Författare Ämne: Vakuumslangar B19E  (läst 5031 gånger)

einar-

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Vakuumslangar B19E
« skrivet: oktober 12, 2013, 02:12:29 »
Någon som har koll på vart alla vakuumslangar ska sitta på en B19E? Verkar som att någon varit där och rotat runt tidigare då vakuumförställningen i fördelaren, EGR ventilen, mm inte fungerade alls som det satt inkopplat tidigare

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vakuumslangar B19E
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2013, 02:44:01 »
Har du inte vakuumanslutningar på insuget? Är ju bara att riva bort alla gamla vakuumslangar och dra nya till alla komponenter som behöver vakuum, spelar ju ingen roll hur du drar slangarna så länge dem inte kläms någonstans eller hindrar manövreringen av t.ex gasspjället.

EGR-ventilen behöver inte fungera för att det ska gå igenom besiktningen. Tappar bara effekt av det då det är varma avgaser som skickas tillbaka in i insuget igen när EGRen öppnar. Lite finare avgasvärden får man ju dock men eftersom bilen är en -83a med lambdareglerat-sprut så är det då inga problem då enda kravet är CO-halten som får vara max 3,5%.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

einar-

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Vakuumslangar B19E
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2013, 13:45:07 »
Öh, sitter det lambdasond på den här? Sitter då ingen katalysator.

Har en massa anslutningar på spjällhuset också och en ventil i toppen som öppnar när motorn blir varm (antar att den är till för EGR-ventilen?)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vakuumslangar B19E
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2013, 13:51:56 »
Borde sitta en lamdasond då det är elektronisk insprutning.

Katalysator sitter det ej då det inte kom förrän -88B och det är inte lag att man måste ha en fungerande katalysator förrän bilar som är årsmodell -89 och nyare.


Var sitter ventilen i toppen? Sitter den under insuget vid vevhusventilationsburken så är det EGR-ventilen.

Enklast vore om du tar bilder på alla komponenter du undrar över så ser man direkt vad det är.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vakuumslangar B19E
« Svar #4 skrivet: oktober 14, 2013, 19:50:20 »
Lambdasonden sitter bara på b200f. B200e är utan den också. B200F har väl Le-jetronic och dom andra har nog Lu. eller om det nu var tvärtom :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Vakuumslangar B19E
« Svar #5 skrivet: oktober 14, 2013, 23:52:19 »
Skärpning i leden ;)

B200F = Bosch LU Jetronic + katalysator + lambdasond
B200E = Bosch LE Jetronic ingen kat eller lambda.

Katalysator finns på min 1987:a så det fanns visst före 1988B simlar.

Vad sitter det för bränslesystem på B19E i en 360?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

einar-

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Vakuumslangar B19E
« Svar #6 skrivet: oktober 15, 2013, 00:24:55 »
De har jag undrat länge. Sitter då Luftmängdmätare som på motronic som fanns på tidiga 740 turbo

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3716
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Vakuumslangar B19E
« Svar #7 skrivet: oktober 15, 2013, 00:33:07 »
LE-Jetronic i B19E enligt min Haynes-bok.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Vakuumslangar B19E
« Svar #8 skrivet: oktober 15, 2013, 23:04:16 »
Fick för mig att e i Le står för Electronic och då innebar lambdasond. Därför jag chansade som jag gjorde. Men det var alltså tvärtom :-)

einar-

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Vakuumslangar B19E
« Svar #9 skrivet: oktober 16, 2013, 00:12:39 »
E på volvospråk brukar väl innebära insprutning utan katalysator och lambdasond och F har kat och lambda.

loke

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
SV: Vakuumslangar B19E
« Svar #10 skrivet: oktober 16, 2013, 17:49:01 »
fortsätter på ämnet och frågar om vad den riktiga skillnaden är (alltså den som märks) om vi säger att jag har en lite vassare motor (småtrimmad b230) som ska ner i en 360 med sprut utan lambda monterat, har jag något att vinna på att byta till det lambda-styrda sprutet (har ett liggandes på sidan av)

vad styrs det utan lambda av?
kommer det med lambda anpassa sig bättre till dem nya förhållanderna?
vet bilprovningen vilket sprut som ska sitta där?