Författare Ämne: DEN STARTAR INTE... *löst* (tändlägesgivaren - B200F)  (läst 7403 gånger)

Sir S

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
DEN STARTAR INTE... *löst* (tändlägesgivaren - B200F)
« skrivet: januari 29, 2013, 22:41:03 »
Tjena, har som rubrken lyder fått lite problem. Har läst runt här på forumet och letat lösningar men inte hittat något som stämmer överens med mitt problem.
Bilen är en 360 GLT - 87 sitter 200f (kat) med Renix.

De började med att bilen var hemskt svårstartad i torsdags efter jobbet men efter mycket om och men så startade den. På fredagen använde jag den utan problem hela dagen men på kvällen så vägrade den starta igen, dock lyckades jag få den starta på rullen nedför en backe. Sen stod bilen tills på söndag då jag skulle göra ett nytt försök, men den vägrade starta igen på nyckeln men jag lyckades bogsera igång den. Efter den startat på rullen så gick det stänga av den och starta med nyckel igen. Gjordes kanske fyra gånger under en 2 timmars period. Dock igen på kvällen då jag skulle hem så vägra den starta på nyckeln, fick hjälp av en kompis och skulle bogsera igång den men bilen vägrade då även på rullen. Väl hemma efter bogseringen så kollade jag och märkte att jag inte hade någon gnista på stiften, har dock bytt rotor, fördelarlock och stift nu men fortfarande ingen gnista. Har även rengjort och sprutat kontanktspray på varenda relä, kontakt och säkringsdosa som jag kommit åt utan resultat. Startmotor drar runt motorn utan problem, kollat att stiften luktar bensin efter startförsök, provat med startgas med utan lycka. Hör dock inte att bränslepumpen går heller, har även provat bygla den som jag läst här på forumet mellan 87b och 30 tro jag det var.

Någon vänlig själ som har några idéer eller tips till mig?
« Senast ändrad: juli 08, 2013, 13:03:01 av FREJ »

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
SV: DEN STARTAR INTE...
« Svar #1 skrivet: januari 29, 2013, 23:13:23 »
Jag antar att startmotorn går? Och bogsera igång bilen går alltid?
När du vrider på nyckeln, slocknar instrument panelen då?

Om den gör det så kan det vara kontakten mot säkringsdosan som kan vara dålig. Så pass att den kan ha blivit bränd och måste bytas eller åtminstone fräschas upp!

Kontakterna sitter på baksidan av säkringspanelen, på passagerarsidan, bara att lossa lite inredning så hittar du dom! :)
Och bilen går bra? ;)

Sir S

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2013, 06:10:46 »
Nej den startar inte på rullen längre men startmotorn går runt utan problem. Tappar dock inge belysning

Sir S

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 31, 2013, 17:32:02 »
Har varit och köpt en multimeter med ifall någon har nå tips om vad man kan mäta upp med.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 31, 2013, 19:13:54 »
Mät resistansen i tändlägesgivaren som sitter i sprängkåpan. Tippar på att den eller tändspolen/renix enheten är sönder om du inte har någon gnista.

Tyvärr minns jag inte rakt ut vilka värden som är okej, men jag kan mäta min givare på söndag, ifall ingen har värden på rak arm.  :)

Sir S

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 31, 2013, 21:27:15 »
Okej ska prova det, återkommer med värden kanske någon kan kommentera dom.

Sir S

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 01, 2013, 18:16:35 »
Har mätt mellan röda och vita kabeln från tändlägesgivaren och får ett ohm värde på 299. Är den trasig då? Så de är orsaken till att jag inte har någon gnista?

Sir S

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 01, 2013, 18:26:05 »
Hittade det här på mekonomens sida:
Artikelnr: 14-103514
Benämning: Vevaxellägesgivare
Pris: 292.00

Är Vevaxellägesgivare samma som Tändlägesgivare? Om nu mina värden var dåliga alltså?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 01, 2013, 21:21:43 »
Jag hittar inte data om hur man mäter tändlägesgivaren nu, men här finns åtminstone info på tändspolen: http://users.atw.hu/harmasvolvo/uzem.html

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 01, 2013, 21:28:02 »
Nu fann jag lite mer info på följande sida: http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?t=18

Citera
The
resistance of the flywheel sensor should be 220 +/- 60 ohms. My car failed to start one
morning and I measured the resistance of that sensor and found it 0 ohms. I bought a new
sensor from Volvo with part number 3204141-0. Before I replaced it, I measured once more the
resistance of my sensor and was within the limits. I tried to crank my engine and it started, so I
did not replace it but after two days I had the same problems so I replaced the sensor and now
everything is ok. These sensors seem to fail after a period of 10 to 15 years.

Så tydligen är runt 200 ohm helt ok.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 01, 2013, 21:38:10 »
220Ω +/- 60Ω ska det vara så antagligen är din ok.
Vevaxellägesgivare är nog samma som tändlägesgivare.
Har du + spänning till stift 3 alltså av stiftet i kontakten med tre stift så ska det vara spänning till stiftet närmas vevaxellägesgivarkontakten (tror det är blå).
Och om du mäter mellan mittersta stiftet i kontakten med tre stift och jord ska det vara 0Ω (orange tror jag).

Sir S

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 02, 2013, 13:55:31 »
Var ute och rengjorde kopplingarna inne i kupén på baksidan på säkringsdosan. Sen provade jag starta och bilen startade direkt. Provade stänga av och starta flera gånger och det gick bra. Så jag monterade tillbaka kåpan under tändningslåset och satt tillbaka "täckfilten" under handsfacket. Efter det skulle jag starta igen men då var de likadant som innan att jag inte hade gnista och den starta inte. Så spontant känns det som de glappar någonstans, ska göra om samma procedur som jag gjorde förra gången och se ifall den startar igen om ingen annan har några konkretaq förslag?

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: februari 03, 2013, 19:53:30 »
Om felet är inne i bilen så får inte tändoxen spänning, kan ju vara en tillfällighet att den starta när du rengjort kopplingarna så testa nu när den inte startar att du inte har spänning, så du kan utesluta att renix eller tändlägesgivaren har något fel.

Sir S

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: april 26, 2013, 17:56:54 »
Har nu köpt en ny likadan 360, samma årsmodell och färg. Hade ju mätt upp givaren på svänghjulet och värdena verkade okej men det var den som var väck. Provade skifta lite grejer mellan bilarna och med givarn från andra 360 så startade den. Så tack för all hjälp.