Författare Ämne: Hjullager? (video)  (läst 4225 gånger)

Floren91

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Hjullager? (video)
« skrivet: oktober 23, 2011, 15:25:04 »
hejsan! jag tror att det är mitt kullager som börjar ge sig! vad tror ni ? lyssna och kolla

http://www.facebook.com/photo.php?v=2306706341812&set=vb.1073882328&type=2&theater

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Hjullager? (video)
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2011, 22:43:39 »
hejsan! jag tror att det är mitt kullager som börjar ge sig! vad tror ni ? lyssna och kolla

http://www.facebook.com/photo.php?v=2306706341812&set=vb.1073882328&type=2&theater

Prova släpp koppen, gänga bort muttern bakom, fetta in lagret och dra åt tills hjulet börjar gå tungt och släpp lite tills det går lätt igen utan glapp :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Floren91

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 24, 2011, 16:04:03 »
Har kollat det, det var mucket fett där. i vissa hastigheter låter det mer och det är som att bilen "bromsar" lite på höger fram där jag tror att lagret är dåligt. kan det ha nånting med det att göra?

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 24, 2011, 18:12:56 »
Har kollat det, det var mucket fett där. i vissa hastigheter låter det mer och det är som att bilen "bromsar" lite på höger fram där jag tror att lagret är dåligt. kan det ha nånting med det att göra?
provade du dra åt muttern bakom koppen? det är den som justerar lagerspelet på hjullagret. och är det för glappt så vickar hjulet och du får mycket hög friktion i lagret samt att bromsskivan kan gå mot bromsklossarna och då bromsar det lite.
Så ut å kolla om du kan dra åt muttern (med hjulet i luften) samtidigt som du snurrar hjulet så drar du åt muttern tills det du känner att det rullar utan bekymmer och inte glappar som på filmen, det ska inte äns glappa lite..
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: oktober 24, 2011, 18:44:36 »
Det där glappet måste ju innebära ett rejält glappt hjullager som Jyllskar skriver eller så är det nåt skoj på gång med länkarmen eller dess bussning/fästbultar.
Hur som helst borde du se vad som står på om du tar bort hjulet och fortsätter vicka för att se vad som rör sig?!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Floren91

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2011, 21:57:48 »
provade du dra åt muttern bakom koppen? det är den som justerar lagerspelet på hjullagret. och är det för glappt så vickar hjulet och du får mycket hög friktion i lagret samt att bromsskivan kan gå mot bromsklossarna och då bromsar det lite.
Så ut å kolla om du kan dra åt muttern (med hjulet i luften) samtidigt som du snurrar hjulet så drar du åt muttern tills det du känner att det rullar utan bekymmer och inte glappar som på filmen, det ska inte äns glappa lite..
jag är helt och hållet nybörjare på bilar, men min morbror var här och skulle hjälpa mig. han tog bort koppen och skruvade åt hjullagret, men jag tyckte han skruvade ganska mycket. vad kan hända om man skruvar det för hårt? så att hjulet får motstånd när det rullar. för när jag kör ibland så känns det som om bilen bromsar på höger sida lite, kan det fortfarande vara hjullager?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2011, 19:08:22 »
Är glappet borta nu?

Skruvar man för hårt lär väl lagret gå varmt och skära ihop till slut skulle jag tro.

Att bilen bromsar borde inte bero på hjullagret för det borde du höra i så fall.. för det låter inte illa i bilen när du kör då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.