Hylsan mellan kardanaxel och ingående axel i växellådan är en svag punkt på alla 300 modeller. Någon som har en ide hur man kan förstärka den??
tjenare grabben visst finns det en god ide om det men du måste ha hylsan lös sen tar du och går till en mek verkstad ber dom göra en yttre hylsa som är lika lång som måttet mellan spännklossarna.. hylsan räcker att den är ca4-8 mm tjock . sen går du loss på ena klämhylsan ta loss den tryck på den nya hylsan mellan spännpunkterna nu har du en flex hylsa som klarar cadet dubbla mot original vad gällervridet obs ta god kvalitet på stålet när du ber om tillverkning jag betalade 350.- för denna lilla detalj men jag slapp massa problem mkt kul hadde jag sen med bilen sen att lådan tog farväl e en annan femma ....
bra kämpat med klubben heder åt dej mefistomannen
Lyfter denna tråd lite och kollar om jag har förstått saken rätt.
Ändarna från axlarna sticker in i en hylsa som är splinesad, när man drar åt bultarna klämmer du åt hylsan runt splinesen (Givetvis splines i både hylsa och axel). När man piskar på för mycket vill ingående axel vrida sig mer än utgående axel (in och ut från hylsan sett) och detta kommer att vilja tvinga upp hylsan som efter många år och mil ger med sig och skiten snurrar runt och det blir pannkaka av allting. "Hasse-hylsan" gör helt enkelt att det blir svårare för hylsan att vidga sig.
Det närmaste spännhylsan jag har sett är bilden i Haynes boken, så jag kanske har fått allting om bakfoten.
Jag tolkar det, så här: Original axelkoppling, är en uppskuren splines-hylsa, som spänns runt axlarna med klämmor. Alt. hylsan har klämmorna inbyggda i sin konstruktion. Mao klämmorna går inte att avlägsna utan att såga! Hasse-hylsan är ej uppskuren, utan fixeras med ändstopp som hindrar den att glida. Stoppen tillverkas av original-hylsans klämmor.
Detta är min tolkning, Hasse har nu återvänt till forumet! Vi får hoppas, att han hittar tråden och bifogar en bild!
Jag skulle kunna tänka mig en hylsa, som hindras att glida, genom att den förses med något stopp invändigt på mitten. Mao respektive axel tillåts bara använda 50% av hylsan! På detta sätt kan hylsan utnyttja hela splineslängden. Kanske skulle det även fungera utan stopp, då hylsan naturligt stoppar, där axel-splinesen tar slut!
350 kr låter mycket billigt, då hylsan efter bearbetning, även bör härdas, på splinesen... Vet ej om det går att hitta någon, massproducerad hylsa som passar!
"Inget är starkare än sin svagaste länk", tänker på splines-hylsan, i centrum av kopplings-lamellen, som utsätts för samma kraft! Mao det är onödigt att ha en axelkoppling som är jätte mycket starkare, än denna!
/Max