "tänder" som GT1 sen kan läsa av.
sen skulle man ha haft tag i en bred bandare med  ;)

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #94 skrivet: oktober 12, 2011, 08:27:51 »
fick reda på att det kommer ta några veckor innan MSet kommer, det skulle uppdateras med ny processor ( undra vad det blir MS III kanske? ) och lite andra funktioner.

får lägga upp en bild i väntan då .

sen hittade jag en massa gamla Cad filer jag gjort, tog lite snap shots så ni får se.

och lite gamla portnings jobb etc.

Mazda 323 GT-r
före

under arbete

efter

min volvo topp: ( har inga före bilder till den )

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #95 skrivet: oktober 12, 2011, 23:17:31 »
btw : Frej vad kör du för trigger? jag kommer montera en trigger skiva på remhjulet med 2 "tänder" som GT1 sen kan läsa av.
sen skulle man ha haft tag i en bred bandare med  ;)

Jag kör hallgivare i fördelaren

Angående portningen på Volvotoppen: Ska man ta så där på golvet i kanalen eller är det bara finputs?

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #96 skrivet: oktober 13, 2011, 12:36:02 »
ok, funkar det bra ?

ang( amatör ) portningen så har jag i grova tag gjort kanalen större  inget avancerat alls, toppen var tänkt för turbo bruk från början och då lämpar denna portningen sig mycket bättre än vad den används till idag och ang den grova ytan var min tanke att slå sönder ( fördela ) bränslet så det blandar sig bättre vid laddtryck o inte bara rinner ner som på en polerad yta.

nu har den visat sig fungera bra som sug topp med men säkert inte optimalt.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #97 skrivet: oktober 13, 2011, 19:30:16 »
ok, funkar det bra ?

ang( amatör ) portningen så har jag i grova tag gjort kanalen större  inget avancerat alls, toppen var tänkt för turbo bruk från början och då lämpar denna portningen sig mycket bättre än vad den används till idag och ang den grova ytan var min tanke att slå sönder ( fördela ) bränslet så det blandar sig bättre vid laddtryck o inte bara rinner ner som på en polerad yta.

nu har den visat sig fungera bra som sug topp med men säkert inte optimalt.

Japp det funkar bra med hallgivaren. Kanske inte lika exakt som att ha den på tex. veven eller svänghjulet men smidig originallösning från B23  :P

Tack för den fina förklaringen av portningen!

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #98 skrivet: oktober 21, 2011, 15:07:46 »
har nu snackat med polaren och bestämmt innehåll i boxen så den kommer i mitten av november :-[ men den som väntar på något gott..... väntar alltid för länge;)

aja under tiden så updaterar jag med vad som mer händer i garaget, vet att detta är ett renodlat 300 serien forum men det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse så här kommer lite merca bilder  :P

tillståndet bilen står i idag då jag måste ha tag på ett tråg från en E36 med m50.
" motorn är alldeles för långt fram "

lite bilder på brorsans projekt ;) lovar er att ni aldrig tidigare sett en så här låg FIESTA från -90
" bilderna tagna från semestern i sommras "

2L( ca:115 hp stock ) maskin istället för 1.4 ( 75 hp stock )  som tidigare satt där

edit: fiestan är 5cm från backen på lägsta stället, dämparna är SPAX ställbara i hårdhet, sänkt 18cm totalt bak och 13-14 cm totalt fram om jag inte minns fel.

och poleringen fortgår !
« Senast ändrad: oktober 21, 2011, 15:57:34 av Elias__ »

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
SV: budget trimma 360 (vinterbilen ) aka Elias allmänna garage tråd
« Svar #99 skrivet: oktober 27, 2011, 08:11:42 »
så då har man handlat nytt tråg och pickup till mercan och ISDÄCK till 360in :) Skönt!

bara att invänta vintern nu så kan man ut o sladda på isen.

MSII boxen kommer också snart så nu börjar det hända saker, ska bara få hem svetsen från lagning så ska skorstenen upp så man kan få mekar värme med.

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #100 skrivet: oktober 27, 2011, 13:42:04 »
Fick samtal från svets servicesen och den var nu lagad !
skulle kostat 250 kr att byta en liten micro brytare så jag sa att det löser jag själv, kostar kanske 20 kr på ELFA och behövs ju inte raketforsknings diplom för att bytas.

men tydligen hade dom lagat den trotts att jag sagt nej till offerten :S aja ibland har man allt tur;)

så ska det börja byggas igen :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #101 skrivet: oktober 27, 2011, 19:05:08 »
Kul när det händer grejer i trådarna så du är förlåten ;)

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #102 skrivet: oktober 30, 2011, 14:01:11 »
liten update!

