Författare Ämne: 360 RS MK2  (läst 560222 gånger)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #800 skrivet: juli 30, 2006, 05:58:54 »
Who gives a fuck?!
Det är hårdrock! Det är bara skit kvar av bilen....
MK3 kommer så småninogom. men nu bryr jag mig föga, för jag är asfull!  ;D

Har ni kört sönder?
Jag vill ha en förklaring i nycktert (eller bakfullt) tillstånd.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #801 skrivet: juli 30, 2006, 15:33:12 »
Vi hade en bra kväll igår.
Först byggdes vevhusventilationen om, när motorn startades tappade vi oljetrycket nästan på en gång. Rev diverse junk och bytte oljepump.
Startade upp motorn och körde en sväng, såg ut att funka tills oljan rann. Som vanligt, fast inte ur vevhusventilationen faktiskt. Efterdrog toppackningen och provade igen.
Skulle koppla in 12v laddning på laptopen och passa på att mappa lite. Datorn brann pga av att den förvånande nog är polaritetskänslig....
Östman! Vill du ha kurs i att se skillnad på + och -?  ;)
Som hämnd snoddes hans dator istället och vi gjorde ett nytt försök. Motorn läckte mycket mindre så vi testade en repa på E4.
Ettan, shiftlight, tvåan, shiftlight, trean, shiftlight, fyran, PANG! RASSEL, RASSEL, PANG!.

Har inte kollat så mycket än på bilen men här är skadorna som är upptäckta än så länge.

Här har kardanaxeln tittat upp genom tunneln och sagt "hej då, nu sticker jag" för den är spårlöst försvunnen.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #802 skrivet: juli 30, 2006, 15:33:57 »
Här har fästet till växelspaken slitits loss och ev. har något tittat upp här också.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #803 skrivet: juli 30, 2006, 15:36:57 »
Här har den nya "Pro-Stock" kardantunneln blivit lite deformerad på förarsidan.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #804 skrivet: juli 30, 2006, 15:37:40 »
Här har kardantunneln blivit mycket deformerad på passagerarsidan, ser ut att ha missat MS'et med ungefär en cm....
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #805 skrivet: juli 30, 2006, 15:39:00 »
Kardanknuten vid stödlagret har smullit av...
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #806 skrivet: juli 30, 2006, 15:40:29 »
Här satt det ett stycke kardan en gång i tiden....
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #807 skrivet: juli 30, 2006, 15:41:22 »
Avgassystemet har inte bara blivit blått av värmen, det har dessutom fått sig ett par smällar av kardanen... När ska kardan-säkra avgassystem uppfinnas?
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #808 skrivet: juli 30, 2006, 15:41:42 »
Hoppsan, växellådan har visst gått av....
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #809 skrivet: juli 30, 2006, 15:41:59 »
Jodå, den är av på andra sidan också....
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #810 skrivet: juli 30, 2006, 15:42:31 »
Men det blev ju iaf porrigt med grön Volvo text och kromad vevhusventilation  :)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #811 skrivet: juli 30, 2006, 15:43:37 »
Får man inte brudar när man har solfilm, hur fan får man då brudar?  ;D
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #812 skrivet: juli 30, 2006, 15:45:18 »
Edlund såg rött igår när bilen gick sönder  ;D
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #813 skrivet: juli 30, 2006, 15:47:00 »
Byggde ett fish-eye objektiv av ett mjölkglas.
Festen har bara börjat.
Så här skulle östman se ut om du som tittade var ett glas.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #814 skrivet: juli 30, 2006, 15:47:41 »
Nille, ur ett glas-perspektiv.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #815 skrivet: juli 30, 2006, 15:48:11 »
Och så här ser jag alltid ut.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #816 skrivet: juli 30, 2006, 15:49:02 »
Brolle junior försökte trasha våran fest med sin lugg. Men icke! Han åkte ut  :o
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #817 skrivet: juli 30, 2006, 15:50:35 »
Bobban var också i glaset.
Förare TEAM EGON RACING

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:360 RS MK2
« Svar #818 skrivet: juli 30, 2006, 17:50:56 »
Haha, svensker ass.. :P

Synd du ødela M90'n da.. hvor mye koster en ny en i sverige?

Satse på Getrag 262? :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS MK2
« Svar #819 skrivet: juli 30, 2006, 21:23:19 »
Vems fel var det att kardanen inte ville stanna kvar längre? Har ni missat nåt konstruktionstekniskt eller bara skrämt bort den helt enkelt?  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #820 skrivet: juli 30, 2006, 22:57:39 »
Vems fel var det att kardanen inte ville stanna kvar längre? Har ni missat nåt konstruktionstekniskt eller bara skrämt bort den helt enkelt?  :)

Jadu, för mycket motor?  ;)  Allvarligt talat så har vi inte kollat så mycket på det än, hade tänkt ta en eller ett par dagar ledigt från garaget nu.

