Författare Ämne: Hjälp mig identifiera mitt fel (B14)  (läst 3989 gånger)

Söderqvist

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Hjälp mig identifiera mitt fel (B14)
« skrivet: december 07, 2011, 17:52:37 »
Hejsan!

Jag köpte en Volvo 343 förra fredagen som jag tänkte ha som brukssladdis nu i vinter, under huven sitter en kanske inte så respektabel B14, bilen är en 88 så det är någon typ av hybridförgasarhistoria alltså förgasare med choke men samtidigt katt och då också troligen någon form av bränslestyrning?

Iaf så märkte jag att bilen gick bra vid fullt gaspådrag och lite ryckigt vid start/jämngas, tänkte att "ähh bilen har juh inte gått nått så den är väll i behov av lite service bara" så jag började helgen med byte av Olja filter stift rotor fördelarlock samt tändkablarna till stiften förutom den som gick till tändspolen för den passade inte( ???).

Nu är problemen värre än innan, jag börjar bli lite gråhårig då pengarna snabbt rinner iväg, är redan uppe i 1 000 kr i endast servicekostnader.

Märkte också nu innan jag satt mig vid datorn att bilen bluddrar till vid gas när man står still på, låter typ blubrrrrrum när man trycker till på gasen, också hör man lite smällar i avgassystemet vid varje växling.. låter som värsta rallybilen. Kan det vara så simpelt som att tändningen står galet och när jag böt tänddelarna som förvärrades problemet pga starkare gnista? Kan det ha något att göra med att jag monterade tändkablar från en Vw polo? (lika kontakter, lite olika längder)

Vad brukar fela på dessa motorer, måste ha någonstans att börja leta!

//SkyNard

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Hjälp mig identifiera mitt fel (B14)
« Svar #1 skrivet: december 07, 2011, 19:03:28 »
Förgasarproblem är det absolut vanligaste! Kolla att alla vakumslangar är i bra skick och inte läcker, kolla att förgasarfotspackningen är hel och att förgasaren är ordentligt fastskruvad, att grenrörspackningen är hel och att det elektriska tomgångsmunstycket sitter som det ska och fungerar... De här förgasarna tenderar att vara svåra att få ordning på, sök lite på forumet här så hittar du säkert ett helt gäng trådar med liknande problem...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Söderqvist

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 07, 2011, 19:57:17 »
Mm jag har misstänkt att det kan tänkas vara förgasaren jag också, som tur var så säljer Soft Bildelar lite saker till dom så som nål luftventil packning osv. Får ta och kika på det i helgen

//SkyNard

Söderqvist

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 07, 2011, 23:10:18 »
Var nu ute på en rejäl åkning på 2 timmar, kan konstatera att bilen tjuvar luft någonstans då den går bättre/jämnare med choken i. Ja ja då får vi se vilken packning som inte håller tätt... Ska även prova med lite startgas i helgen.

//SkyNard

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 08, 2011, 05:54:09 »
Elektroniska bränsle/luft ventilen..pajar ALLTID på B14 med åren och inte många löser det ;>

Så ser den ut. Ta INGEN ANNAN, du kommer aldrig få motorn att gå bra annars.

http://www.softbildelar.se/luftventil.html
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Söderqvist

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 08, 2011, 09:05:21 »
Elektroniska bränsle/luft ventilen..pajar ALLTID på B14 med åren och inte många löser det ;>

Så ser den ut. Ta INGEN ANNAN, du kommer aldrig få motorn att gå bra annars.

http://www.softbildelar.se/luftventil.html

Ok jag gissar på att det är den ända dom säljer på Soft bildelar? Vill juh inte ta fel  ::)

Kan du bekräfta att det är art nr: 3342556 jag ska köpa så beställer jag den redan idag :)

//SkyNard

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 09, 2011, 05:40:09 »
Kolla över kabeln också, kontakten har en tendens av att ärga.
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!