Tänkte ge bilen en sista chans innan jag slår ihjäl den

Bytte nyss tomgångsventil och fick tillbaka tomgången. Jättekul tyckte jag och körde en tur och bilen gick kanon över hela registret.
Två dagar senare ny tur och bilen börjar tveka och rycker vid gaspådrag. Jättetråkigt tyckte jag och gick hem och slog sönder kärringen , nä men i alla fall en kaffemugg.

Dagen efter, ny tur och bilen går perfekt över hela registret. Stannar och tankar och åker iväg och ser ut som en tjackpundare med abstinens pga att bilen återigen rycker. Ska bromsa vid rödljus och helt plötsligt ingen tomgång!!

. Dubbeltrampar bilen tills jag kan stanna och kolla. Ruckar lite på sladden till tomgångsmunstycket och tomgången lirar igen. Bilen fortsätter dock att gå dåligt, i synnerhet vid moderat eller hårdare gaspådrag.
Flatstiftet till tomgångsmunstycket känns lite löst, vet inte om det är så eller om jag fick en dålig del.
Nu till frågorna:
Kan strulande tomgångsmunstycke skapa ryckig gång? Eller rättare sagt om det glappar i stiftet till tomgångsventilen?
Tomgången är bra, inget efterbludder heller när jag stänger av, men flatstiftet känns inte riktigt stabilt.
Det som förbryllar är att den ibland går perfekt för att sen gå som skit.
Tankar och tips välkomna!