Större delen av kardanaxeln är föresten hittad vid dikeskanten, våra svetsningar höll men den har gått av strax bakom.
« Senast ändrad: juli 30, 2006, 22:58:36 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #821 skrivet: juli 30, 2006, 22:58:09 »
Och adaptern mellan 240 kardan och M90 låda har fått sig ett par smällar den också...
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #822 skrivet: juli 30, 2006, 23:04:14 »
Haha, svensker ass.. :P

Synd du ødela M90'n da.. hvor mye koster en ny en i sverige?

Satse på Getrag 262? :)

Man kan nog hitta en för 3000 kr. Har inte kollat priser så mycket på lådor.

Tror inte det blir en Getrag låda, tankarna går mot ett nytt försök med M90 eller en TH350 eller liknande låda med koppling istället för turbin. Men vem vet, jag sitter bara och bollar lite ideér, rätt vad det är så blir det ett steg neråt i priskategori och man sätter in en frontmonterad M47.

Edit: Tremec bygger ju fina lådor..... Synd bara att dom är lite dyra.
http://www.tremec.com/English/products/T-56.asp
« Senast ändrad: juli 30, 2006, 23:07:00 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #823 skrivet: juli 31, 2006, 11:43:25 »
Jag gissar på att det är eran hemmagjorda adapter som är boven i dramat. Om man kollar så har flänsen på lådan och eran fläns efter hardyskivan böjts på liknande sätt. Troligtvis just för att hardyskivan inte är hård nog att klara av dom effekterna ni kör med. När det sen är snett blir det otroliga påfrästningar på kardanknuten som gjort att den brustigt. Efter det så har hela helvetet (kardanaxeln) lekt jätte visp under bilen och då dragit med sig lådan.

Va adaptern helt centrerad? (mindra spel är 0,1mm)
Va kardanaxeln balancerad?

Näst adapter så skit i hardyskiva och kör stumt, den sitter bara där för att det ska gå mjukt när man kör, så det är inget ni har nytta av på bil.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #824 skrivet: juli 31, 2006, 18:41:53 »
Jag har en 6växlad låda från jaguars v8 med kompressor
den kanske skulle passa.
"don't buy it if you can build it!"

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #825 skrivet: juli 31, 2006, 20:09:37 »
När du rivigt ur lådan så kolla hur innanmätet ser ut. Det är ju det som är svårt att få tag i. En rasad M90 är ju ganska billig. Problemet är ju att M90 lådorna ska skimsas.

3PC

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #826 skrivet: augusti 03, 2006, 02:13:37 »

ja jävlar du..  det blev inte som du hadde tänkt dej nu du..

ni får försöka att sattsa till nästa sommar..
förbättra det saker som måste förbättras ta lite mera tid på er och bygg lite mera nogrant..

hur gör du med besiktningen till nästa år då?

köpa en till lika dan och besiktiga den och flytta över plåtar osv?




3PC

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #827 skrivet: augusti 03, 2006, 02:15:13 »

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #828 skrivet: augusti 04, 2006, 12:32:34 »

ja jävlar du..  det blev inte som du hadde tänkt dej nu du..

ni får försöka att sattsa till nästa sommar..
förbättra det saker som måste förbättras ta lite mera tid på er och bygg lite mera nogrant..

hur gör du med besiktningen till nästa år då?

köpa en till lika dan och besiktiga den och flytta över plåtar osv?





Nävisst, det blev inte direkt som det var tänkt.... Hade ju hoppats på att ta mig hela vägen in till stan åtminstonde en gång så man hade kunnat kolla hur den står sig i konkuransen  :)

En dum fråga: är du Ö-viksbo? Får intrycket av att du känner oss, eller åtminstonde Nille  :P
Förare TEAM EGON RACING

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #829 skrivet: augusti 06, 2006, 21:37:48 »
Känner folk mig?  :o

Egon, ska du inte berätta om tidskortet från helgen?  :D
Eller om det riktigta racebilen kanske?  ;)
För lite effekt, för dålig väghållning..

