Författare Ämne: Turbokonvertera...  (läst 9792 gånger)

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Turbokonvertera...
« skrivet: mars 23, 2005, 21:57:16 »
Jo, jag vet att det finns en massa trådar om detta redan..
men jag är helt "grön"...
nån som vill offra lite tid och skriva ner vad som måste göras?

*behöver man byta lmm?

*passade ett 740/240 tic grenrör?

*större spridare?

*tips på turbo (ska inte ladda så mycket.. max 0.6)

*lite råd, småtips i största almänhet...

tack i förhand
/Tobbe

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Turbokonvertera...
« Svar #1 skrivet: mars 24, 2005, 10:22:35 »
De flesta frågor kan man svara "det beror på"...

Vanligen passar inget grenrör utan modifiering...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Turbokonvertera...
« Svar #2 skrivet: mars 24, 2005, 15:19:41 »
okej.. men nån som har ett vinnande konsept som har funkat för dem själv då?

tips på turbo å lite så..
/Tobbe

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Turbokonvertera...
« Svar #3 skrivet: januari 09, 2006, 16:39:52 »
Ingen som han turbo konverterat en 360 glt -87???
/Tobbe

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Turbokonvertera...
« Svar #4 skrivet: januari 09, 2006, 18:46:24 »
Du må nesten bare begynne i en ende, og "jobbe" deg mot slutten. B230 grenrør skal visstnok passe på B200. Få tak i ett og prøv :)

Turbo : Garret T3.
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Turbokonvertera...
« Svar #5 skrivet: januari 09, 2006, 22:47:59 »
Jo, jag vet att det finns en massa trådar om detta redan..
men jag är helt "grön"...
nån som vill offra lite tid och skriva ner vad som måste göras?

*behöver man byta lmm?

*passade ett 740/240 tic grenrör?

*större spridare?

*tips på turbo (ska inte ladda så mycket.. max 0.6)

*lite råd, småtips i största almänhet...

tack i förhand

Tror att det bara är 940 grenröret i kombination med pytteturbo som passar rakt av. Ska du inte plocka ut så mycket effekt är nog ett sånt grenrör och en Mitsubishi TD04H-13C turbo ett vettigt köp. Standard grejjer till 940 turbo. Räcker till något över 200hk och behöver nästan ingen modifiering för att passa, körde själv med det i somras på mitt 230 block.
Har för mig standard spridarna ska väl räcka till 160 hästar vid standard bränsletryck så personligen skulle jag nog satsa på att höja soppatrycket en aning och slänga ut ditt befintliga sprut och köra MS eller nåt liknande billigt. I värsta fall en lämplig trycktätad förgasare.
Ett allmänt tips, börja inte med nåt sånt där innan du är säker på att du vill tillbringa ett antal timmar i garaget  ;)

Hoppas du blev lite klokare iaf.
Förare TEAM EGON RACING

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Turbokonvertera...
« Svar #6 skrivet: mars 10, 2006, 15:18:44 »
Jeg har fått lyst til og turbokonvertere B200F'en min, men i hovedsak kun for og få litt mer drag, spole litt på sommeren, og få pop-off.. Må man bytte stempler/råder for og lade mellom 0.4 - 0.6 bar ?

Hvor mye tåler luftmengdemåleren i trykk ?

Noen som har en ca pris på hva turbo og grenrør ifra en 940 turbo koster? på skroten eller hvor det enn skulle være mulig og få tak i.
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Turbokonvertera...
« Svar #7 skrivet: mars 10, 2006, 19:12:54 »
Om du sätter luftmängsmätaren innan turbon suger du igenom den istället för att trycka, då borde det inte vara nåt problem. Trycker du genom den kanske spjället kan fara lite som det vill beroende på laddtryck.
En fräsch turbo bör gå att få tag på för 1000 SEK och ytterligare 6-700 spänn för ett grenrör.

