Vilken pissvinter vi har hemma i byn. Precis när det såg ut som att det skulle kunna gå och åka ut på sjön så började det regna, blåsa och smälta.

Har väl inte direkt jagat andra sjöar heller tyvärr då vi hade lite planer först med bilen då vi tänkte att denna vinter skulle bli lång o fin. Jaja, den är ju inte över ännu, även om det ser mörkt ut för tillfället häromkring.
Vi har länge gått o drömt om att bygga ett eget grenrör, inget fel på det som vi har köpt från Knotan en gång i tiden. Men vi tänkte att vi skulle bygga ett eget (alltid roligt att bygga) som är mer symmetriskt då man tror att det bästa måste vara att alla rören är lika långa. Men ju mer man funderade på det där så insåg man att det kan man nog fixa men att det skulle ta hela vintern att bli klara med vårt tempo.
Och då det inte finns så mkt färdigt att köpa så vände vi oss till en firma som sysslar med att bygga grenrör åt rally och rallycross eliten. Så vi tog en sväng ner i landet för att hälsa på honom och han tyckte det skulle bli roligt att fixa ett. Han trodde det var senast på 80-talet som han hade varit inblandad i 300modellen

Han sa att det inte inte var jättekritiskt med att alla längder blir exakta utan mer om utformningen och storleken. Inget jättefel på det befintliga men jagar man effekt så fanns det mer o hämta, framför allt i mellanregistret (vi jagar inte effekt men vill gärna ha en så bra kurva som möjligt).
Så efter lite sjukdom så blev det klart till slut. Vi bestämde oss ganska tidigt för att han även skulle få bromsa och justera in motorn när grenröret var klart och det är nog den bästa investeringen man kan göra. (iallafall för oss med ganska liten erfarenhet av motorer, jämfört med hans 26åriga historia). Efter att justerat in tändning, kam, bränsle, förgasare (trattarna var alldeles för långa eller alldeles för små filter)mm så var det dags att gasa. Vi körde nog minst 10ggr i bänken, kändes både tufft och skrämmande varje gång. Till slut så hamnade vi på ca 216hk i motorn, vilket är en förbättring med ca 20hk sedan sist, har inte fått papprena än men tror det var minst 20Nm mer också. Framför allt så blev det en riktigt fin kurva.
Så vi är jättenöjda och ser fram emot att få testa den ordentligt på något lämpligt underlag.
Hej svejs