Författare Ämne: Bryta tändningen Megasquirt  (läst 17476 gånger)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Bryta tändningen Megasquirt
« skrivet: november 17, 2011, 03:26:46 »
Har en liten fundering, håller ju på och sätter ihop insprutning till motorn på båten, och som det är nu med orginaltändningen så sitter det en liten givare som jordar ner triggersignalen i en millisekund typ när man lägger ur växeln (båtar har ingen koppling) så motorn dör men kommer igång innan den stannat och den funktionen måste jag ha även med megasquirtet.

Kan man jorda ner triggersignalen på mset på samma sätt?
Det är alltså höljet till vajern som påverkar den givaren, och när vajern går tungt, innan växeln gått ur, så drar den givaren men så fort växeln gått ur så återställs den automatiskt.
Nu blev det plottrigt men men..
Kan man kanske använda sig av nån form av Launchcontrol eller nått på så låga varv som tomgång? bara så det bryter tändningen i ett jättekort ögonblick när givaren påverkas?

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Bryta tändningen Megasquirt
« Svar #1 skrivet: november 17, 2011, 15:39:50 »
du borde ju kunna anavända dig av launch controll och ställa den på typ 1000varv

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bryta tändningen Megasquirt
« Svar #2 skrivet: november 17, 2011, 20:03:15 »
Om utgången från MS tål det så borde du ju kunna köra som original  :o
Men om den klarar det vet jag inte, tror den själv jobbar mot jord men är inte säker?

Annars var ju launch controll ett smart förslag som borde fungera även i praktiken. Eventuellt kan ju nån med MS och launch prova att ställa ned sitt varvtal och testa hur den beter sig
Jag hade kunnat göra det om jag haft min launch färdigbyggd  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Bryta tändningen Megasquirt
« Svar #3 skrivet: november 17, 2011, 22:23:19 »
har inte heller launchen in kopplad

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Bryta tändningen Megasquirt
« Svar #4 skrivet: november 18, 2011, 03:18:00 »
om man sätter den på minus på tändspolen, så den jordar ner den signalen då bör det ju fungera och inte vara nån större fara för mset? och förhoppingsvis ingen fara för tändspolen som får en lite längre uppladdningstid en liten snabbis?

På motorer med brytarspetsar så ser det ut som såhär, Shift inter-lock Switch är den som jordar ner tändspolen, Uppe till vänster:

Det borde alltså bli att jorda ner den vita som går till "PIN E" på tändmodulen som är "spark timing signal" denna bild visar
grejorna jag har och ska köra med :)
"Pin R" är referens signalen till mset. (tach)

http://www.megamanual.com/ms2/ew7hei.gif
« Senast ändrad: november 18, 2011, 04:20:17 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Bryta tändningen Megasquirt
« Svar #5 skrivet: november 18, 2011, 08:35:25 »
Du kan inte använda dig av en tryck knapp och bryta strömmen till spolen?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Bryta tändningen Megasquirt
« Svar #6 skrivet: november 18, 2011, 17:09:30 »
Du kan inte använda dig av en tryck knapp och bryta strömmen till spolen?
Hade inte tänkt på det, man skulle kunna byta ut brytaren som sitter där mot en "Normaly Closed" och köra 12v igenom den istället för jord :) eller om man vill krångla till det å sätta ett relä som bryter.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Bryta tändningen Megasquirt
« Svar #7 skrivet: november 18, 2011, 20:25:05 »
precis borde väl nästan gå att använda vad som helst som bryter precis när du har spaken i ett visst läge

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Bryta tändningen Megasquirt
« Svar #8 skrivet: november 19, 2011, 11:17:07 »
ja brytare finns ju, bara en frågan vart jag skulle koppla in den ;)
den bryter när vajern går tungt när växeln ska läggas ur, som att rycka i spaken på bilen när man håller på gasen, går ju inte att få ur växeln då men släpper man gasen så får man ju ur växeln utan å koppla :) fast på sjön har man tryck på kuggen jämt så man lär bryta tändningen :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Bryta tändningen Megasquirt
« Svar #9 skrivet: november 19, 2011, 17:23:54 »
okej. men går de att koppla ström på den? Om ja förstått rätt använder dom jord för att vajrarna går till motorn och om du koppla ström på den kontakten blir de väl som om du koppla en kabel mellan + och - på batteriet?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Bryta tändningen Megasquirt
« Svar #10 skrivet: november 19, 2011, 21:13:58 »
okej. men går de att koppla ström på den? Om ja förstått rätt använder dom jord för att vajrarna går till motorn och om du koppla ström på den kontakten blir de väl som om du koppla en kabel mellan + och - på batteriet?

nejdå, det är bara en microbrytare, med 2 trådar så det ska gå bra att leda ström igenom den :) men jag lär byta den mot en "NC" om jag ska köra direktström till spolen genom den det är en "NO" nu, annars får jag koppla ett relä emellan :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Bryta tändningen Megasquirt
« Svar #11 skrivet: november 20, 2011, 23:13:57 »
Då skulle jag använda brytaren du har och bryta jorden till ett relä

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Bryta tändningen Megasquirt
« Svar #12 skrivet: oktober 19, 2012, 13:21:35 »
gör väll ett trådlyft och talar om att jag har löst bekymret med att bryta tändningen på MS lika som dom gjort orginal på marinkabelhärvan :)
Jag satte in växelbrytaren direkt på minussignalen på tändspolen och det verkar fungera kanon! :)
så nu jordar jag ner triggersignalen till spolen vid växling och har kört så hela sommaren utan bekymmer och Megasquirtet uppfattar inte ens det som trigermiss :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bryta tändningen Megasquirt
« Svar #13 skrivet: oktober 20, 2012, 20:18:22 »
Härligt att det fixade sig Johan och tack för uppföljningen här i tråden!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.