Författare Ämne: Hylsan mellan kardan och vxl lådan.  (läst 10132 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« skrivet: februari 21, 2004, 11:49:57 »
Hylsan mellan kardanaxel och ingående axel i växellådan är en svag punkt på alla 300 modeller. Någon som har en ide hur man kan förstärka den??
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Zymosis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #1 skrivet: februari 22, 2004, 03:17:15 »
tectylbehandla :P

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #2 skrivet: februari 23, 2004, 08:17:11 »
O2SENSE dubbelturbo körde med original så vitt jag vet ... +300hk  ???
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #3 skrivet: mars 03, 2004, 18:22:25 »
O2SENSE dubbelturbo körde med original så vitt jag vet ... +300hk  ???

det enda dom sabbade på några resor på strippen var väl att dom krökte bakaxeln  ;D
Nån som vet hur man undviker detta..? nån som är expert på bakaxlar och kan staga och greja så allt blir bättre..?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #4 skrivet: mars 04, 2004, 07:42:37 »
Nersmidda fjädrar och reaktionsstag på båda sidor
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #5 skrivet: mars 04, 2004, 18:39:15 »
nersmidda? Menar du att man värmer fjädern och ger den lite mindre bananform eller så den blir lägre? Blir det inte mjukare då om man "smider" dom?

Reaktionsstag? är det dom jag är ute och far efter i min tråd om hjulupphängning tro? 2 längsgående stag som sitter i ovankant på bakaxeln och sen i chassiet?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #6 skrivet: mars 04, 2004, 22:00:07 »
Exakt hur man behandlar fjädrarna vet jag inte, micke_art_racing använde begreppet nersmidda om den rallybakvagnen han hade fått tag på och den var sänkt. Men som du säger mindre bananform...

Reaktionsstagen är troligen det du var ute efter, sitter tydligen bara på ena sidan (???) original.
« Senast ändrad: mars 04, 2004, 22:00:45 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #7 skrivet: mars 04, 2004, 23:06:45 »
Reaktionsstagen är troligen det du var ute efter, sitter tydligen bara på ena sidan (???) original.

Sitter det nåt alls? Får krypa under och kolla
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #8 skrivet: april 18, 2004, 18:12:10 »
Reaktionsstagen är troligen det du var ute efter, sitter tydligen bara på ena sidan (???) original.

Sitter det nåt alls? Får krypa under och kolla

Citerar mig själv här. Har konstaterat att det sitter ett reaktionstag på höger sida på bakaxeln.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #9 skrivet: oktober 11, 2005, 13:43:46 »
Hylsan mellan kardanaxel och ingående axel i växellådan är en svag punkt på alla 300 modeller. Någon som har en ide hur man kan förstärka den??
     
     
tjenare grabben visst finns det en god ide om det men du måste ha hylsan lös sen tar du och går till en mek verkstad ber dom göra en yttre hylsa som är lika lång som måttet mellan spännklossarna.. hylsan räcker att den är ca4-8 mm tjock . sen går du loss på ena klämhylsan ta loss den tryck på den nya hylsan mellan spännpunkterna nu har du en flex hylsa som klarar cadet dubbla mot original vad gällervridet obs ta god kvalitet på stålet när du ber om tillverkning jag betalade 350.- för denna lilla detalj men jag slapp massa problem   mkt kul hadde jag sen med bilen sen att lådan tog farväl e en annan femma ....  

bra kämpat med klubben heder åt dej mefistomannen
360 turbo forever

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #10 skrivet: december 18, 2005, 21:08:16 »
Jag förstärkte min "Hylsa" med att sätta extra svetspunktar på den. På den jag har, hade "sprännringarna" lossant från själva hylsan, så det var bara att svetsa den försiktigt. Värm inte för mycket med svetsen, annors kan härdningen ge upp.

