Författare Ämne: Svetsa AGA Diff! Hur och håller det?  (läst 2616 gånger)

Fitttim

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Svetsa AGA Diff! Hur och håller det?
« skrivet: april 04, 2012, 09:35:38 »
Har precis införskaffat mig en fin gammal volvo 340/360 från 83. Då va det självklart att regga sig här! Nu är det så att jag vill inte vänta till vintern innan jag leker med den! Så har börjat fundera på att svetsa diffen i Bakaxeln. Då är frågan är det någon här som har gjort det på en sån här bil förut? Som jag förstått det är axeln delad? Gör det de hela svårare? Går de och göra? Hur ska man få det å hålla?

Tack på förhand! Volvo power!!! :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 16895
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Svetsa AGA Diff! Hur och håller det?
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2012, 00:15:54 »
Har precis införskaffat mig en fin gammal volvo 340/360 från 83. Då va det självklart att regga sig här! Nu är det så att jag vill inte vänta till vintern innan jag leker med den! Så har börjat fundera på att svetsa diffen i Bakaxeln. Då är frågan är det någon här som har gjort det på en sån här bil förut? Som jag förstått det är axeln delad? Gör det de hela svårare? Går de och göra? Hur ska man få det å hålla?

Tack på förhand! Volvo power!!! :D

Hej och välkommen hit!

Gör man det rätt håller det att svetsa diffen. Gör man det fel kan det gå som för mig, att delar av svetsen lossnar och fastnar i kugghjulen så att bilens bakhjul plötsligt slår tvärstopp = möjlig KATASTROF! Så VARNING för det!

Man måste alltså vara duktig med svetsen när man göra detta!

Hjulupphängningen är inte delad på dessa bilar, den är stel, eller rättare sagt av typen halvstel då axeln är stel men separerad från differentialen.
Men att svetsa diffen på 340/360 går till likadant som på vilken annan bakhjulsdriven bil som helst i princip.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.