Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 968409 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1680 skrivet: juli 29, 2020, 16:36:07 »
Jesper passade på att gifta sig under 2019 också; då skulle det naturligtvis ordnas svensexa!


En lagom bedagad Saab 9-5 2.3T inhandlades och dekorerades med Ljungman Bil logotyp och diverse rosa hjärtan och annat svensexemässigt - nu ska det köras långlopp i Malmby!

Tyvärr skar motorn efter uppvärmningen, så det blev inte något 4h långlopp med Saaben (alla som ville hann dock provköra några varv på banan innan haveriet...). För att ändå få lite valuta för startavgiften så hämtades raskt min 240 som substitut. Den gick också att rejsa med; dock bara ett körpass innan vattenpumpen sa upp sig och spydde ur sig allt kylvatten. Då packade vi ihop och gick vidare med resten av de planerade aktiviteterna istället...


Lagom krängning och grymt bett i 175/80-R14 däcken! Tur att det sitter VX3 kam i bilen så att man kan kompensera med lite drag på rakorna (eller något) :P
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1681 skrivet: juli 29, 2020, 16:55:04 »
Efter haveriet på Arlanda Testtrack var det slut på hela originalkardaner och det var ganska uppenbart att de inte skulle överleva i längden. Svea Kardan hade dessutom meddelat att de inte kunde hjälpa mig med något specialbygge då de enbart höll på med "vanliga" kardaner med knutar och liknande... Vad göra?
Den uppenbara lösningen blev att bygga om till 360-momentrör. Momentrör och växellåda jagades fram (lång historia som involverar en blå 360 som var lite för fin för att bli donator som numera rullar hos en annan 340-tok här i Strängnäs) och drivlinan demonterades från min bil för ombyggnad.


För att alla 5 skruvarna i B14-sprängkåpan ska få plats på momentröret så svetsades en liten bit plattjärn på.


Med ett centreringsdon som såg till att axeln från momentröret centrerade ordentligt i sprängkåpan borrades hålen i flänsen på momentröret. Därefter var det bara att montera ihop drivlinan!


Väl ihopmonterad kunde jag lätt mäta in vart fästena för momentstaget till växelspaken skulle sitta. På B14 sitter det bultat i karossen; då det blir trång att få dit de bultarna med 360-momentröret så svetsades öron på sprängkåpan för 360-staget.


Återstod bara provkörning; Trackbash på Malmby flygfält 15min hemifrån lät lagom ambitiöst. Tyvärr var det inställt utan information på hemsidan, så jag och Joakim (som bytt ut sin Nissan S13 mot en BMW E30 med M50B25 turbo) blev ensamma på flygfältet! Vi körde så mycket vi orkade/vågade och kunde sedan rulla hemåt med två fungerande bilar!

Tyvärr har jag någon vibration i drivlinan vid ca. 4500rpm, så gissningsvis är kardanstången krokig eller så har jag inte fått den riktigt centrerad. Planen är att demontera igen (suck!) och svarva en centreringshylsa som ska styra momentröret mot sprängkåpan på samma sätt som det gör på en B14-strut. Samtidigt passar jag naturligtvis på att kontrollera om stången är rak.
« Senast ändrad: juli 29, 2020, 16:57:37 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1682 skrivet: juli 29, 2020, 17:04:53 »
Då har vi hunnit igenom förra årets bilaktiviteter; året har bjudit på en massa väggmålning, golvläggning och annat här hemma men tyvärr inte så mycket 340-lek... För att få åka lite bil ändå så införskaffades en Lada Niva som fick gå 6 dagar på Sweden Offroad Tour istället! Ruskigt kostnadseffektiv motorsport med 300kr/dag i anmälningsavgift och ganska låga krav på bilmaterialet. Badar man lika djupt som jag gjorde sista dagen blir det dock lite att göra:


Det är lera precis överallt i bilen och både startmotor och generator behöver sannolikt demonteras för att få liv i dem igen. Dessutom tycks motorn ha skurit på vägen hem (15min från Sandlycke hem); jag misstänker grav varmgång p.g.a. igensatt kylare.

Bilen är till salu om någon är sugen på reservdelar! Lada-Niva.se Annons
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1683 skrivet: augusti 18, 2020, 13:06:53 »
Nu är det full fart på mekandet igen! Motorn är urlyft för lite småfix, bland annat fixa ordentlig centrering av 360 momentröret mot sprängkåpan, fixa lite grenrörsläckage och få dit lite nya givare.

Tidigare i somras hittade Joakim en annons på Facebook från en före detta 300Power räv... Super_Motard sålde iväg alla sina 300-delar då han inte åkt 300 på typ 10 år. I högen av delar fanns bland annat en komplett uppsättning GAZ Coilovers (custom made från tiden innan Classic Swede sålde sådana! Ser dock exakt ut som de som säljs nu). Dessa inhandlades (tillsammans med en del annat...) och håller på att monteras. Fjädrarna som sitter på är 350lbs/in eller 61,3N/mm; det gjorde ju att jag naturligtvis var tvungen att mäta och räkna lite på vilken egenfrekvens jag får på framvagnen!

Först mätte jag upp Motion Ratio, d.v.s. hur mycket fjädern komprimeras för en given rörelse på hjulet. 3,1cm rörelse på hjulet motsvarar 2,65cm rörelse hos fjädern i mina mätningar; det torde ge ett M/R på ca. 0,85. Därefter är det bara att börja räkna på vilken egenfrekvens framvagnen får: F = 1/(2*pi*√(massa/fjäderkonstant)).
Massan vet jag tyvärr inte exakt (jag har aldrig mätt cornerweight på bilen så jag vet inte hur mycket av vikten som ligger på respektive framhjul), så det blir en liten gissning, men man kan ju i vart fall utgå från den vägning Peter gjorde på sin Gulf för några år sedan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1248012#1248012
Peters bil vägde då 1171kg totalt med strax över 325kg på vardera framhjul. Då har den B234 med turbo, bur och lite sådant; enligt transportstyrelsen ska bilen väga 1160kg inklusive förare. Enligt transportstyrelsen ska min 340 vara precis 90kg lättare än hans bil; då jag sannolikt sitter i bilen när jag kör så torde den vikten stämma hyfsat. Det har väl tillkommit något tiotal kg med turbo och catchtank och framförallt B200 momentröret m.m., men det borde vara nära. B14 motorn är nästan 70kg lättare än B230an, så större delen av viktskillnaden torde ligga på framhjulen (särkilt som bränsletanken sitter bakom bakaxeln på B14 men framför på B200); om vi räknar på typ 295kg/framhjul och drar av en uppskattad ofjädrad vikt (däck/fälg, bromsar, spindel) på typ 20kg/hjul så hamnar egenfrekvensen på 2,19Hz. Enligt vedertagen visdom på nätet så torde det vara rimligt för banåkning, dock troligen skithårt på gatan... Återstår att se!
« Senast ändrad: augusti 18, 2020, 13:16:55 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1684 skrivet: augusti 21, 2020, 16:22:28 »
Kul att det aktivitet i garaget igen!!  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #1685 skrivet: januari 12, 2021, 22:46:48 »
Oj det var längesen jag läste i denna tråden! Du hade gjort massa kul grejer även om det känns längesen för dig nu ;)

Fått dit några coilovers och kalibrerad 340/360-transaxel?  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.