Författare Ämne: 340 dl -87 drar hemst mycket soppa!  (läst 6925 gånger)

Floren91

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
340 dl -87 drar hemst mycket soppa!
« skrivet: oktober 11, 2011, 21:06:25 »
Hejsan allihopa! kul att hitta detta forum tycker jag :) jag köpte mig en volvo 340dl -87 för en vecka sedan och är jätte nöjd med köpet! har precis bytt olja,oljefilter, och tändstift. Jag tankade bilen med 45 liter(fulltank) och kommer ca 20 mil på det! det kan ju inte vara rimligt att den lilla motorn drar 2ltr milen? jag va hos en jobbar kompis som kan mycket med bilar och han kollade lite och kom fram till att det kunde vara 2 saker bara. Antingen är det förgasaren som gett sig eller så var det något med någon slang till nån klocka eller vad han pratade om, han pluggade iallfall igen den. Bilen har alltid gått väldigt ryckigt på låga varv när man gasar och den blöddrar lite samtidigt. vad tror ni att det kan vara för fel? kostar det mycket att köpa en ny förgasare? kan man köpa någon sorts renoverings kit till förgasaren?

Btw: så är jag inte motorkunnig alls men vill mer än gärna lära mig!

Floren91

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: 340 dl -87 drar hemst mycket soppa!
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2011, 17:25:12 »
Ingen som tror dom vet vad det är?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2011, 23:31:47 »
360 är inte känd för att gå snålt.. Körde du stadskörning eller blandad?

Välkommen till 300 Power!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 13, 2011, 00:13:15 »
Vet du var det sitter för motor i den? B14 är ju känd att strula....
Vet att min käre vän Malheus e bra på dom  :-X
« Senast ändrad: oktober 13, 2011, 12:43:34 av Lightfox »
Och bilen går bra? ;)

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 13, 2011, 05:29:28 »
Bytt de elektroniska lågfars munstycket? Alla vakuum slangar hela? Kolla över insuget..lär vara packningar annars
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 13, 2011, 19:31:25 »
Ojdå var det B14, ja då är det ju inte rimligt! Trodde det var 360 och B200  :P
Var nog trött igår  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Floren91

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 14, 2011, 00:03:39 »
Ojdå var det B14, ja då är det ju inte rimligt! Trodde det var 360 och B200  :P
Var nog trött igår  ::)

jag har fått för mig att det är förgasaren, men jag kanske är helt ute och cyklar? den juckar fram som tusan på låga varv när man gasar lite med. vad kan det vara för problem?

Floren91

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 14, 2011, 00:07:59 »
Bytt de elektroniska lågfars munstycket? Alla vakuum slangar hela? Kolla över insuget..lär vara packningar annars

jadu jag vet faktiskt inte, är inte speciellt bra på bilar. en jobbar kompis svamlade om någon slang som skulle gå till någon klocka av något slag. den täppte han till och den går väldigt bra. jag tror till och med att bilen drar mindre, men inte alls så lite som den ska. den rycker på låga varv och speciellt när den är kall. jag har en till fråga och den låter kanske väldig dum... jag köpte nya tändkablar idag men det var till en b18. samma "uttag" på kablarna och allting. ska detta ha någon betydelse? bara dom räcker så

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #8 skrivet: oktober 14, 2011, 07:19:59 »
Tändkablarna ska nog funka, bara de passar... Mitt bästa tips är är som Malheus säger - kolla elektriska tomgångsmunstycket så att det funkar som det ska och sitter fast som det ska. Min drog ca. 2l/mil när det skakade loss... Kolla dessutom alla vakumslangar, förgasarfotspackningen och grenrörspackningen - läcker det in luft någonstans kommer bilen aldrig gå bra...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Söderqvist

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 10, 2011, 21:30:49 »
Jag kör själv med tändkablar från biltema till en Vw polo 1,4 så ja andra bilars/motorers kablar fungerar så länge anslutningarna är "rätt" :)

Angående motorgången så har jag exakt lika gång på min motor dock har jag inte märkt av någon förhöjd soppaförbrukning, inga 2 l/milen iaf men jag ska personligen se över min "tomgångsventil". Finns det ett intresse av att jag fotar och lägger in en beskrivning i forumet om hur man felsöker denna ventil samt hur man byter den? Tycks som att den frågan är återkommande så det kan vara bra att göra något permanent åt det :)

//SkyNard

grop

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 11, 2011, 00:39:41 »
Jag kör själv med tändkablar från biltema till en Vw polo 1,4 så ja andra bilars/motorers kablar fungerar så länge anslutningarna är "rätt" :)

Angående motorgången så har jag exakt lika gång på min motor dock har jag inte märkt av någon förhöjd soppaförbrukning, inga 2 l/milen iaf men jag ska personligen se över min "tomgångsventil". Finns det ett intresse av att jag fotar och lägger in en beskrivning i forumet om hur man felsöker denna ventil samt hur man byter den? Tycks som att den frågan är återkommande så det kan vara bra att göra något permanent åt det :)

//SkyNard

Det vore trevligt att få se hur en felsökning på den går till. Gör nä!
Mod ä va den fege ta te när´n int törs

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 15, 2011, 00:28:39 »
Finns det ett intresse av att jag fotar och lägger in en beskrivning i forumet om hur man felsöker denna ventil samt hur man byter den? Tycks som att den frågan är återkommande så det kan vara bra att göra något permanent åt det :)

Absolut! Sådant är alltid trevligt!
Försök få bra bilder och skriv enkelt, beskrivande och korrekt så får du lägga upp det i avdelningen "Fakta/Guider"  :D