Författare Ämne: Bytt till b230  (läst 8812 gånger)

karstin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Bytt till b230
« skrivet: juli 25, 2012, 21:53:30 »
Hej, jag är inte direkt ny här men det här blir första inlägget jag gör! Jag verkligen älskar min 360, och jag pillar och fixar jämt med den, men som sagt så har jag bytt till en B230 nu efter att kopplingen var helt slut. Trodde inte att det skulle vara några problem med att besikta för motorerna ser ju likadana ut i princip, men ack fick jag, jag måste alltså registreringsbesikta. Min fråga då är om det är nån som har någon aning hur mycket det kostar och vad man skall tänka på? Tack på förhand!

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2012, 23:54:58 »
om du bara ska byta till b230 är väll det lättaste (billigaste) att bara ta en vanlig besiktning och hoppas på att dom inte kollar motorkoden...
edit: insåg att du förmodligen fått nedslag på vanlig besiktning, då vet jag inte hur det funkar, går det att skicka i orginalmotorn och köra en vanlig besiktning igen? och sedan efter besiktning stoppa ner b230 igen...

hur såg dom att det var annan motor? det ända man kan se det på är väll koden som går att slipa bort ::)
« Senast ändrad: juli 25, 2012, 23:59:11 av loke »

karstin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2012, 09:01:04 »
Precis, så tänkte jag med, "det är väl bara besikta" ;) Naj, jag har bokat tid för registreringsbesikting nu och får se vad dom säger.
Jag har ingen aning hur dom såg att jag bytt, blev kanske misstänksamma när dom såg att jag har röd ventilkåpa :P

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #3 skrivet: juli 26, 2012, 11:38:29 »
när ska du registreringsbesiktia? du får skriva här vad dom sa sen för jag funderar på att göra det men vet inte vad som måste göras för att registreringsbesiktia jag kan ju tänka mig att man måste byta bromsar kanske:/ men jag vet inte så du får berätta sen:) förästen har du gjort mågot mer än att byta motor typ bytt bromsar mm?
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

karstin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2012, 20:51:10 »
Jag skall besikta nästa torsdag, alltså den 2/8 :) Självklart skall jag berätta, men nej jag har inte gjort någonting alls mer, enbart lyft ur den gamla och satt i den nya! :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bytt till b230
« Svar #5 skrivet: augusti 01, 2012, 00:11:14 »
Hej, jag är inte direkt ny här men det här blir första inlägget jag gör! Jag verkligen älskar min 360, och jag pillar och fixar jämt med den, men som sagt så har jag bytt till en B230 nu efter att kopplingen var helt slut. Trodde inte att det skulle vara några problem med att besikta för motorerna ser ju likadana ut i princip, men ack fick jag, jag måste alltså registreringsbesikta. Min fråga då är om det är nån som har någon aning hur mycket det kostar och vad man skall tänka på? Tack på förhand!

Hej och välkommen, kul att höra att du också älskar din 360 :)
Kul att du nu anslutit dig till forumssnacket med!

Angående besiktningen så är det ju ett lotteri, själv har jag myglat igenom B230 några år nu men var rädd för vad som hände dig och fixade med märkningen..  :-X

Som jag fattat det kan du inte besikta med originalmotor igen utan nu är du "dömd" till att registreringsbesikta.
Dock måste jag tyvärr meddela att en B230 har för mycket vridmoment för att kunna godkännas i en 360 vid motorbyte. Enda chansen ska vara att bygga om bilen med andra bromsar, bakaxel och dylikt för att kunna besikta hos SFRO som "ombyggt fordon". Då får motorn (om bilen är ombyggd tillräckligt starkt) ge max 15kW per 100 kilo, dvs. nästan 250hk i en 360-kaross på ca 1200kg.

Om du inte kan besikta med originalmotor igen och inte vill bygga om bilen för att klara B230 så är det nog bäst att du sätter i en annan motor tex. B19 eller dylikt som inte är original men tillräckligt svag för att kunna registreringsbesikta som vanligt motorbyte.

