Författare Ämne: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(  (läst 852001 gånger)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #320 skrivet: juni 25, 2012, 19:39:21 »
Fräscht med nya bussningar i underredet.  :)

Blev det stor skillnad i hur bilen uppträder nu?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #321 skrivet: juni 25, 2012, 22:08:48 »
Fräscht med nya bussningar i underredet.  :)

Blev det stor skillnad i hur bilen uppträder nu?

Jo det är riktigt trevligt :)

Den blev mycket responsivare i styrningen, dvs den reagerar mer direkt när jag vrider på ratten. Och den kränger mycket mindre än tidigare (men den kränger ändå mycket för fjädrarna är så mjuka).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #322 skrivet: juni 26, 2012, 17:09:54 »
Hittade ett 3,5" rör på jobbet idag, kan säga att det är bra mycket grövre än 2,5" 8)

« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:50:26 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #323 skrivet: juni 26, 2012, 18:27:56 »
Dom där volvo fjädrarna bak för volvo 240 extra förstärkta, har du art nr på d?? Å grattis till sommar jobbet:D
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #324 skrivet: juni 26, 2012, 18:35:57 »
Dom där volvo fjädrarna bak för volvo 240 extra förstärkta, har du art nr på d?? Å grattis till sommar jobbet:D
art nr är 67311
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fjadring/Fjader/SPIRALFJADER-VOLVO-245-BAK-67311/

Tack :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

LeonNoel

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 226
  • Let there be light
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #325 skrivet: juni 26, 2012, 18:43:32 »
Ok fan va fort du svarar då, bor på forumet lr haha:D  8) Tack för hjälpen!!
H-G

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #326 skrivet: juni 26, 2012, 18:47:28 »
Ok fan va fort du svarar då, bor på forumet lr haha:D  8) Tack för hjälpen!!
Nä men har så jag får mail när någon svarar i trådar jag skrivit i och sen har jag gmailchecker i firefox så det ploppar upp en ruta nästan direkt jag får mail (ställt så att den kollar mailen 1gång/min). :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #327 skrivet: juni 27, 2012, 21:18:13 »
nice exakt sånt rör jag ska köpa på min med  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #328 skrivet: juni 27, 2012, 23:14:30 »
nice exakt sånt rör jag ska köpa på min med  ;D
Hehe, ja bäst du gör det för en epa ska bröla som en brunstig älg ;D


Ikväll har jag byggt avgassystem på bilen, blev inte riktigt klar måste bara flytta över ljuddämparfästet längst bak och skaffa några till klammer så sitter allt där. Så imorgonkväll kommer 2,5" avgas vara färdigt :)

Bilder på det jag gjort ikväll och även 2st filmer kommer jag lägga in imorgon efter jag kommit hem från jobbet, bilen låter mycket härligare men eftersom jag nu endast har avgas fram till där bakaxelröret slutar så blir det resonans i bilen vid ca3000rpm. Och jag har kvar ca 1,5m från mitt 2m rör så mitt avgasbygge hade blivit lite över 100kr billigare ifall jag bara hade köpt ett 0,5m rör.

Totala materialkostnaden har blivit just över 1200kr, men som sagt så hade det blivit lite över 100kr billigare ifall jag inte köpt så onödigt långt rör fast hellre för mycket än för lite ::)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #329 skrivet: juni 28, 2012, 11:57:13 »
Det ska bli spännande att se hur det blir! har själv sneglat på biltemas dämpare.... :D
Och bilen går bra? ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #330 skrivet: juni 28, 2012, 18:15:24 »
Ja  här kommer updaten som utlovat :)


1,5"-2,5" egenbyggd skarvmuff, gjorde så att jag kapade flera slitsar i 2,5" röret och tog sedan muffen från den gamla mittendämparen och bankade ner flärparna så det passade på originalmuffen och svetsade sen ihop allt.


Främre delen av mittendämparen.


Bakre delen av mittendämparen. Där kapade vi loss fästet från orignalljuddämparen och svetsade fast på nya ljuddämparen i rätt höjd. Även min Volvo-tokige kompis ville vara med med och fula sig på bild (det är han jag köpt B23orna av) :P


Slutet av de två 90° böjjarna som är postionerade som ett S, fick förlänga lite för att bakaxelkröken skulle passa men 2m röret med muff funkade fint till det då jag inte behöver muffen någon annanstans.


bakaxelkröken, passade fint. Blev lite tight mellan drivaxeln och röret men drivaxeln ändrar inte position så värst mycket så det är inte risk att det tar i, tror till och med att det kan vara när däcket är i luften som drivaxeln går närmast röret, kan det stämma ???


