Författare Ämne: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering  (läst 4868 gånger)

Frasse78

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #40 skrivet: juli 04, 2022, 10:11:20 »
Bild Special!

Stötdämpare Sportdämpare till Vecktra A. Mina fjäderben hade orginal kolv och stång, ingen insats, så alldrig bytta? Fjäderskålarna var dock  bytta.

Sänkfjädrar till 360, Tror inte att mina fjädrar är orginal med tanke på längd och tråd diameter.

In handlat hos Mr.Tuning.
« Senast ändrad: juli 04, 2022, 10:31:03 av Frasse78 »

Frasse78

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #41 skrivet: juli 04, 2022, 10:26:30 »
Nu när de totalt tvär trasiga fjäderbenslagringarna är bytta så blev bilen väldigt mycket lättare att styra så det var läge att montera sport ratt. Fick göra en 30 mm förlängning av rattnavet jag köpt för att inte fastna med fingrarna i blinkersspaken eller mellan ben och ratt. Navet hade säkert fungerat bra med en konkav ratt men den jag hade liggandes var platt och det kändes onödigt att köpa en ratt till.

Glömde fota, bild kommer.

Gjorde även ett nytt fäste till luftmassemätaren och monterade ett öppet filter från hovleverantören Biltema. Funkar bättre än det super smutsiga filtret som satt i iallafall.

Nästa grej är antingen nya däck till fälgarna jag monterade för någon månad sedan, kör inte med dessa nu då däcken var fulla med torrsprickor och nu när det är semester så blir det lite längre turer, man vill ju inte bli stående på e4:an med punka.

Med den nyfunna väghållningen ökar kurvhastigheten, Det är sen gammalt. I och med det upptäcker man ganska snart att bromsarna kunde vara bättre, så forskar för närvarande i konvertering till större ventilerade skivor fram. Tacksam för tips.
Bak duger trummorna tills vidare.

Vad gör man sen? Turbo konvertering? Har en massa prylar liggandes så kanske.

Frasse78

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #42 skrivet: juli 06, 2022, 23:06:54 »
Hej Forumet

När jag kom hem ikväll kunde jag inte stänga av bilen, Jag var tvungen att ställa ljusreglaget på 2an för att bryta tändningen, Sen gick det inte att släcka ljusen eller instrumentpanelen även om jag vred ljusreglaget till 0an.

Någon som råkat ut för detta?

Har bytt h4a glödlamporna under dagen men inte fan ska det kunna ha hänt något på grund av det?

Kan det vara överslag i ljusreglaget, tändningslåset, kortslutning i generator?

Tacksam för tips.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2432
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #43 skrivet: juli 07, 2022, 08:13:28 »
Inga klockrena tips, men jag vill minnas att jag sett någon tråd med liknande problem på forumet...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Frasse78

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #44 skrivet: juli 07, 2022, 22:24:49 »
Inga klockrena tips, men jag vill minnas att jag sett någon tråd med liknande problem på forumet...

Hittade en tidigare post på forumet men ingen lösning, kollade 300 mania och där hade de haft liknande problem vilket berodde på överslag mellan säkringar, kollade min säkringsbox idag och mycket riktigt har hållaren till fläktsäkringen smält så det blir kortslutning till vänster halvljus. Bröt förbindelsen och lödde dit en extern säkringshållare till fläkten tills jag kan komma över en ny dosa. Hoppas att det funkar ett tag :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2432
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #45 skrivet: juli 07, 2022, 22:32:00 »
Skönt att du hittade felet!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Frasse78

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #46 skrivet: juli 19, 2022, 20:44:55 »
Semester, så passade på att laga lite rost.

Ville köpa nya framskärmar men det finns inte att köpa längre, så det fick bli lite plåtslageri i stället.


Frasse78

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #47 skrivet: juli 19, 2022, 20:52:36 »
Fixade till en svetsplats på MC klubben också, dvs, grävde ned en 3mm plåt och svetsade dit en u-balk så det funkar som ett kantstöd, sen blev det några skottkärror sten, och hur många skottkärror som helst med stenkross och grus. Tog en hel dag och jag var skapligt mör i kroppen efteråt. men nu har jag en plan plats att svetsa och meka på i alla fall. Under domkraft och pallbockar använder jag durkplåtar ca 600x600x10mm så att de inte sjunker ned i gruset. Inget av det ovanstående är optimalt på något vis men man tager vad man haver och gör det bästa man kan av det :)


Frasse78

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #48 skrivet: augusti 01, 2022, 09:00:52 »
Äntligen hittat, fått hem och installerat ett nytt förfilter, 12mm och av metall.
Meat & Doria till bland annat ALFA 164, Jaguar XJ och Ferrari 456 GT :) Artikel nr 4012 hos AutoDoc.
Nu är pumpen tyst och har slutat suga luft!