Första frågan överlåter jag till nån annan då jag inte förstår vad stempler/råder är för nåt  :-[ (kolvar kanske?)
Förare TEAM EGON RACING

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Turbokonvertera...
« Svar #8 skrivet: mars 11, 2006, 00:15:13 »
Stempler=kolvar
Råder=vevstakar

Holder vel for effekten du planlegger, men hvorfor ikke kjøpe en b23a med m staker? Kjøp noen skikkelige stempler og du har en skuddsikker bonndel. takler typ 400 hk.... Du kommer til å ville skru opp trykket etterhvert ;)

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Turbokonvertera...
« Svar #9 skrivet: mars 11, 2006, 01:33:40 »
Tack Haak, nu har jag lärt mig nåt nytt idag också. Det är som en kompis till mig brukar säga: en dag man inte lärt sig nåt på är en värdelös dag  :)

Känner mig bara manad att skriva en rad extra eftersom jag tycker att det varit en del snack om laddtryck här på sistonde.
Enda gången laddtrycker har betydelse är i förhållande till bränsletrycket.
Laddtrycket kan omöjligt spika eller på annat sätt knäcka någon motordel.
Poängen i det hela är att när det är frågan om det kommer att hålla är det cylindertryck vi talar om och det är i det närmaste omöjligt att veta eftersom flödet mellan olika toppar, intercooler och insug skiljer såpass mycket.
Men förutsatt att det är en standard motor så tror jag att det kommer att hålla.
Håller föresten med Haak om att det är bättre att byta motor, mer volym är aldrig fel och får du tag på en gammal god B23:a med M-stakar och smidda turbokolvar håller den för en hel del. Eller alternativt en nyare 230 motor med oljesprut under kolvarna, ligger lite mer pengar i en sån motor dock.

Ber om ursäkt för eventuella fel i texten ovan, jag har fått i mig ett par öl ikväll  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Turbokonvertera...
« Svar #10 skrivet: mars 12, 2006, 00:57:38 »
Skjønte fint alt du skrev, så det er ingen problem.

Vet at det sikkert lønner seg og bytte motor, men har lyst på orginal motor, ettersom dette ikke er så dyrt. Og det er kanskje en liten mulighet for å godkjenne bilen med turbomotor.

B230F med turbo kunne kanskje gå ?

EDIT: Er viktig og få det godkjent, ettersom jeg ikke vil ha 2 biler. Det er altfor dyrt i norge, har en veiavgift/årsavgift som ligger på nesten 3000 kroner. Dyrt med bil i Norge!
« Senast ändrad: mars 12, 2006, 00:58:36 av Gulbrandsen_Racing »
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Turbokonvertera...
« Svar #11 skrivet: mars 12, 2006, 01:37:12 »
Skjønte fint alt du skrev, så det er ingen problem.

Vet at det sikkert lønner seg og bytte motor, men har lyst på orginal motor, ettersom dette ikke er så dyrt. Og det er kanskje en liten mulighet for å godkjenne bilen med turbomotor.

B230F med turbo kunne kanskje gå ?

EDIT: Er viktig og få det godkjent, ettersom jeg ikke vil ha 2 biler. Det er altfor dyrt i norge, har en veiavgift/årsavgift som ligger på nesten 3000 kroner. Dyrt med bil i Norge!

Hvorfor skal det være noe enklere å godkjenneorginalmotoren?

Volvomotorer får du jo kasta etter deg bare du beveger deg over grensa ;)

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Turbokonvertera...
« Svar #12 skrivet: mars 15, 2006, 20:09:12 »
Ja du sier noe Haak..

Mulig det blir delebil på meg nå, og tror fanken at det er en GLT!
Er det mer potensiale i den motoren enn i B200F'en?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Turbokonvertera...
« Svar #13 skrivet: mars 15, 2006, 21:04:35 »
Det er ikke verdt pengene eller jobben med å bytte. Kjøp heller en b23e, b230e. 136/140hk respektive 129hk. Eller så er jo turbo en mulighet, og da begynner det å bli gøy ;)