Observera att jag inte har full koll på detta så se det mest som spekulationer från min sida! Ingen vore gladare än jag om du får igenom din B230 i registreringsbesiktningen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2012, 12:41:54 »
Fråga till frej: hur har du fixat din märkning? jag har tänkt på det men kan inte komma på ett enkelt sätt att lösa det på:/


Hoppas du får igenom bilen nu karstin:)
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bytt till b230
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2012, 22:14:06 »
Fråga till frej: hur har du fixat din märkning? jag har tänkt på det men kan inte komma på ett enkelt sätt att lösa det på:/

Svar på tal  ;D
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2294.msg49171#msg49171
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2012, 11:38:28 »
tack frej:) blir och göra samma sak när motorbyte ändras från tanke till verklighet:)

Är det idag vi får veta då:) vilken tid? nu är det spännande...
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

D-qvist

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #9 skrivet: augusti 17, 2012, 08:52:07 »
Gick den igenom? Vad sa dom på sfro? Du lovade ju att berätta!!!
Kolla gjärna in mitt projekt:D 360gl-86:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7491.0

karstin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #10 skrivet: oktober 23, 2012, 21:17:37 »
Ledsen för sent svar, men med 230 kunde jag glömma att få igenom regbesiktning också, jag fick byta tillbaka till 200 och då gick den igenom med blankt papper! Hänt lite mer med den nu, har sänkt den med klossar bak och sänkningsats från biltema fram, plus att jag har AGA-diffat inför vintern nu också! :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bytt till b230
« Svar #11 skrivet: oktober 24, 2012, 21:43:29 »
Ledsen för sent svar, men med 230 kunde jag glömma att få igenom regbesiktning också, jag fick byta tillbaka till 200 och då gick den igenom med blankt papper! Hänt lite mer med den nu, har sänkt den med klossar bak och sänkningsats från biltema fram, plus att jag har AGA-diffat inför vintern nu också! :)
Tack för svar. Synd att du inte fick igenom reggningen.

Kul med AGA i vinter!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

karstin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #12 skrivet: oktober 24, 2012, 22:12:04 »
Ja det var väldigt tråkigt! Kul som fan med AGA, men undrar bara en sak, nån polare sa att diffhuset spricker på 300:orna om man kör med AGA, själv har jag inte märkt nånting än efter ha kört en vecka med det och sladdat och bränt gummi som aldrig förr.  ;) det ända som läcker är bensin ifrån tanklocket, någon som vart med om det förr, kanske bara går att byta den där gummiringen som tätar?

super_motard

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 283
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #13 skrivet: oktober 24, 2012, 22:18:29 »
Ja det var väldigt tråkigt! Kul som fan med AGA, men undrar bara en sak, nån polare sa att diffhuset spricker på 300:orna om man kör med AGA, själv har jag inte märkt nånting än efter ha kört en vecka med det och sladdat och bränt gummi som aldrig förr.  ;) det ända som läcker är bensin ifrån tanklocket, någon som vart med om det förr, kanske bara går att byta den där gummiringen som tätar?
Funkar klockrent med aga körde hela hösten vinter och våren och plåga min bil endå som paja var drivknutarna :)
Jag köpte en o-ring på swedol och satt vid tankllocket så sluta det läcka ;)

karstin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #14 skrivet: oktober 24, 2012, 22:33:41 »
Tack för det, tur jag har extra drvknutar då! Skall allt visa vad jag och min 360 går för i vinter, alla kompisar är så  skeptiska mot 360 :P Skall fixa en ny o-ring också då så är det bara att ge sen! ;D

super_motard

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 283
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #15 skrivet: oktober 24, 2012, 22:37:25 »
Tack för det, tur jag har extra drvknutar då! Skall allt visa vad jag och min 360 går för i vinter, alla kompisar är så  skeptiska mot 360 :P Skall fixa en ny o-ring också då så är det bara att ge sen! ;D
Kan ju säga att det var ingen så hängde på mig i vintras med deras e30/740 osv, körde jämt up med en 940 turbo på isen  ;)

karstin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #16 skrivet: oktober 24, 2012, 22:42:23 »
Haha, fan vad grymt! :D har rallystol och moccaratt i min också så det blir nog riktigt kul i vinter!

super_motard

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 283
  • 360 GLT Drifter
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #17 skrivet: oktober 24, 2012, 23:11:32 »
Haha, fan vad grymt! :D har rallystol och moccaratt i min också så det blir nog riktigt kul i vinter!
Garanterat, men akta dig för refuger och annat hårt bakaxlarna tål inte så mycket stryk

karstin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Bytt till b230
« Svar #18 skrivet: oktober 29, 2012, 18:38:31 »
Ja okej, får ta det liite lugnt då ;)