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #830 skrivet: augusti 06, 2006, 23:00:35 »
Känner folk mig?  :o

Egon, ska du inte berätta om tidskortet från helgen?  :D
Eller om det riktigta racebilen kanske?  ;)

Tror tidskorten ligger kvar i Edlunds Fårrd så tyvärr finns det inga bevis här hemma hos mig (bortsett från nåt som visslar, läcker olja och står utanför garaget).
Sammanfattningsvis: det har aldrig hänt. Eller hur var det?
Tycker du berättade (läs: skrek) bra själv på fyllan i lördags för halva stan så du kan nog göra det här också  ;)

Och appropå folk som känner dig, "alla känner apan..." brukar det ju heta!  ;D
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS MK2
« Svar #831 skrivet: augusti 08, 2006, 21:59:33 »
Grattis till första tidskortet! (i år)
« Senast ändrad: augusti 08, 2006, 21:59:49 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #832 skrivet: augusti 08, 2006, 22:10:33 »
Grattis till första tidskortet! (i år)

Tack  :)
Dock är det tyvärr inget att vara särskilt stolt över, visserligen är det ju svårt att jämföra sorkdrift med rätthjulsdrift men det gick ändå ca 2 sekunder långsammare i år med Mitsubishin än vad Volvon gjorde ifjol.... Fast det var nog inte så förvånande heller med tanke på tiden och pengarna som ligger i bilen.
Förare TEAM EGON RACING

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:360 RS MK2
« Svar #833 skrivet: augusti 08, 2006, 22:11:59 »
Vil du dele med oss hvor mye, sånn ca som du har brukt?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS MK2
« Svar #834 skrivet: augusti 08, 2006, 22:13:08 »
bläe nää, trodde det var volvon som återuppstått!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #835 skrivet: augusti 08, 2006, 22:19:25 »
Kan någon vänlig själ översätta Gullbrandsens inlägg? Jag förstår inte riktigt  :-[

Citera
bläe nää, trodde det var volvon som återuppstått!

Nope, det saknas fortfarande delar till den, är en M90 låda som är på väg upp från södra sverige nånstans och jag har inte orkat slakta min "nya" 240 på kardanaxeln, den måste dessutom byggas om.
Som grädde på moset har jag fortfarande inte bestämt om jag ska åka med M90 låda igen.
Ö-vik Open går av stapeln 26/8 så det börjar bli dåligt med tid tills dess, ska fundera på saken över helgen men jag tror nästan jag gör ett försök med frontmonterad M47 och enkelmassesvänghul först så kan man bygga nåt bättre i vinter kanske...

Beslutsångest, beslutsångest... Precis som det ska vara antar jag...
Förare TEAM EGON RACING

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:360 RS MK2
« Svar #836 skrivet: augusti 08, 2006, 22:42:27 »
Kan någon vänlig själ översätta Gullbrandsens inlägg? Jag förstår inte riktigt  :-[

Jeg kan prøve selv..

"Hur mycket har du brukt på ditt projekt hittils?" :P
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #837 skrivet: augusti 09, 2006, 12:20:00 »
Kan någon vänlig själ översätta Gullbrandsens inlägg? Jag förstår inte riktigt  :-[

Jeg kan prøve selv..

"Hur mycket har du brukt på ditt projekt hittils?" :P

Om det är pengar du menar så säger jag det inte. Det är tillräckligt svårt att försvara kostnaden inför mig själv.
Det jag kan säga är att det ligger betydligt mer pengar i en rejsbil än vad man kan tro. Och då har jag ändå försökt hålla kostnaden nere.
Förare TEAM EGON RACING

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:360 RS MK2
« Svar #838 skrivet: augusti 09, 2006, 17:45:36 »
Kan någon vänlig själ översätta Gullbrandsens inlägg? Jag förstår inte riktigt  :-[

Jeg kan prøve selv..

"Hur mycket har du brukt på ditt projekt hittils?" :P

Om det är pengar du menar så säger jag det inte. Det är tillräckligt svårt att försvara kostnaden inför mig själv.
Det jag kan säga är att det ligger betydligt mer pengar i en rejsbil än vad man kan tro. Och då har jag ändå försökt hålla kostnaden nere.

Skjønner.. Du får nok mye ut av det til slutt ;)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS MK2
« Svar #839 skrivet: augusti 09, 2006, 19:45:06 »
Som grädde på moset har jag fortfarande inte bestämt om jag ska åka med M90 låda igen..
..jag tror nästan jag gör ett försök med frontmonterad M47 och enkelmassesvänghul först så kan man bygga nåt bättre i vinter kanske...

Beslutsångest, beslutsångest... Precis som det ska vara antar jag...

Menar du att du är rädd att skrota en M90 till nu och skall bygga en bättre kardan i vinter eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.