Slutet av bakaxelkröken och början på sista dämparen, den är inte fastsatt ännu för jag måste flytta över fästet från originaldämparen. Men fästet kommer hamna på slutröret som går ut från dämparen då upphängningarna i karossen sitter just bakom bakplåten.



Hur det ser ut bakifrån. När originalljuddämparen lossnade så slog det sönder bakplåten lite så bankade till den för att ge mer plats åt utblåset.


Sen lovade jag även 2st filmer så här kommer länkar till dem:
http://www.youtube.com/watch?v=dqfgG6SMJPE
Här är avgaset halvklart, blev ett sidepipe :P Vi var tvungna att åka och köpa mer klammer och min kompis hade inge soppa i bilen (klassiskt problem bland 740-pojkar), så då hissade vi ner bilen och gasade ner till OK :)


http://www.youtube.com/watch?v=2PNIyHfM1N4
Och här är när systemet är så gott som klart, endast fäste till bakreljuddämparen kvar. Vill inte att ljuddämparen hänger i bakaxelröret för då är det nog risk att skiten går av igen.

Det var allt för idag. Kan även meddela att min brytarlösa tändning jag beställde från Nederländerna förra torsdagen har kommit (beställde kl 18 så beställnigen kom inte in förrän på fredagen och sen skickade dem inte grejjerna förrän pengarna kommit in på deras bank. Paketet skickades i måndags så tog inte alls lång tid.
http://hot-spark.eu/webshop/index.php?page=details&prod=3&cat=2&group=7 Sån jag beställde.


Så till helgen har jag mycket att göra för både mina bakstötdämpare och mina grejjer från softbildelar kom i måndags. Men sen är den nästan klar, bara snygga till B23an på utsidan och kasta i som sugis. Fan att man ska få lönen i slutet av månaden efter man arbetat :'( Så blir nog inte snurrbo förrän nästa år om jag inte får tag i komplett turbopaket med alla slangar billigt.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:53:10 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #331 skrivet: juni 28, 2012, 20:52:40 »
nice som satan :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #332 skrivet: juni 28, 2012, 20:56:03 »
nice som satan :)

Jo fyfan, det bästa är att det låter ungefär lika mycket i kupén nu som det gjorde med original när det var helt och även att systemet hänger i alla originalfästen :D
Kommer film i helgen, byggde klart systemet och åkte på en sväng ikväll men måste klippa bort lite tråkiga bitar om nu inte nån vill se originalet där halva videon går åt att ligga bakom en bussjävel :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Lightfox

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #333 skrivet: juni 28, 2012, 22:59:08 »
Det ser sweet ut! Men du kanske skulle fått upp brakre dämparen en aning? För en lite slankare look?

Bara min åsikt! :) Och ljudnivån i kupen..? samma! Helt underbart! kanske lite mysigare muller när man gasar på bara?

Finns risk att du kan bli härmad... ;D
Och bilen går bra? ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #334 skrivet: juni 29, 2012, 17:31:43 »
Det ser sweet ut! Men du kanske skulle fått upp brakre dämparen en aning? För en lite slankare look?

Bara min åsikt! :) Och ljudnivån i kupen..? samma! Helt underbart! kanske lite mysigare muller när man gasar på bara?

Finns risk att du kan bli härmad... ;D

Jo nog hade det gått, men orkade inte börja vinkla om bakaxelröret för att få dämparen högre upp. Ska ta ner systemet i veckan och lacka alla svetsfogar så dem inte rostar bort så fort, då kommer jag även ta en riktigt fin bild på systemet ihopmonterat bredvid bilen :)

Jo det stämmer, låter lika lite som original (i mina öron iaf) förutom att det mullrar mycket goare när man gasar på ;D

Hehe, gör så det är det värt. Bilen orkar dra till 7000 utan problem (i alla fall på 1an. Testade toppfart igår och fullgas i 4:an kom jag som mest upp i 5200rpm, det blir ca 175km/h 8) )
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #335 skrivet: juni 30, 2012, 21:28:07 »
Idag har hela dagen gått åt till att:
Byta bromsskivor, renovera bromsok och byta fett i hjullagerna när navet ändå var löst.
Jag bytte även stötdämpare och kopplade in så jag har positionsljus i alla 3st röda lampor och bromsljus i de två yttre röda på varje lykta.