Hittade en ny generator i gömmorna så den moddades på plats i sport volvon då den gamla var kass.
har dock hittat en nytt problem, den läker kylar vatten och troligen är det från vatten pumpen då man kan se en blå sörja komma från hjulet där, har ingen lust att meka allt för mycket med denna motorn då det är planerat en ny mot våren.  hoppas bara att den håller för lite isåka samt mapp övning  ;) 

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #103 skrivet: november 18, 2011, 11:18:59 »
LITEN UPDATE!

is däcken har kommit hem till gården

MSet är på G , polaren skulle bara fixa dit launch controll funktion :) tänkte det var lika bra att ha då det ligger en ny Holset HX40 i garaget och väntar om man skulle spåra ur fullständigt. alla givare , uppmärkt kabel matta och triggerhjul ska brorsan skicka upp men funderar på lösningen som Frej kör med, aja får se hur det slutar.

bilen är i stort sett orörd sedan nedslaget på besiktningen, har varit ut o luftat den lite men inget mer än så.
ska försöka flytta ner den till garaget nu ihelgen om man får en lucka.

over and out!

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #104 skrivet: december 05, 2011, 12:20:04 »
För att hålla tråden vid liv så kommer en update till.

volvo 360 : inte hänt någe mer än att bilen nu mer står i garaget och myser inför isen som inte verkar komma : /
Mset  är klart, polaren skulle confa allt o fixa en mapp att starta på sen skulle den postas. Vi har även ordnat så han kan mappa bilen hemifrån ( skåne )  medan jag sitter o kör i sundsvall   :)

Mercedes: håller på att byta tråg på m50in och ska montera v-lådan ikväll så man kan hinka ner o fixa fästen, sen letar jag material till bakaxeln då det ena hade gått av + att jag vill ha ställbart upp och ner så detta skall lösas .

garaget: skorsten är på tillverkning av en bekant , jag svetsar i ny plåt i dörrar då dessa sett bättre dagar, sen skall även en bom upp utanför som skall samman kopplas med larmet .

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #105 skrivet: december 05, 2011, 16:54:22 »
Vi har även ordnat så han kan mappa bilen hemifrån ( skåne )  medan jag sitter o kör i sundsvall   :)

Får man fråga hur ni löser detta smidigt? fjärrskrivbord via 3G/4G eller logga och skicka logg -> justera och skicka ny mapp?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #106 skrivet: december 05, 2011, 20:21:18 »
"Gräjhöjta" med mappning på distans och bom kopplad till larm. Sånt tycker nördar om  ;D

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #107 skrivet: december 06, 2011, 07:32:30 »
bergvik : det blir trådlöst bredband + ett program som heter team viewer , det blir en viss fördröjning för han men jag kommer att övervakar medan jag kör så det blir biff.

Frej: som ingenjör är man nog nördig när det kommer till tekniska lösningar ;)
är en bus enkel lösning men grymt effektiv, vill inte skriva ut öppet hur det fungerar bara.

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #108 skrivet: december 12, 2011, 07:17:11 »
då har det hänt lite mer i garaget då!

360in står o myser ;)

ska se om jag hittar lite rör så bränner vi ihop ett extraktor av den här

fenan har fått sig ett M20 svänghjul

bakaxeln börjar även bli bra, bara en detroit locker som saknas :)

monterat nya tråget så motorn kunde halka bak en 10 - 15 cm till

trodde man skulle klara sig med original insug men icke!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #109 skrivet: december 15, 2011, 00:26:25 »
maffigt  8)

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #110 skrivet: december 15, 2011, 10:19:11 »
jo det börjar hända lite saker nu ;) men fortfarande går det extremt trögt framåt pga att det är extremt mycket  jobb nu.

sen är det stor städning i garaget någon dag framöver då det ser ut som f** där inne just nu + att jag måste få någon form av struktur på var alla grejer skall vara så man får en kap/slip svets hörna någonstans.
sen funderar jag på att flytta 360in igen då mitt garage är lång smalt  ( 16 x 5 m ) så man får mer plats att röra sig på eller om man trycker in den mot väggen? aja det visar sig .

