Författare Ämne: byta rubbet  (läst 7079 gånger)

mrk-hamn

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • sa du ha nött gjort, görat själv!!!
    • Visa profil
byta rubbet
« skrivet: oktober 01, 2011, 16:59:01 »
hej på er!!  ja e ny här o även ny på 340 sidan(bara vart 240i förut)   nu till min plan/fundering.......   jag har en 340-85a med b14 i som ja SKA varva ihjäl  ;D för att sen bygga om till b200 med förgasare.  har vart o köpt både motor o kommplett drivlina från en 360 för en nätt liten summa av totalt 700  ;)  måste den reggas efter bytet??
vad behöver ja köpa mer... passar handbromsvire o sånt där sk..t rakt av???
vad mer kommer ja åka på för problem vid bytet??
är det bara o hänga upp diffklump i samma fästhål??
sen...  elen...   vad för kablar skiljer från dom båda motorerna??

 tack för många roliga svar.. för de har ja sett att ni kan ge  ;D  o ja har humor så.....


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: byta rubbet
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2011, 20:27:05 »
Vet faktiskt inte hur det blir med reggning efter en sån konvertering..
Givetvis så lär det krävas pga. så mycket mer effekt i B200:an, eller rättare sagt brist på effekt i B14 ;)

Elen skulle jag rekommendera att du bygger om eller ännu smidigare tar en härva från 360. Alltså motorhärvan, tror den är ganska stand alone från vanliga härvan för belysning och sånt..

Ska du byta bakaxel med eftersom du frågar efter om handbromsen passar? Vilken årsmodell var 360:n ifrån som du tog delar på?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mrk-hamn

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • sa du ha nött gjort, görat själv!!!
    • Visa profil
SV: byta rubbet
« Svar #2 skrivet: oktober 08, 2011, 21:42:52 »
allt är i från en 88a...  ja har en komplet drivlina förutom lamell liggandes i garaget som väntar på o få docka me bilen..
så de va bara om typ nipplar o lås o så e samma från den te en 88a..  men de löser sej nog, ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16897
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: byta rubbet
« Svar #3 skrivet: oktober 08, 2011, 21:44:25 »
allt är i från en 88a...  ja har en komplet drivlina förutom lamell liggandes i garaget som väntar på o få docka me bilen..
så de va bara om typ nipplar o lås o så e samma från den te en 88a..  men de löser sej nog, ;)

Har inte en susning faktiskt då det enda jag skruvat är producerat efter 1986 eller när nu sista utgåvan av 300:an kom  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: byta rubbet
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2011, 19:07:29 »
Bakbromsarna är mindre på b14 mod så dom måste du nog flytta över från 360in.
"don't buy it if you can build it!"

mrk-hamn

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • sa du ha nött gjort, görat själv!!!
    • Visa profil
SV: byta rubbet
« Svar #5 skrivet: oktober 10, 2011, 20:41:24 »
okej peter, men de sitter på den "bakaxeln" som ja har köpt ;)
men på tal om bromsar....  kan man sätta på så man får ett rör till varje sida bak??   för de går ju bara ett runt, typ seriekopplat ??? ???  ja tippar på att man får dra ett nytt ända framifrån isf o sätta t-kors samt reduserings ventil bak...
ta från en 240 kanske??

/charlie