Jag har inte många bilder idag då jag haft händerna fulla i fett och bromsvätska så gott som hela dagen :-X


Nya skivor syns genom hålen i fälgen, härligt kryssmönster på skivorna :D



Nya stötdämpare bak, ser mycket bättre ut men det stummade inte upp någonting alls :-\

Gamla vs nya stötdämparen.


Positionsljus i alla tre, men blixten på kameran gjorde så att reflexen i den mittersta röda lyser mest.

Bromsljus i de yttre och endast positionsljus i den mittersta som en riktigt gangster ::)

Det var allt för idag, tänkte koppla in Hot-Sparks enheten men jag måste ha ett förkopplingsmotstånd på 3ohm men multimetern säger 1ohm när jag mäter motståndet. Visst behöver inte strömmen vara på när man ohm-mäter? Jag har för mig att det inte ska behövas iaf. Men kan vara multimetern som inte är tillräckligt finkänslig för lägsta inställningen var 2000ohm.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:55:17 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #336 skrivet: juli 01, 2012, 01:02:22 »
Ikväll så har jag varit och sladdat i lite rondeller och skogsvägar med 345an tillsammans med en kompis :D Det var riktigt halt i vissa rondeller, pumpa gasen på 2an och bilen hasade ut på ställ och i vissa kunde jag ligga i 3an och sprätta till med kopplingen så hasa den ut på ställ 8) Synd bara att det ska till och enhjula när det kränger för mycket :(

Sen lät jag min kompis som åkte med provköra (första gången han får köra min bil) och nog blev han sugen på en 300-serie, men då skulle det vara med servo för han tyckte min bil var trögstyrd ::) Han kör själv en 945a från -94 med B230FB (116hk och slö som fna, toppar 160 mätarfart. Ändå har den bara gått 26000mil.)

Men märkte att bromsvätskenivå-varningslampan (långt ord) började blinka till, och när jag öppnade och kolla hur mycket vätska jag hade och det var vid min-strecket. Och det var precis vid max-strecket efter jag skruvat färdigt, men misstänker att jag inte dragit åt bromsslangen ordentligt på ena oket :-[
« Senast ändrad: juli 01, 2012, 01:08:05 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Här kommer då videon på provkörningen som jag lovade :)
https://www.youtube.com/watch?v=ockn2hxSspE
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #338 skrivet: juli 01, 2012, 17:49:06 »
Idag hittade jag vad som var felet, det var packningen till bromskolven som läkte >:( Måste ha gått sönder när jag monterade ihop oket, så jag tog loss kolven och bytte till den gamla packningen (som var i nyskick) och monterade sedan ihop och luftade och nu verkar det inte läka något längre :) Och bromsar gör det, låser däcken när man trycker hårt på bromsen och det gjorde det inte tidigare.

Ett tips ifall någon annan har tänkt renovera sina bromsok är att när ni ska ta loss kolven ta bara loss oket från hållaren och lägg ovanpå skivan eller häng upp med en bungy-snöre och pumpa på bromspedalen till det bröjar spotta ut bromsvätska, då är kolven loss och hänger endast i dammskyddet så då snurrar man försiktigt lös oket från bromsslangen och häller ut bromsvätskan som sitter i oket i någon lämplig behållare. Sen är det bara ta bort all skit inne i oket och på kolven, och även glidpinnarna ska tas loss och slipas rena från rost och fettas in lite lätt.
« Senast ändrad: juli 01, 2012, 17:52:43 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #339 skrivet: juli 02, 2012, 16:44:45 »
Fräscht med nya delar, och bra att du hittade felet på bromsarna.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #340 skrivet: juli 02, 2012, 17:45:02 »
Fräscht med nya delar, och bra att du hittade felet på bromsarna.  :)
Jo, det blir alltid så vackert med nya delar :)

Japp, läckande bromar är inte kul. Nu bromsar bilen jävligt bra, inga problem att låsa framdäcken ifall man bromsar hårt och det var omöjligt med de gamla skivorna hur hårt man än stod på pedalen :) Känns mycket säkrare nu när bromsarna tar bra och det vibrerar inget i ratten när man bromsar. Så nu är bilen nästan redo för B23an, bara rostlaga reservhjulsbaljan så är det klart för lite mer effekt :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #341 skrivet: juli 04, 2012, 20:19:08 »
Lånade en ordentlig multimeter på jobbet idag för att mäta förkopplingsmotsåndet. Och resistansen var 4,5ohm och Hot-sparks-enheten kräver minst 3ohm på en 4cylnidrig motor så det var ju trevligt.
Så nu behöver jag bara ta mig tid att koppla in Hot-sparks-enheten, sen har jag brytarlös tändning och slipper bry mig om att någonsin justera in brytarspetsen igen :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #342 skrivet: juli 07, 2012, 15:42:07 »
Idag så kopplade jag in min Hot-Sparks-enhet så nu har jag brytarlös tändning :D


Enheten monterad.