Har även fått hem delar till bromsuppgradering, slitsade ventilerade brembo skivor Opel Astra/Vectra A, med tillhörande ok, belägg och slangar, men klantig som man är så beställde jag två höger ok!! Så på vänster sida hamnar luftnippeln fel, Kanske går att lufta om man tar loss och vänder upp oket? Annars köper jag ett vänster ok från biltema för 400kr och har i så fall ett höger ok till salu om någon annan ska göra samma konvertering. Det enda som inte fanns att köpa nytt var ok hållarna. så de hittade jag på bildelsdatabsen. Har nu testat elektrolys för första gången, måste säga att det var jätte enkelt och resultatet blev fantastiskt. Nu saknas glidbultar (119kr paret biltema) och M10 banjobult till bromsslangarna (Ingen aning var man kan köpa det) Samt tid för konvertering. Behöver nog en långhelg eftersom jag inte har någon andra bil och räknar med att man kan stöta på patrull.

Återkommer med bilder när jag monterat.
 

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2432
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #49 skrivet: augusti 01, 2022, 20:11:01 »
Banjobultar borde inte vara så svårt att hitta på t.ex hydroscand eller någon annan firma som håller på med hydraulik eller dylikt.

Luftnippeln neråt fungerar i nödfall men kan bli jobbigt att lufta; jag prövade den varianten när jag köpte ett nytt biltema-ok till min 340 och inte tänkte på att Opeloken sitter på motsatt sida på en 340...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Frasse78

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #50 skrivet: september 14, 2022, 08:17:08 »
Min balk till krängningshämmaren hade en close encounter med ett farthinder och deformerades till den grad att den ville sitta kloss an med oljetråget, Skruvade bort balk och hämmare igår för att försöka rikta den, han inte färdigt utan körde hem utan. Upptäckte då att bilen blev mycket mer lättstyrd samt att ett irriterande fjäderklong (som jag haft sedan sänkningen) upphörde.

Antar att det betyder att det blir alldeles för hård spänning i krängningshämmaren när man sänkt bilen fram, är det någon annan som haft liknande problem vid sänkning och vad har ni hittat på för att lösa detta? Jag har den modellen av krängningshämmare som är fäst i fjäderbenen och inte i bärarmarna.

Har funderat på kortare stag mellan hämmare och fjäderben, eller att på något vis flytta upp hämmaren.

Skulle det, om man väljer att leva så, gå bra att besiktiga utan krängningshämmare eller blir det ett jäkla liv på bilprovningen?

Tacksam för tips och ideer.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2432
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #51 skrivet: september 15, 2022, 06:51:25 »
Jag körde min gamla VW Lupo utan krängningshämmare ett par år; besiktningen sa aldrig något...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2783
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #52 skrivet: september 15, 2022, 09:32:01 »
Körde min gamla 340 utan krängningshämmare bra länge och tänker jag tillbaka minns jag inte om jag märkte någon skillnad vid vardaglig körning. Besiktningen tror jag inte har en kontrollpunkt att kolla krängningshämmaren.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16983
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #53 skrivet: september 24, 2022, 00:11:50 »
Borde inte påverka krängingshämmaren när man sänker. Inte mer än att den får en annan vinkel.
Dock hade det varit trevligt med en ännu starkare krängningshämmare för bättre väghållning.
Whiteline i Australien är såvitt jag vet det enda företag som tillverkat sådana till 300-modellen men den artikeln har utgått tyvärr.

Vad gjorde du sen för att lösa problemet med att lagret stummade i fjäderbenet vid ombyggnaden?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Frasse78

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #54 skrivet: september 27, 2022, 12:23:12 »
Problemet försvann när jag plockade bort krängningshämmaren... får se om jag monterar tillbaka den och om jag i så fall gör någon förändring. Måste ev ändå byta fjädrar då däcken tar i skärmkanterna när man svänger fullt och även vill bottna i innerskärmarna vid lite mer ojämn väg.

Frasse78

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #55 skrivet: september 30, 2022, 14:50:00 »
JAG RULLAR i två år till!!!  :)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2783
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 360 GLT 1988 Rullande renovering
« Svar #56 skrivet: oktober 03, 2022, 13:22:21 »
JAG RULLAR i två år till!!!  :)

Grattis!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor