Författare Ämne: Hur kallt går det att starta med Etanol i tanken? Era egna erfarenheter.  (läst 16488 gånger)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Jag tänkte att det skulle vara bra med en tråd där man kan diskutera och presentera sina erfarenheter av kallstart med E85/E75.

Jag är väldigt intresserad av hur kallt det går att starta utan motorvärmare då jag har planer på etanolkonvertering, men när man bor i norr och har ganska ofta -20°C på vintern + en trasig motorvärmare på det.

För att hålla era erfarenheter av kallstart med etanol så ska den informationen presenteras:
Ute-temperatur:
Använt motorvärmare:
Hur länge motorvärmaren varit igång:
Hur segstartad du upplevde att bilen var:
Hur bilen blivit etanolkonverterad:

T.ex
Ute-temperatur: 0°C
Använt motorvärmare: Ja
Hur länge motorvärmaren varit igång: 20min
Hur segstartad du upplevde att bilen var: Var inte segstartat alls
Hur bilen blivit etanolkonverterad: Slipat om nålen i förgasaren så den är 30% mindre.
Detta är bara exempel, jag har inga erfarenheter med e75/e85 i tanken.


En film på kallstarten är alltid intressant, så får vi alla en egen uppfattning om hur segt vi tycker det verkar vara.
« Senast ändrad: april 17, 2012, 22:11:48 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hur kallt går det att starta med Etanol i tanken? Era egna erfarenheter.
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2012, 23:29:54 »
Jag har kört E85 några vintrar utan motorvärmare. (Före E75 kom som vinteretanol):

Ute-temperatur: -15°C
Använt motorvärmare: Nej
Hur länge motorvärmaren varit igång: --
Hur segstartat du upplevde att bilen var: Fick köra på startmotorn många gånger (>10ggr). Kräver friskt batteri!
Hur bilen blivit etanolkonverterad: Megasquirt och 337cc spridare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Hur kallt går det att starta med Etanol i tanken? Era egna erfarenheter.
« Svar #2 skrivet: januari 05, 2012, 08:25:13 »
Kallstart vintertid med etanol är individuellt från bil till bil. Vissa får problem redan vid 10+, andra klarar sig bra ner till 10-. Jag rekommenderar att du köper 123ignition's motorvärmare, jättelätt att montera, högre verkningsgrad och ganska billig. Enklare att installera än en ebesprächer eller vad de heter (som jag har i en av mina alfor). 123ignition har jag i den andra alfan.

Du får dessutom rejält mycket högre emissionsvärden när motorn är kall och etanolen blir aldrig lika varm som bensin, så för miljöns skull är det en jävligt bra anledning :P
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Hur kallt går det att starta med Etanol i tanken? Era egna erfarenheter.
« Svar #3 skrivet: januari 05, 2012, 13:42:06 »
Ok. Kollade  upp 123ignitions värmare (http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104) Det låter ju bra med 1,1kW, men tyvärr utanför min budget just nu. Ebersprächer verkar bara ha vanliga bensinvärmare och det borde väl gå att ta från nån annan bil med bensinvärmare t.ex 740, borde ju bli billigare att köpa men vet inte om det är vanligt att dem går sönder och vet inte heller om man måste dra en massa extraslangar från bränsletanken.

Jo jag vet att det är otroligt omiljövänligt att kallstarta med etanol då det bara är bensinen som antänds medan etanolen bara blåser rätt ut och släpper ut en massa svavel eller vad det nu var. Men är trots allt runt 1-2kr billigare per mil att köra etanol (eftersom bensinpriset varierar) så är det ändå värt det för en fattig student.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

philen

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
SV: Hur kallt går det att starta med Etanol i tanken? Era egna erfarenheter.
« Svar #4 skrivet: januari 06, 2012, 10:13:37 »
Jo, så är det ju tyvärr... Lycka till med konverteringen!  :)
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

Farra

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Jag har ett liknande projekt. Lycka till. Du behöver det  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Jag har fått starta med startgas de senaste mornarna för att slippa mala jättelänge på startmotorn när jag inte stått i varmgarage de senaste nätterna.
Men med iskall motor (några minusgrader) och E85 i tanken så startar den direkt på en liten dos startgas och håller man upp varvet ett tiotal sekunder så går motorn fint på tomgång sedan. Jobbigt bara att behöva lyfta huven varje morgon men finns uppfinningsrika på etanol.nu som monterat startgas med fjärrutlösning i motorutrymmet (lite brandfarligt kanske) alternativt kört in startgas i en vakumledning från kupen. Detta har jag testat men kräver några sekunders väntan på att startgasen sugs genom slangen och in i insuget innan det får effekt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Var -3°C igår morse när jag skulle till skolan så jag filmade när jag gnuggade igång bilen. Nog gick det men var ganska segt jämfört med när det är runt 0°C.
Har ca E70/E75 och tändningen inställd för BF95. Tog lös tändstiften och ändrade elektrodavståndet till 0,6mm istället för 0,7 då jag läst någonstans på etanol.nu att det ska hjälpa vid kallstart, får återkomma med resultat imorgon :)

http://www.youtube.com/watch?v=IRsfp5jqjW0

Vet inte om Frej anser det vara att mala på startmotorn jättelänge, men då har jag bara ca E70/E75 i tanken vet inte hur stor skillnad det är i kallstartsegenskaper mellan E75 och E85.
Ska slipa nålen och byta mitt främre avgasrör till helgen och sedan fylla på så det är E85 i tanken.


Ute-temperatur: -3°C
Använt motorvärmare: Nej
Hur segstartad du upplevde att bilen var: Tillräcklig seg för att jag ska störa mig ordentligt på det.
Hur bilen blivit etanolkonverterad: Knackat ner munstycket 2mm och ändrat choken så den inte öppnar gasspjället så mycket.
« Senast ändrad: april 17, 2012, 22:09:54 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Vet inte om Frej anser det vara att mala på startmotorn jättelänge, men då har jag bara ca E70/E75 i tanken vet inte hur stor skillnad det är i kallstartsegenskaper mellan E75 och E85.

Jo det där känns ju ganska lika som när jag får mala länge på startmotorn.
Skillnaden är att jag kan hålla fullgas så att insprutningen inte sprutar in något bränsle (flood clear mode i Megasquirt, skapat för att kunna rensa en sur motor) och på så sätt dra upp lite inbillad värme i cylindrarna innan det är lönt att försöka sig på att antända något bränsle.
Sen så brukar jag hålla in starten även fast motorn tänder så att den varvar upp lite men sen dör ut och går ner till normalt startmotorvarv innan den tänder till igen några sekunder senare. Bland annat för att min gör som din, "missar" på startmotorn så det låter sådär mekaniskt otrevligt som på filmen.

Kan heller inte säga hur stor skillnad E70 gör mot E85 i kallstartsegenskaper men känns inte som någon jätteskillnad i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Ok, inbillning är trevligt men borde ju bli lite varmare utan soppa i cylindrarna eftersom soppan kyler litegrann, men om det är en märkbar skillnad vet jag inte ::)

mmm, inte skönt när startmotorn missar :-\ Är inte ofta den gör det utan endast när man är för snabb att dra på nyckeln igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Hjälpte riktigt mycket att ändra elektrodavståndet på tändstiften till 0,6mm. Det var -2°C imorse och bilen började hosta igång direkt och efter 2a korta försöket så var den igång, helt otroligt att minska elektrodavståndet 0,1mm gör så mycket :o
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75