Författare Ämne: Hylsan på lådan  (läst 3642 gånger)

Bjarne Cox

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Hylsan på lådan
« skrivet: mars 01, 2013, 20:20:28 »
Hej! Jag har testat att söka runt men finner ej det jag söker. Vissa säger att det är en gummikoppling medan vissa säger att det är en splinsad hylsa mellan växellåda och kardan på 360:n. Vad stämmer? Finns det någon bild på hur kopplingen ser ut? Hur stärker man den?

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
SV: Hylsan på lådan
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2013, 21:57:43 »
Det är en splineshylsa som det sitter 2 klämmor på, och det lönar sej att spänna insexskruvarna på klämmorna ibland, för sitter en skruv löst slits splinesen ut ganska snabbt.
Men har man skruvarna spända så är det inga problem med hylsan.
Man kommer åt att spänna skruvarna om man tar bort gummipropparna under momentröret.
Att vissa säger att det är gummikoppling beror antagligen på att bilar med B14 har splineshylsor fastvulkaniserade med gummi i ändarna av långa axeln.

Bjarne Cox

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2013, 13:27:01 »
Jag får krypa under bilen och se hur det ser ut. Det kanske går att sätta några extra klämmor? Är inte speciellt sugen på att rensa splinesen då jag endast har en extra kardan och låda.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 03, 2013, 00:03:12 »
Varför är du så bekymrad över hylsan?? finns nog annat som går sönder innan den hylsan går sönder.
Som jag sa håller hylsan utan modifieringar bara skruvarna är dragna, finns de som rensat splinesen i hylsan men då har nog skruvarna varit lösa i många år så splinesen blivit utslitna.
Vill du vara 100% säker på att hylsan inte går sönder ska du demontera den och kolla så splinesen inte är slitna, om de inte är slitna är det bara att montera igen och då kan du vara ganska säker på att du aldrig kommer rensa splinesen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: mars 12, 2013, 21:29:55 »
Jag googlade på splineshylsa och 300power samt tryckte fram "bilder" i google.
Då hittade jag raskt denna (enda splineshylsbilden som kom upp)

Tredje bilden i denna tråd:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4273.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.