Rotor monterad.


Locket på. Underbart att det inte tar mer plats än brytarsystemet :)


Tog ca 20min att koppla in allt, men då tog jag god tid på mig och läste igenom monteringsanvisningarna noga så att man monterar allt på rätt sätt.
Märkte ingen skillnad på bilen, möjligtvis att den lite fick stadigare tomgång och lite starkare på botten.

Edit:
Bilen startar mycket lättare vid "kall"start (är +20°C ute så jag räknar det inte som kallstart iaf, kallstart är när det är kallare än 0°C).
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:58:07 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #343 skrivet: juli 16, 2012, 22:49:29 »
Har lyckats få mig en lägenhet i Luleå  :D En 2a med kök på 57m2, ska flytta in i Augusti och sen blir det stå ute på parkeringen och skruva med bilen :-\ Så kommer nog inte hända allt för mycket nu framöver, men kommer nog renovera ena B23an i vardagsrummet så jag har nåt att göra på fritiden utöver att plugga i 5år framåt :P
« Senast ändrad: juli 16, 2012, 22:52:23 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #344 skrivet: juli 18, 2012, 20:45:00 »
Ja idag så tog jag loss reservhjulsbaljan på bilen, kände att nu jävlar måste det fixas :P
Imorgon ska jag ta en kartong från jobbet så jag kan göra en mall och sen kapa till en plåt och sen ska det punktas kors och tvärs till plåten sitter där. Förhoppningsvis får jag fixat allt imorgon :)


Baljan halvt lös. Borrade ut punktsvetsarna och bände loss skiten med hjälp av en spårmejsel och en hammare.


Baljan borta.


Baksidan av främre plåten, den var lite röten längst ner men får kapa bort det som är rötet och rostskydda.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 14:59:28 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #345 skrivet: juli 18, 2012, 21:19:49 »
ojoj bara svetsa nu  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #346 skrivet: juli 18, 2012, 21:40:22 »
ojoj bara svetsa nu  ;D
Jo, hade ju bara tänkt göra det för 2månader sen :P Tar sån jävla tid att få nåt gjort när jag måste låna svets av en kompis, och han har typ aldrig tid :(
Hade jag haft en mig-svets så hade bilen varit rostfri för länge sedan 8)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #347 skrivet: juli 18, 2012, 21:46:38 »
Lätta!
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #348 skrivet: juli 18, 2012, 21:49:56 »
Lätta!
Jeo, reservhjulet åker ju bort så där är några kilo åtminstone ;)
Tänker inte ta bort den minimala ljuddämpningen iaf för det är nog mycket ljud i bagaget redan nu, funderar faktiskt på att lägga på mer asfaltsmatta senare för att få tystare inne i bilen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #349 skrivet: juli 18, 2012, 22:23:37 »
förästen smiler vi har skruvat ner lådan men min brosa måste hjälpa oss med en sak innan vi kan skicka den till dig hoppas du inte är arg på mig för det  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #350 skrivet: juli 18, 2012, 22:38:24 »
förästen smiler vi har skruvat ner lådan men min brosa måste hjälpa oss med en sak innan vi kan skicka den till dig hoppas du inte är arg på mig för det  ;D
Nä inga problem, bara jag får lådan senast helgen innan jag börjar på LTU så jag hinner montera den så är det lungt. ;) (börjar den 22 augusti)

Vann en tradera-auktion igår på en smith-wire till 340, men bli inte orolig för din wire ska jag också ha vola340gls :) (bra att ha reserv-wire då dessa är så gott som omöjliga att få tag i, om man inte vill köpa från Skandix.de för 29,50€ + 26,19€ frakt)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

vola340GLS

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 401
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #351 skrivet: juli 19, 2012, 09:57:21 »
Jo precis men vi ska fixa det så fort som möjhligt  ;D du vet har ju mitt attraktiv projekt at bli klart med  ;)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 - Måla bilen signalblå?
« Svar #352 skrivet: juli 20, 2012, 19:29:21 »
Gick ut och testade måla lite med Hagmans Signalblå som jag köpte idag, den var riktigt blå :P





Orsaken till att jag testade var att se hur det kanske skulle kunna se ut med biltemas 2k blå då jag hört att den ska vara riktigt blå den med.

