Författare Ämne: nollställa b14  (läst 12546 gånger)

morgan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
nollställa b14
« skrivet: februari 10, 2016, 01:33:32 »
Hej behöver hjälp med hur jag vet när motorn är i "noll läge" hittar inga spår eller så...ska byta topplockspackning och behöver lite hjälp :) mvh morgan

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2440
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: nollställa b14
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2016, 07:03:03 »
Det finns en markering på remskivan på vevaxeln, dock lite svår att se på vissa motorer... Vissa har bara ett litet hack i ytterkanten på remskivan, andra har ett streck instansat på framsidan av den...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

morgan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: nollställa b14
« Svar #2 skrivet: februari 10, 2016, 11:06:47 »
Hittade sträcket på remskivan men vart ska det ställas?hittar inga andra sträck.... :)

morgan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: nollställa b14
« Svar #3 skrivet: februari 10, 2016, 21:39:13 »
Eller måste jag ta bort remskivan och kåpan bakom den så man ser på dreven?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2440
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: nollställa b14
« Svar #4 skrivet: februari 11, 2016, 06:35:08 »
Markeringen ska stå rakt upp om jag inte missminner mig... Har för mig att det ska finnas en liten markering i kåpan bakom remskivan, men den kan nog också vara lite svår att se...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

morgan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: nollställa b14
« Svar #5 skrivet: februari 11, 2016, 12:23:25 »
Okej ska kika, något annat jag bör tänka på när jag tar av toppen? Och vilka moment ska det dras åt med när man monterar dit toppen igen?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2132
    • Visa profil
SV: nollställa b14
« Svar #6 skrivet: februari 11, 2016, 13:37:41 »
Du behöver inte nolla en B14 för att lyfta toppen.

morgan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: nollställa b14
« Svar #7 skrivet: februari 11, 2016, 13:58:22 »
Nämen se på fan! Då vart de ju lite lättare. Något annat jag bör tänka på?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2440
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: nollställa b14
« Svar #8 skrivet: februari 12, 2016, 06:37:59 »
När du lossat alla topplocksbultarna så tar du ur alla utom den närmast fördelaren, den låter du sitta kvar lossad ett par varv bara. Sedan tar du gummiklubban eller liknade och knackar på sidan av toppen för att få den att snurra runt den sista bulten så att packningen släpper. Om man gör så minskar man risken att cylinderfodren släpper från tätningen i botten så att du får riva ännu mer för att få ihop motorn igen!

Dessutom så är det bra att släppa på alla justerskruvar till ventilspelet och avlasta ventilmekanismen innan du släpper topplocksbultarna så att inte ventilfjädertrycker lyfter toppen. Förslagsvis plockar du ur alla stötstänger samtidigt (håll gärna reda på vilken som satt vart) så är de inte i vägen senare.
« Senast ändrad: februari 12, 2016, 06:39:48 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

morgan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: nollställa b14
« Svar #9 skrivet: februari 15, 2016, 00:01:45 »
Hittade nu felet.. fattas en liten bit av en ventil.. Vad kan ha orsakat detta?

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2440
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: nollställa b14
« Svar #10 skrivet: februari 15, 2016, 06:31:48 »
Dåligt justerade ventilspel som lett till varmgång i ventilen?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

morgan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: nollställa b14
« Svar #11 skrivet: februari 15, 2016, 12:30:26 »
Mycket möjligt..Den har ju gått lite hårt på senaste tiden kanske :)

morgan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: nollställa b14
« Svar #12 skrivet: februari 15, 2016, 16:42:11 »
Någon som kan tipsa om någonstans man kan köpa ventiler? Någon länk? Hittar ingenstans ??? Mvh morgan

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2440
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: nollställa b14
« Svar #13 skrivet: februari 16, 2016, 08:27:17 »
Hur många vill du ha, jag har nog några över... Vilken årsmodell är det på motorn (olika sätesvinklar på de tidigaste) och vilken ventil har havererat (avgas antar jag)?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

morgan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: nollställa b14
« Svar #14 skrivet: februari 16, 2016, 17:52:40 »
En avgas lär nog räcka :) årsmodell 1980