Författare Ämne: tändningslås kablar stöldförsök  (läst 14801 gånger)

amcmannen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
tändningslås kablar stöldförsök
« skrivet: maj 26, 2011, 15:20:41 »
Är det någon som vet hur kablarna skall sitta på tändningslåset??? nån klant bröt sig in och försökte stjäla min 360 gl red line igår,men tack o lov var batteriet på laddning ,men rattlåset är knäckt och alla kablar är avdragna och ihop tvinnade.Tänkte koppla in batteriet samt sätta på nya kontakter på tändlåskablarna och sätta på kablarna på tändningslåset igen så jag får hem bilen men vet ej hur kablarna skall sitta!!!!
« Senast ändrad: maj 26, 2011, 17:08:58 av amcmannen »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: tändningslås kablar stöldförsök
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2011, 19:48:22 »
Hej och välkommen hit! Nu hade du tur och hittade ett hjälpsamt och vänligt forum  :)

360 GL 1987:
Stift:   Kabelfärg:
15vit/grön (tunn
30gul/grön (tjock)
50gul/blå (tjock)
75blå (tunn)
(se även bifogade bilder nedan)

Hoppas att du och din bil fortsätter att besöka forumet även efter att problemet är löst   ;)
« Senast ändrad: juni 06, 2011, 16:09:07 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

amcmannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2011, 20:19:07 »
Tackar för hjälpen.jo som nybliven ägare av en Volvo 360 gl kommer jag att va en trogen besökare på detta forum

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2011, 20:20:36 »
Tackar för hjälpen.jo som nybliven ägare av en Volvo 360 gl kommer jag att va en trogen besökare på detta forum

Varsågod!
Alltid roligt att kunna hjälpa till och kul med nya medlemmar!

Hoppas det går bra för dig nu att få hem bilen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

amcmannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2011, 22:37:01 »
nu är nytt tändlås monterat och bilen är i trafik igen.Men det blev en tjock vit kabel över på kabelbunten till tändlåset!!! nån som vet vad den skall va till???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2011, 22:54:16 »
nu är nytt tändlås monterat och bilen är i trafik igen.Men det blev en tjock vit kabel över på kabelbunten till tändlåset!!! nån som vet vad den skall va till???

Grattis!

Vad den vita kabeln är till vet jag inte? Var den med ända ut till tändlåset menar du?

amcmannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2011, 09:35:44 »
japp ända ut till tändlåset.Vet inte om kabeln skall fortsätta dvs va längre än dom andra tändkablarna men jag hittar inget ställe dit kabeln kan gå eller en avklippt vit kabel!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2011, 21:25:52 »
japp ända ut till tändlåset.Vet inte om kabeln skall fortsätta dvs va längre än dom andra tändkablarna men jag hittar inget ställe dit kabeln kan gå eller en avklippt vit kabel!

Det var ju ingen vit kabel till något stift på låset som du såg på mina bilder.. får kika in härvan igen och se om jag hittar nån sån i min bil. Dock inte just nu då jag håller på och städar efter ett 30-årskalas  :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 06, 2011, 16:07:43 »
Hej och välkommen hit! Nu hade du tur och hittade ett hjälpsamt och vänligt forum  :)

360 GL 1987:
15vit/grön (tunn
30gul/grön (tjock)
50gul/blå (tjock)
75blå (tunn)

360 GL 1988:
15vit/grön (tunn)
30gul+vit (tjocka)
50gul/blå (tjock)
Xblå (tunn)

Kom på att jag hade en härva i källaren från en 360 GL 1988 och på den fanns det en tjock vit plus några andra skillnader se tabeller ovan!

Vad har du för modell och årsmodell och vad gör att det är en redline? Dekaler?
« Senast ändrad: juni 06, 2011, 16:10:11 av FREJ »

amcmannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 06, 2011, 16:51:41 »
tackar för hjälpen.Undrar vad den vita tjocka kan va till!! bilen går ryckigt efter stöldförsöket,men jag får sätta dit kabeln imorgon o se om det hjälper.Det är en volvo 360 gl red line 1988a.Jag tror endast det är dekaler samt klädseln som är annorlunda!!! jag har ej hittat nån mer red line på nätet eller nått omnämnande att volvo gav ut en 360 gl redline
« Senast ändrad: juni 06, 2011, 21:32:21 av amcmannen »

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 06, 2011, 21:36:46 »
Citera
jag har ej hittat nån mer red line på nätet eller nått omnämnande att volvo gav ut en 360 gl redline

riktigt fett! Inte nog med att 360 är en relativt unik bil, det är också en dubbelunik sådan.  :P
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 06, 2011, 23:13:23 »
tackar för hjälpen.Undrar vad den vita tjocka kan va till!! bilen går ryckigt efter stöldförsöket,men jag får sätta dit kabeln imorgon o se om det hjälper.Det är en volvo 360 gl red line 1988a.Jag tror endast det är dekaler samt klädseln som är annorlunda!!! jag har ej hittat nån mer red line på nätet men vet du om det är en ovanlig bil jag har???

Varsågod!

