Författare Ämne: söker Er medlem - Sorin Marius - hur nå honom???  (läst 7606 gånger)

Lars Hellström

• Gäst
söker Er medlem - Sorin Marius - hur nå honom???
« skrivet: januari 16, 2012, 12:30:21 »
Hej!
Några frågor, dels till Er - 300Power Clubs Forum

1) Ännu ej medlem. Det är mycket svårt, att registera sig, komma med. Det krånglar hela tiden. Jag har hållit på minst 1 timme idag för det!
2) Jag söker Er medlem - Sorin Marius - hur nå honom??? Han svarar på annan medlems fråga om oktanbooster - Oktanbooster
« Svar #1 skrivet: november 18, 2008, 23:25:51 »

så här:

Oktanbooster, det som säljs numera på bensistationerna över hela Europa, är fakstiskt en blanding av olika hydrokarburer, som ökar oktansiffrorna av bensiner. Mest kända oktanbooster är kerosen, alltså vanlig flygplan bränsle. För att öka oktansiffran från 95 till 98-99, det räker att blanda i tanken ungefär 200-250 ml av kerosen i 50 liters bensin. Ej mer, annars ventilerna går sönder. Jag är utbildad kemiingenjör. Dessutom, brukar ofta blanda kerosen i vanling 95-oktan bensin och bilarnas motorer går betydligt bättre än vid normal bensin.

Min fråga till Er:
Betyder det, att om jag utgår från 98 oktan, bensinen efter kerosen- eller fotofgentillsats, den håller minst 100 oktan?

MVH! Lars Hellström

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: söker Er medlem - Sorin Marius - hur nå honom???
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2012, 07:23:22 »
Hej Lars! Ja, det stämmer att den innehåller mer än 100 oktan. Man syftar inte till procentsatsen när man nämner oktan. E85 innehåller 102-105 oktan, vilket är en av de bidragande orsakerna till varför arbetstemperaturen blir lägre och därmed emissionerna högre.

hoppas det kunde vara till nytta.
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.