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #111 skrivet: december 29, 2011, 11:23:05 »
Då var julen över och lite speedparts har kommit hem

har en låda med alla givare hos brorsan och de sakerna glömde jag givetvis när jag var dit så han får skicka det nästa vecka.
efter nyårs helgen blir det tok skruvning av båda bilarna då 360in skall vara start klar så snart som möjligt med MS och mercan skall motorn + låda i , se om jag får tag i material till bussningar så skall det svarvas bussningar till axeln.

edit: extra funktioner till lådan : launch, shift light, dubbla mappar. men fick lov att skicka ner boxen när jag ville och lägga till saker GRATIS vid behov 8)
« Senast ändrad: december 29, 2011, 11:27:27 av Elias__ »

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #112 skrivet: december 29, 2011, 11:29:31 »
Sen letar jag efter en fördelare med hallgivare !! så sitter någon på en sådan i OK skick köper jag gärna, måste ha en nödraket om mitt eget koncept går i stöpet.

edit: ( *an vad man glömmer saker ) FREJ : jag skulle vilja ha din config mapp så man slipper uppfinna hjulet igen om det blir hall fördelare  ;)
« Senast ändrad: december 29, 2011, 11:31:19 av Elias__ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #113 skrivet: januari 06, 2012, 01:36:20 »
edit: ( *an vad man glömmer saker ) FREJ : jag skulle vilja ha din config mapp så man slipper uppfinna hjulet igen om det blir hall fördelare  ;)

Det ska du få, sparka på mig om du inte fått det inom en vecka! Har mapparna på mappdatorn och den orkar jag inte riva upp och starta upp nu.

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #114 skrivet: januari 08, 2012, 14:58:21 »
Läckert! ska hålla koll ;)

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #115 skrivet: januari 09, 2012, 15:17:30 »
kommer lite bilder från diff bytet ikväll , men vilket helvete det var att byta * pust *.  8 av 10 bult/muttrar var ju totalt sönder rostade.

Edit:
bilder

inte mycket o se men bilder är ju alltid kul, fick svetsa kåpan med då det var 3 små hål i den ( inte konstigt oljan försvann )

nya bult överallt så det går lätt nästa gång ( enbart rostfritt )

sen hittade jag ett gammalt vevhus filter som kom fint till användning
« Senast ändrad: januari 10, 2012, 08:19:15 av Elias__ »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #116 skrivet: januari 11, 2012, 21:52:15 »
Tack för bilder och bokstäver  :D

Jag ska bygga mig ett eget lock till min diff då mitt läcker som ett såll mitt med!

Är det verkligen rostfria bult? Ser ut som 12.9 kvalitet annars med den mörka färgen?

Provkört?  :P

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #117 skrivet: januari 12, 2012, 11:56:12 »
Exakt som du skriver är det 12.9 eller 10.9 till drivaxlarna och ej rostfria ::) men resterande är rost fritt, även det nya pinn-bultarna mot lådan ;)

har inte prov kört än då jag var ner o fyllde på v-låds ( blev 15W-40 mineral jag hade hemma ) olja igår kväll, tog ju för sören 2 h att fylla på med 5 + i garaget ( trög olja må jag säga ).
så premiär turen med svetsad diff blir ikväll :) , ska även justera kam axeln och kolla ventil spel någon dag framöver då jag misstänker att den står lite fel.

ska se om jag kan fixa en kamera man/kvinna tillhelgen så få ni se hur han går.

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #118 skrivet: januari 15, 2012, 14:18:09 »
då var bilen provkörd ;) var snorhalt med taskiga vinterdäck och sunkigt med luft i fram däcken.
men lite film bjuder vi på !

http://www.youtube.com/watch?v=ndI8S4UO6yE

fy fan va kul det ska bli när man kan trycka plattan i mattan på sjön sen :)

Elias__

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
SV: budget trimma 360 ( Isbilen ) BILEN ÄR TILL SALU
« Svar #119 skrivet: mars 07, 2012, 09:37:06 »
Betala för toppen o få bilen på köpet ! allt finnes för att få den igenom besiktningen bara lite tid och en svets som behövs.

Säljer pga att jag inte har tid till den och att den står ivägen just nu, hittas ingen köpare snart så plockas grejerna av och bilen skrotas.

om det spelar någonroll så har bilen enbart 2 ägare ( kan vara 3 med bilfirma ).