Redline är nog hyfsat ovanlig, har knappt hört talas om den, än mindre sett en med egna ögon, varken IRL eller på blocket osv.
Kanske nån på forumet men kan inte sätta fingret på nån.
I Norge finns det något som heter 360 spirit eller liknande. Kanske är samma sak!?

amcmannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 07, 2011, 15:15:14 »
jag kan  ta ett par foton nån dag o skicka till dig på redlineb volvon om du vill!!satte på den vita kabeln på tlåset idag och bilen gick bättre dvs ryckte inte!!! märkligt!! vet du hur man sjusterar backspärren?? måste spänna den!!!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juni 08, 2011, 21:54:09 »
jag kan  ta ett par foton nån dag o skicka till dig på redlineb volvon om du vill!!satte på den vita kabeln på tlåset idag och bilen gick bättre dvs ryckte inte!!! märkligt!! vet du hur man sjusterar backspärren?? måste spänna den!!!

Ja ta gärna kort och lägg upp här: http://www.300power.com/forum/index.php?board=34.0

Hittar inte min Haynes mekhandbok just nu annars har jag varit sugen på att kolla upp vad den vita kabeln är till! Särskilt som du säger att den går ryckigt utan den!

Backspärren är bara två skruv att lossa för att sen ställa den som man vill ha den och sen dra åt igen.
Men först måste du pilla loss damasken över växelspaken. Från kardantunneln alltså.

amcmannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: juni 10, 2011, 10:45:35 »
ok jag ska fixa växlarna under helgen.Ryckigheten har återkommit o jag har oxå upptäckt att fläkten går upp och ned i varv så jag funderar på om det hör ihop!jag skall gå igenom jordkablarna på bilen och mäta lite för o se om spänningen går upp o ned från säkringsboxen .kan man få tips om det finns vanliga fel på elsystemet/jorden!!!

Imonfire360

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: juni 10, 2011, 11:43:49 »
Min var oxå mysko, men det visade sig att det hade med tändlåset att göra... var glapp... men du har ju bytt ditt, men själva bakstycket på tändningslåset lär oxå kunna ställa till med liknande problem, är inte så bra på sånt här, men det var den förklaring jag fick på verkstaden, tydligen ett vanligt fel på Volvo från den här tiden

amcmannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: juni 10, 2011, 12:03:11 »
jo jag läste mig till att tändlåsen krånglar här på forumet så jag testade orginaltändlåset igår(det är knäckt men nyckeldelen funkar)och det va samma symptom så jag tror inte det är tändningslåset.Har idag sett att en smal jordfläta som kommer från höger innerskärm(sett inifrån)är knuten i oljestickan!!!! skall sätta fast den ordentligt och se om det avhjälper problemet

Imonfire360

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: juni 10, 2011, 12:05:52 »
jo jag läste mig till att tändlåsen krånglar här på forumet så jag testade orginaltändlåset igår(det är knäckt men nyckeldelen funkar)och det va samma symptom så jag tror inte det är tändningslåset.Har idag sett att en smal jordfläta som kommer från höger innerskärm(sett inifrån)är knuten i oljestickan!!!! skall sätta fast den ordentligt och se om det avhjälper problemet

OKI fast jag tror ju inte att det är nyckeldelen som brukar krångla utan resten då, men det var det du hade bytt innan då?
hehe ja jorda i oljestickan kändes ju inte så smart 8)

amcmannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: juni 10, 2011, 17:25:56 »
jordkabeln satt i lyftöglan över grenröret inte i oljestickan,en blir lite förvirrad imellanåt.drog fast den i motorn men det gjorde inge skillnad!!skall in till biltema imorgon o köpa nya delar till tändsystemet så får vi se om det hjälper.Har sysselsatt mig med att byta handtag på förarsidan idag och det va ingen rolig uppgift.Stora händer och ett minimalt utrymme att koppla små stag tog sin tid!!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: juni 10, 2011, 23:24:13 »
Ryckigheten har återkommit o jag har oxå upptäckt att fläkten går upp och ned i varv så jag funderar på om det hör ihop!jag skall gå igenom jordkablarna på bilen och mäta lite för o se om spänningen går upp o ned från säkringsboxen .kan man få tips om det finns vanliga fel på elsystemet/jorden!!!

Ajdå!
Kolla jordanslutningen på torpedväggens insida. Alltså rygg i rygg med säkringsboxen. Kolla även övriga elanslutningar där. Sök efter oxid, brännmärken eller andra tecken på varmgång eller dålig kontakt.
Finns säkert fler ställen att titta på men inte som jag har vetskap om.

amcmannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: juni 10, 2011, 23:32:27 »
ok tack det skall jag göra,har ej mekat med bilar sen 2002 då jag sålde mina 2 Volvo Amazoner så man är lite ringrostig har jag märkt i garaget! och verktygen har rostat ihop!

Swansson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: juli 18, 2011, 09:47:47 »
Har en fråga gällande kablarna i tändlåset; vilken är vad av kablarna? Eller egentligen vill jag veta vilken jag kan stjäla ström från ifall jag inte vill dra direkt från batteriet, utan att ström skall föras endast när nyckeln är vriden/bilen är igång?

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: juli 18, 2011, 18:56:00 »
Den blå stjäl du från om du vill ha ex.vis antennstyrning till radio.

EDIT:
nu blandade jag ihop begreppen... Men det är den blå du stjäl ifrån.
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Swansson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: juli 19, 2011, 08:55:08 »
Den blå stjäl du från om du vill ha ex.vis antennstyrning till radio.

EDIT:
nu blandade jag ihop begreppen... Men det är den blå du stjäl ifrån.

Tackar! Det är nästan som du skriver också, jag skall ha nämligen ha ström till radioantenn.  :)