Det finns många som inte tror hylsan håller seriösa effekter, jag tror den håller bra upp till 300-400hk, SÅ LÄNGE man inte "smäller" med kopplingen, har lådan BRA spänd till kardanröret OCH har hylsans insexbultar på rätt spändhet.

Kompisens 360GLT -86 (270tkm) hylsa rasade p.ga. att den bakre insexan hade skruvat ut sig. Samma tänkte hända farsans 360GLi -90 (215tkm), där hade bakre bulten skruvat upp sig ett varv. Om man har en 360 med över 200tkm på mätaren, som inte någon har spänt bultarna på, SKALL MAN GÖRA DET GENAST. :)

På en 360GL -87 med 286tkm på mätaren, var "hylsan" på god väg att rasa, en hastigare smäll med kopplingen skulle ha gjort susen.
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #11 skrivet: december 18, 2005, 21:19:01 »
På en 360GL -87 med 286tkm på mätaren, var "hylsan" på god väg att rasa, en hastigare smäll med kopplingen skulle ha gjort susen.

Ojdå.. då kanske det är dags att lägga sig under bilen..

fast en "hastigare smäll med kopplingen" är ju inte nåt jag ägnar mig åt dagligen... eller?  ::)  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #12 skrivet: mars 21, 2008, 12:23:15 »
Hylsan mellan kardanaxel och ingående axel i växellådan är en svag punkt på alla 300 modeller. Någon som har en ide hur man kan förstärka den??
     
     
tjenare grabben visst finns det en god ide om det men du måste ha hylsan lös sen tar du och går till en mek verkstad ber dom göra en yttre hylsa som är lika lång som måttet mellan spännklossarna.. hylsan räcker att den är ca4-8 mm tjock . sen går du loss på ena klämhylsan ta loss den tryck på den nya hylsan mellan spännpunkterna nu har du en flex hylsa som klarar cadet dubbla mot original vad gällervridet obs ta god kvalitet på stålet när du ber om tillverkning jag betalade 350.- för denna lilla detalj men jag slapp massa problem   mkt kul hadde jag sen med bilen sen att lådan tog farväl e en annan femma .... 

bra kämpat med klubben heder åt dej mefistomannen

Lyfter denna tråd lite och kollar om jag har förstått saken rätt.

Ändarna från axlarna sticker in i en hylsa som är splinesad, när man drar åt bultarna klämmer du åt hylsan runt splinesen (Givetvis splines i både hylsa och axel). När man piskar på för mycket vill ingående axel vrida sig mer än utgående axel (in och ut från hylsan sett) och detta kommer att vilja tvinga upp hylsan som efter många år och mil ger med sig och skiten snurrar runt och det blir pannkaka av allting. "Hasse-hylsan" gör helt enkelt att det blir svårare för hylsan att vidga sig.

Det närmaste spännhylsan jag har sett är bilden i Haynes boken, så jag kanske har fått allting om bakfoten.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Re:Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #13 skrivet: mars 21, 2008, 13:40:51 »
Hylsan mellan kardanaxel och ingående axel i växellådan är en svag punkt på alla 300 modeller. Någon som har en ide hur man kan förstärka den??
     
     
tjenare grabben visst finns det en god ide om det men du måste ha hylsan lös sen tar du och går till en mek verkstad ber dom göra en yttre hylsa som är lika lång som måttet mellan spännklossarna.. hylsan räcker att den är ca4-8 mm tjock . sen går du loss på ena klämhylsan ta loss den tryck på den nya hylsan mellan spännpunkterna nu har du en flex hylsa som klarar cadet dubbla mot original vad gällervridet obs ta god kvalitet på stålet när du ber om tillverkning jag betalade 350.- för denna lilla detalj men jag slapp massa problem   mkt kul hadde jag sen med bilen sen att lådan tog farväl e en annan femma .... 

bra kämpat med klubben heder åt dej mefistomannen

Lyfter denna tråd lite och kollar om jag har förstått saken rätt.

