huv spacklad och lackering inledd. Jag har tagit tonvis med foton under arbetet med huven, så ska jag slänga upp dokumentationen för andra stackare med samma intention att följa. Kan säga att det blivit mer trubbel än jag räknat med.
Först mattade jag ner hela huven, mattade, inte slipade. Detta görs med 1500 lackpapper, detta för att nästa lager skall fästa bättre.
Sedan spacklade jag upp de värsta bulorna med pp100, jag brukar gå långt utanför bul-området, för att få en osynlig övergång. Sedan våtslipar jag med 400, sedan 800 och till sist med 1500. Sedan drar jag på ett lager med rostskyddsgrund och sedan med klarlack som jag mattar ned med 1500 igen. Sedan sprutspacklar jag hela huven. Efter det brukar jag ta 2000papper och slipa hela den sprutspacklade ytan, så jag får en 100% jämn och matt yta. Det var här det sket sig. Man måste ju vara mycket noga, ha flödigt med vatten och ständigt känna med fingrarna efter små partiklar, både på papper och huv. Innan jag sätter papper på klossen brukar jag även väta klossen och dra av ordentligt med fingrarna, så att man inte har något under pappret som kan repa. Trotts min noggrannhet upptäckte jag till min fasa att det gick repspår över HELA huven efter min slipning, som om något sandkorn fastnat mellan papper och huv. Ska jag behöva göra om hela sprutspacklingen och slipningen? Vad gjorde jag fel? Risken är ju alltid att reporna syns igenom lacken sedan, även fast lacken jag använder är ganska tjock. Några råd?