Författare Ämne: Mrpalmers 360 glt -85 Projekt, isbil!  (läst 6600 gånger)

mrpalmer

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Mrpalmers 360 glt -85 Projekt, isbil!
« skrivet: februari 16, 2013, 17:49:31 »
Hejsan!

Ny medlem på detta forum. Var iväg och köpte en gammal 360 glt igår, av en medlem på detta forum: Emilius.

Bilen var väl inte i toppskick, men vad kan man förvänta sig av en 28-år gammal bil?
Nåväl, säljaren var toppen trevlig och det blev affär. Tanken är att göra den till en renodlad isbil/vinterbil.
Därför skapade jag en tråd här, så ni får följa, kommentera era åsikter m.m.

Bilen är besiktad samt skattad, fullt laglig dvs. Finns dock en del rost, men det är mest visuellt. Även om den
kommer gnugga lack på sjöarna så vill vi att den ska se bra ut.

Orginal Glt utrustning.

Ska fixas:

*Rally stänkskärmar
*Tona lyktor
*Allmänt "rally" stuk
*Stolbyte
*Isdäck
*Lättning

Motor:

Orginal b200e som ska få sig lite små modifieringar.

Får se hur allt utvecklas under projektets gång.

Första bilden:

Vad som hänt under dagen:

schweizerost

Bakdörren/framdörren samt bakskärm efter bättring;

Resultatet;

Hann även med att sätta i en lite sladdvänligare ratt;

Allt för idag, mer imorn!

Enjoy!

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Mrpalmers 360 glt -85 Projekt, isbil!
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2013, 18:02:28 »
Välkommen till forumet :)

Ja det var ju inte den fräschaste framskärmen där inte  :P

Ååh, både snowcap och lilla GLT-vingen.
Nu blir jag avundsjuk, två saker som jag vill ha till min bil :)

Skulle du kunna ta loss snowcapen och fota hur den sitter fast och hur det ser ut i huven?
Har gamla huven på min bil och försöker lista ut ifall det är samma snowcap till nya som till gamla huven.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

mrpalmer

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 16, 2013, 18:18:51 »

Skulle du kunna ta loss snowcapen och fota hur den sitter fast och hur det ser ut i huven?
Har gamla huven på min bil och försöker lista ut ifall det är samma snowcap till nya som till gamla huven.

Tackar! Nej, den var lite lätt rostig, men de vart ju schysst ändå. Ska inte ställas ut på elmia direkt.
Glt-vingen vet jag inte hur länge den ska sitta på, förmodligen kommer det bli något annat, större
för alltid retar det någon =) Kan kolla det imorn, ska försöka komma ihåg det. Är egentligen
riktigt anti-volvo, mer saab kille. (5-saabar) i familjen, men suget efter bakhjulsdrift var stort.
Vem vet vad som händer i framtiden, möjligt att en saab t5 motor åker i...  ;)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2013, 18:35:59 »

Tackar! Nej, den var lite lätt rostig, men de vart ju schysst ändå. Ska inte ställas ut på elmia direkt.
Glt-vingen vet jag inte hur länge den ska sitta på, förmodligen kommer det bli något annat, större
för alltid retar det någon =) Kan kolla det imorn, ska försöka komma ihåg det. Är egentligen
riktigt anti-volvo, mer saab kille. (5-saabar) i familjen, men suget efter bakhjulsdrift var stort.
Ja nog bör den ju vara duglig, gick väl igenom besiktningen ganska nyligt om jag inte minns fel från emilius projekttråd?

Man kan vara anti-volvo och köra en 300-serie, den räknas inte som en äkta volvo bland volvo-älskarna ändå ::)

En Saab T5-motor låter som en riktigt kul motor att stoppa ner :D

mrpalmer

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2013, 18:38:32 »

Ja nog bör den ju vara duglig, gick väl igenom besiktningen ganska nyligt om jag inte minns fel från emilius projekttråd?

