Författare Ämne: 360 GL -88, problem med bränslesystemet?  (läst 4164 gånger)

Owzi

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
360 GL -88, problem med bränslesystemet?
« skrivet: november 17, 2013, 23:57:34 »
Tjena klubben, här kommer en färsking i behov av er expertis!

Jag köpte en 360 för två veckor sen, utförde lite service där jag bytte olja, kylarvätska, olje- och bränslefilter samt tändstift och den har gått som en dröm! Nu innan helgen fick jag dock problem. Helt plötsligt började den "bluddra", för att sen dö helt. Försöker man starta den direkt efter att den har dött så står startmotorn och snurrar utan resultat, men om man väntar några minuter så går den igång. När den väl går så går den helt felfritt och jag kan inte finna någon 'gemensam nämnare' för de gånger motorn har stannat, det sker helt slumpmässigt. Ibland när man precis har fått igång den efter ett stopp och testar varva lite på tomgång så märker man att den inte riktigt får soppa som den ska.

De trådar jag har hittat där folk har problem med bränslepumpen eller reläet verkar inte riktigt ha samma problem som mig, då deras bilar inte verkar starta alls. Är det någon som har nån idé om vad det kan vara som spökar?

Kanske bör tillägga att det är B200F-motorn i kärran! Har även bytt fördelarlock och rotor.
« Senast ändrad: november 18, 2013, 00:01:59 av Owzi »

Owzi

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: 360 GL -88, problem med bränslesystemet?
« Svar #1 skrivet: november 17, 2013, 23:58:44 »
*Felpost*, redigerade trådstarten istället.
« Senast ändrad: november 18, 2013, 00:03:10 av Owzi »

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 18, 2013, 14:07:08 »
Kan det inte vara som så att den surar ner sig? Någon tempgivare som håller på att dö eller kanske har dålig kontakt? Dom sitter ju på toppen under insuget. Den som sitter längst fram är den som går till mätaren inne i bilen. Dom andra går till boxen. 2 andra? Annars om det nu är så att den surar ner sig kanske det är kallstartsventilen som inte stänger.
Bäst vore ju att när den nu inte startar så prövar du att skruva av ett tändstift och se om det är blött eller torrt. Och för att den lättare ska starta om den är sur håller du ner gasen helt samtidigt som du vrider på nyckeln.

Owzi

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 18, 2013, 18:08:56 »
Kan det inte vara som så att den surar ner sig?....
Tackar så hjärtligt för tipset! Har gått lös med lite rengörings/kontaktspray på de omtalade kontakterna då de såg ganska jävliga ut. Du hade rätt i att de var tre totalt, vad jag kunde se. Batteriet står på laddning så ska göra ett försök nu efter middagen. Kallstartsventilen, skulle du kunna ge en beskrivning på var den sitter?

Som du kanske hör så är jag ganska färsk på bilmotorer i allmänhet, den kunskap jag har om fyrtaktsmotorer kommer från lite mer lättmekade motorcykelmotorer med traditionella förgasare..  ;D

Owzi

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 18, 2013, 23:25:41 »
Rapport från kvällen - Den startade och gick till en början klockrent efter middagen. Var ute och pressade den ganska hårt i cirka en halvtimma, och den var varm redan från start. Sen när jag är på väg hem och bara ligger och puttrar på i ~50 km/h så blir det problem. Fanskapet dör och jag får rulla in på en busshållplats. Den startar i vanlig ordning efter någon minuts vila, går fint så länge man är lätt på gasen men börjar bluddra och bete sig 'ryckigt' vid ordentligt gaspådrag. Tog mig hem och testade koppla ur kallstartsventilen vilket resulterade i att den inte ville starta alls. Tillbaks med kallstartsventilen, men den vill fortfarande inte starta. Skruvade ur ett tändstift och det var snustorrt. Får testa lossa vid spridarna imorgon och se så att den överhuvudtaget får någon sås..

Nån som har någon aning?

Danne

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 685
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 24, 2013, 16:30:35 »
Kolla så att du inte har glapp i spridarkontakterna då som gör att den plötsligt dör och inte går på alla cylindrar. Men då borde den inte hoppa igång av sig självt efter en stund igen förstås.

Om nu stiften är torra varje gång den dör så bör det ju vara bränspeproblem. Du skulle kanske tjuvkoppla bränserelät för att säkerställa att det inte är det som glappar. Skulle ju förstås kunna vara säkringen som sitter på innerskärmen bakom batteriet som driver relät som driver pumpen som glappar också..
Men samtidigt så efter lite vila så går den starta.. Ja du. Kolla hur stiften ser ut varje gång den inte startar så vet man lite mer vars man ska börja kolla =)