Hej, jag är inte direkt ny här men det här blir första inlägget jag gör! Jag verkligen älskar min 360, och jag pillar och fixar jämt med den, men som sagt så har jag bytt till en B230 nu efter att kopplingen var helt slut. Trodde inte att det skulle vara några problem med att besikta för motorerna ser ju likadana ut i princip, men ack fick jag, jag måste alltså registreringsbesikta. Min fråga då är om det är nån som har någon aning hur mycket det kostar och vad man skall tänka på? Tack på förhand!
Hej och välkommen, kul att höra att du också älskar din 360
Kul att du nu anslutit dig till forumssnacket med!
Angående besiktningen så är det ju ett lotteri, själv har jag myglat igenom B230 några år nu men var rädd för vad som hände dig och fixade med märkningen..
Som jag fattat det kan du inte besikta med originalmotor igen utan nu är du "dömd" till att registreringsbesikta.
Dock måste jag tyvärr meddela att en B230 har för mycket vridmoment för att kunna godkännas i en 360 vid motorbyte. Enda chansen ska vara att bygga om bilen med andra bromsar, bakaxel och dylikt för att kunna besikta hos SFRO som "ombyggt fordon". Då får motorn (om bilen är ombyggd tillräckligt starkt) ge max 15kW per 100 kilo, dvs. nästan 250hk i en 360-kaross på ca 1200kg.
Om du inte kan besikta med originalmotor igen och inte vill bygga om bilen för att klara B230 så är det nog bäst att du sätter i en annan motor tex. B19 eller dylikt som inte är original men tillräckligt svag för att kunna registreringsbesikta som vanligt motorbyte.
Observera att jag inte har full koll på detta så se det mest som spekulationer från min sida! Ingen vore gladare än jag om du får igenom din B230 i registreringsbesiktningen!