Författare Ämne: Konstigt el-fel  (läst 3110 gånger)

Robbin

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Konstigt el-fel
« skrivet: mars 03, 2005, 11:20:29 »
I helgen började min 360glt-87 bete sig mycket märkligt :-[ först började stereon slå av och på sig själv sen också fläkten, temp mätaren och bensinmätaren, även tutan fungerar bara ibland. Allting fungerar bara lite då och då omvarannat, verkar även fungera sämre ju mer elgrejer som är påslagna ??? försöker man slå på fläkten så dör direkt stereon och alla mätare och panel belysningen blir jätte svag :-\
Har även blivit trög att starta! tom inte alls en gång av de 4 gånger jag kört sen detta började.

Någon som har någon aning?

Kan bilbatteriet blivit dålig av kylan(-20 i helgen) och därför inte el grejerna får tillräcklig spänning?

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Konstigt el-fel
« Svar #1 skrivet: mars 03, 2005, 18:37:03 »
Kolla om batteripolerna (oxid, lösa mm)
Kolla den grova +kabelns anslutning på startmotor och generator.
Har du en batteriladdare så skulle jag ladda batteriet fullt och sen kontrollera med en densitets provare, vid fulladdat batteri ska du ha  ca 1,28. Ligger en cell mycket under så är det troligtvis kortslutning i den cellen. Kan även va så att batteriet slutat ta emot laddning som dom kan göra när dom blir gamla.

Sen så kan du ju också ha jordfel på bilen, en jordkabel som inte är åtskruvad ordentligt som ligger och glappar lite.

Om du har sterion på och startar bakruteuppvärmningen slås sterion ifrån då också? Inte så skulle jag gissa på en jordpungt bakom instrumentpanelen.

Robbin

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2005, 07:00:33 »
Ska kolla batteriet i helgen!
Försökte starta bilen igår kväll men då gick den inte igång. Mäte på batteriet med en voltmätare och hade 12,48V, kanske inte säger något?

Om jag slår på bakrutevärmaren så dör inte stereon!

Robbin

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 09, 2005, 16:44:06 »
Hittade felet ;D generatorremmarna har länge tjutit på bilen men hade nu slutat snurra helt och hållet, var väldigt stela. Så troligen hade väl spänningen i hela elsystemet blivit för låg för att "driva" alla elgrejer så dom "dog" lite omvarannat. Byte remmar och laddade batteriet så fungerade allt bra igen :-*