Tack Haak, nu har jag lärt mig nåt nytt idag också. Det är som en kompis till mig brukar säga: en dag man inte lärt sig nåt på är en värdelös dag
Känner mig bara manad att skriva en rad extra eftersom jag tycker att det varit en del snack om laddtryck här på sistonde.
Enda gången laddtrycker har betydelse är i förhållande till bränsletrycket.
Laddtrycket kan omöjligt spika eller på annat sätt knäcka någon motordel.
Poängen i det hela är att när det är frågan om det kommer att hålla är det cylindertryck vi talar om och det är i det närmaste omöjligt att veta eftersom flödet mellan olika toppar, intercooler och insug skiljer såpass mycket.
Men förutsatt att det är en standard motor så tror jag att det kommer att hålla.
Håller föresten med Haak om att det är bättre att byta motor, mer volym är aldrig fel och får du tag på en gammal god B23:a med M-stakar och smidda turbokolvar håller den för en hel del. Eller alternativt en nyare 230 motor med oljesprut under kolvarna, ligger lite mer pengar i en sån motor dock.
Ber om ursäkt för eventuella fel i texten ovan, jag har fått i mig ett par öl ikväll