Och idag beställde jag genom jobbet hem 2st Volvo 245 husvagnsfjädrar, kommer hem på måndag eller tisdag. Det bästa var ändå priset, 350kr/st :D Skönt med lite personalförmåner 8)
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:01:15 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #353 skrivet: juli 21, 2012, 21:04:02 »
Idag har det rostlagas. Kapat till plåtar och punktat dit.
På måndag ska jag köpa epoxykitt på jobbet så jag kan sätta det i alla skarvar så det blir riktigt tätt. Sen när jag far till Biltema nästa gång ska jag köpa asfaltsmatta och stoppa in i bagaget så det förhoppningsvis blir tystare i bagaget.

Tog bort baksätet idag, det var inte svårt då sitsen sitter med 2st sprintar och ryggen vickar man ner och skruvar loss en skruv och lyfter upp lite och drar ut ryggstödet. Bilens blev då jävligt lätt i röven nu när den är så pass rensad, den känns stötig i bakvagnen. Men men när jag lägger tillbaka baksätet och flyttar bak baslådan till bagaget igen så blir det säkert bra :)


Baksätet borta


Plåt ditpunktad och lackat med Hagmans signalblå, min mobilkamera gillar verkligen inte när det är så blått :P


Rensat, dånar ordentligt inne kupén då plåten i bagaget inte har det minsta ljuddämpande material på sig så det blir som en trumma ::)


Skarven som sitter mot rundningen i plåten längst bak i bagaget.

Allt för idag, ska sätta epoxykitt i alla skarvar och sen underredsmassa under. Och även asfaltsmatta ska dit, måste bara till biltema och köpa.
« Senast ändrad: oktober 23, 2014, 15:02:29 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #354 skrivet: juli 21, 2012, 21:57:21 »
.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 Få ut motorn, tips?
« Svar #355 skrivet: juli 22, 2012, 22:05:50 »
Idag så hämtade jag B23an och började med att skruva loss allt för att få ur motorn.
Men när vi skulle få ut motorn så vart det ett jävla jobb, vi har hållt på med att försöka få loss motorn i säkert 1h och vi har endast lyckats få ut den ca 1-2cm.

För inte ska man väl behöva ta loss tranaxeln för att få ut motorn?
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #356 skrivet: juli 23, 2012, 16:29:03 »
Kolla undersidan av sprängkåpan, sitter en plåt med 3 st M6 bult som skydd för svänghjulet.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #357 skrivet: juli 23, 2012, 17:36:15 »
Kolla undersidan av sprängkåpan, sitter en plåt med 3 st M6 bult som skydd för svänghjulet.
Tack för tipset :)
Min kompis som har varit ledig idag har redan hittat den så nu är motorn ute, skyller på att vi var trött och hungrig igår ::) Ska bara äta middag så ska jag sen fara och kasta i B23an ;D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #358 skrivet: juli 23, 2012, 17:52:54 »
Ja, det är inte alltid så lätt. Första gången jag lyfte ur en motor ur en 360 märkte jag inte plåten men fick ur motorn ändå.  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« Svar #359 skrivet: juli 23, 2012, 23:11:14 »
Ja, det är inte alltid så lätt. Första gången jag lyfte ur en motor ur en 360 märkte jag inte plåten men fick ur motorn ändå.  ;D
Hehe, ja så kan man ju också göra :P

Nu så är motorn nästan i, hela kvällen gick åt till att flytta över grejjer från min B19 till B23an.
Vi kom så långt att vi fick ner motorn så att den precis kom på axeln, men måste hissa upp sprängkåpan med en domkraft för att få i motorn som den ska.
Så imorgon hinner vi förhoppningsvis klart med motorbytet. Tyvärr har jag inte tagit nå många bilder då jag varit fullt upptagen med att göra färdigt och få i motorn.

Öppnade ventilkåpan och kollade vad som satt för kam i B23an, visade sig att det var bara en vanlig A-kam. Men nog kommer bilen röra på sig ändå :) (Man skulle bara få tag i en K-kam så det går att varva lite 8))
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75