Ändarna från axlarna sticker in i en hylsa som är splinesad, när man drar åt bultarna klämmer du åt hylsan runt splinesen (Givetvis splines i både hylsa och axel). När man piskar på för mycket vill ingående axel vrida sig mer än utgående axel (in och ut från hylsan sett) och detta kommer att vilja tvinga upp hylsan som efter många år och mil ger med sig och skiten snurrar runt och det blir pannkaka av allting. "Hasse-hylsan" gör helt enkelt att det blir svårare för hylsan att vidga sig.

Det närmaste spännhylsan jag har sett är bilden i Haynes boken, så jag kanske har fått allting om bakfoten.

Jag tolkar det, så här: Original axelkoppling, är en uppskuren splines-hylsa, som spänns runt axlarna med klämmor. Alt. hylsan har klämmorna inbyggda i sin konstruktion. Mao klämmorna går inte att avlägsna utan att såga! Hasse-hylsan är ej uppskuren, utan fixeras med ändstopp som hindrar den att glida. Stoppen tillverkas av original-hylsans klämmor.

Detta är min tolkning, Hasse har nu återvänt till forumet! Vi får hoppas, att han hittar tråden och bifogar en bild! :)

Jag skulle kunna tänka mig en hylsa, som hindras att glida, genom att den förses med något stopp invändigt på mitten. Mao respektive axel tillåts bara använda 50% av hylsan! På detta sätt kan hylsan utnyttja hela splineslängden. Kanske skulle det även fungera utan stopp, då hylsan naturligt stoppar, där axel-splinesen tar slut! :-\

350 kr låter mycket billigt, då hylsan efter bearbetning, även bör härdas, på splinesen... Vet ej om det går att hitta någon, massproducerad hylsa som passar!

"Inget är starkare än sin svagaste länk", tänker på splines-hylsan, i centrum av kopplings-lamellen, som utsätts för samma kraft! Mao det är onödigt att ha en axelkoppling som är jätte mycket starkare, än denna!

 :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #14 skrivet: april 16, 2008, 20:22:24 »
Jag har problem med just den hylsan. jag demonterat växellåda och allt sånt, och nu när jag sätter tillbaka den så vill inte skruven passa i klämman. Finns det bara ett sätta att trä på hylsan på axlarna? eller kvittar det?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #15 skrivet: april 16, 2008, 20:31:15 »
Jag har problem med just den hylsan. jag demonterat växellåda och allt sånt, och nu när jag sätter tillbaka den så vill inte skruven passa i klämman. Finns det bara ett sätta att trä på hylsan på axlarna? eller kvittar det?

Det kvittar, men grejen är ju att det är en "midja" på axlarna och i den ligger ju skruven för att låsa så hylsan inte kan åka fram eller bak på axlarna. Så du måste ha axeln på tillräckligt innan skruven går i
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #16 skrivet: april 16, 2008, 20:54:39 »
Det kvittar, men grejen är ju att det är en "midja" på axlarna och i den ligger ju skruven för att låsa så hylsan inte kan åka fram eller bak på axlarna. Så du måste ha axeln på tillräckligt innan skruven går i

Då verkar det som min axel inte är intryckt ordentligt. Eftersom den råkade följa med när jag demonterade så kanske jag inte fick in den tillräckligt..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #17 skrivet: april 16, 2008, 21:37:12 »
Det kvittar, men grejen är ju att det är en "midja" på axlarna och i den ligger ju skruven för att låsa så hylsan inte kan åka fram eller bak på axlarna. Så du måste ha axeln på tillräckligt innan skruven går i

Då verkar det som min axel inte är intryckt ordentligt. Eftersom den råkade följa med när jag demonterade så kanske jag inte fick in den tillräckligt..

Borde inte ha med det att göra, ser du bulthålen och klämman i båda inspektionshålen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Hylsan mellan kardan och vxl lådan.
« Svar #18 skrivet: april 17, 2008, 07:20:26 »
Ja det gör jag, klart och tydligt