Man kan vara anti-volvo och köra en 300-serie, den räknas inte som en äkta volvo bland volvo-älskarna ändå ::)

En Saab T5-motor låter som en riktigt kul motor att stoppa ner :D

12-feb besiktades den, vet inte riktigt när nästa inställelsetid är, men vet inte om den ska besiktas då. Tanken är ju som sagt
ren isbil! Haha vilken tur då, lite som v40in alltså ;) Ja, då går de nog att sladda på torrt också, men sen ska drivlinan m.m. hålla.
Har en bekant som håller på att pula i en sådan motor med lite trim (300hk) i en gammal Saab 99 ;)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2013, 18:46:53 »
12-feb besiktades den, vet inte riktigt när nästa inställelsetid är, men vet inte om den ska besiktas då. Tanken är ju som sagt
ren isbil! Haha vilken tur då, lite som v40in alltså ;) Ja, då går de nog att sladda på torrt också, men sen ska drivlinan m.m. hålla.
Har en bekant som håller på att pula i en sådan motor med lite trim (300hk) i en gammal Saab 99 ;)
Så här står det på Fråga på annat fordon:
Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2013-05-01 - 2013-09-30
Senast godkända besiktning: 2013-02-12
Vägmätarställning, km: 222121

Ja drivlinan brukar hålla för runt 200-250hk om man inte sprättar koppling hela tiden, brukar vara diffarna som far först av allt.

Det låter som att det kommer bli en kul 99a det :D

mrpalmer

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 16, 2013, 18:53:07 »
Så här står det på Fråga på annat fordon:
Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2013-05-01 - 2013-09-30
Senast godkända besiktning: 2013-02-12
Vägmätarställning, km: 222121

Ja drivlinan brukar hålla för runt 200-250hk om man inte sprättar koppling hela tiden, brukar vara diffarna som far först av allt.

Det låter som att det kommer bli en kul 99a det :D

Ja precis, alltså så ska den besiktas mellan första maj och 30:nde september =) men de får tiden avgöra om det blir en besiktning eller inte. Den kommer åka på sommarförvaring medan sommarbilen kommer fram ifrån vinterförvaringen :)

Ja, sån effekt i en sådan liten bil måste vara rejält piggt och kul! Imorgon blir det en tur iaf, samt lite små pill!

Javisst, måste vara riktigt rolig!  :)

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #7 skrivet: februari 16, 2013, 19:03:16 »
Ja precis, alltså så ska den besiktas mellan första maj och 30:nde september =) men de får tiden avgöra om det blir en besiktning eller inte. Den kommer åka på sommarförvaring medan sommarbilen kommer fram ifrån vinterförvaringen :)
Ok, ja det är ju ingen idé att ha vinterbilen framme under sommaren.

Citera
Ja, sån effekt i en sådan liten bil måste vara rejält piggt och kul! Imorgon blir det en tur iaf, samt lite små pill!
Jo måste vara riktigt kul, har ingen erfarenhet av den effekten ännu. Men till slutet av sommaren ska då turbobygget i min bil vara klart, så då får jag känna hur det känns att ha den effekten i så liten bil ;D

Citera
Javisst, måste vara riktigt rolig!  :)
Jo, Saab 99orna väger väl runt 1000kg dem med? Synd bara på framhjulsdriften, men Saabarna brukar ändå vara roliga att köra (åtminstone på sommarn när man har fäste).

Eazy

• Medlem
  • Antal inlägg: 132
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 16, 2013, 23:28:46 »
Ja det kan ju inte sluta illa med ett sånt utgångsobjekt  ;D

Haha nejdå, kul att det blir något vettigt av det istället för att den går ner sig bara och slutar på skroten.

Jag tror tävlingsformen bredhäng på is var precis perfekt användningområde som sagt.

Lycka till  ;D

mrpalmer

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 21, 2013, 21:42:21 »
Ja det kan ju inte sluta illa med ett sånt utgångsobjekt  ;D

Haha nejdå, kul att det blir något vettigt av det istället för att den går ner sig bara och slutar på skroten.

Jag tror tävlingsformen bredhäng på is var precis perfekt användningområde som sagt.

Lycka till  ;D

Hehe, visst är det så! Ja, den har ju potential så att säga  ;D Tävlingsformen tror tillika jag är perfekt, bra
avvägd bil på alla sätt... Enbart lite mer pulver och isdäck så blir det nog en bmw-dräpare  ;)

Idag ringde en kollega till pappa som hade fått reda på att vi köpte en "busbil" och sa att han hade lite
diverse delar, bland annat några roligare toppar som var planade m.m. dessutom pratade jag med tidigare ägaren
Emilius som berättade att extraktor grenrör samt planad topp brukar sätta lite mer fart på dessa... Så till en början
kommer det nog att bli något sånt till en början, och sen är väl de planer på 16 V med turbo  ::) Den som lever får se!

Men imorgon ska jag lägga upp lite bilder på skönheten (:o) Juste, far min har även köpt lite delar, bland annat ny framskärm
dörrhandtag som är avbrutet och massa mer saker från en kille neråt i landet...

Återkommer imorn! =)