Författare Ämne: B230FT i 360GLT  (läst 493709 gånger)

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #760 skrivet: november 15, 2023, 16:45:38 »
Liten uppdatering.
Sökte fram extraktorröret jag byggde till den vita 2002 och montera i den svarta nu, jag hade ju gjort det delbart för det var trångt att få dit det, men i den svarta fick jag konstigt nog dit det utan att dela på det .
Jag byggde nu ihop ett avgassystem av biltemas 63,5mm rör och böjar, monterade också två fullflödesdämpare från biltema, men som väntat blev bilen så högljudd att den blev okörbar, bytte den sista dämparen till biltemas rostfria (79-9022) och den dämpar ganska bra trots att den är liten.
Men bilen är fortfarande onödigt högljudd, så jag ska montera en tredje dämpare under bilen.
Den går faktiskt lite bättre med extraktor och grövre rör trots att allt annat är original, ska testa byta till en D-kam nu, mer trim än så vill jag inte ha i den svarta nu, bygger på en B230 som ska ner i den i framtiden, men det blir ingen monstermotor utan en motor med så brett register som möjligt.

Hei, tenkte å tipse om å sveise inn ett kryss i eksosrøret. I røret ved en skjøt for eksempel.
Dette er visst brukt for å dempe lyd på høyere turtall, da det bryter opp lyden. Om man sveiser inn som en + eller ett X tror jeg er det samme.
Skal prøve det på mitt 3" eksos, også med to fullflow lydempere fra Biltema. Bråker veeeldig på motorvei :/
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #761 skrivet: januari 03, 2024, 00:29:57 »
Nu fick jag äntligen yttertempmätaren att fungera, lödde om alla lödningar så börja den fungera  :)
Yttertempmätare satt ju original i GLT men finns ingen i min vita så om någon har eller vet någon som har en liggande är jag intresserad.
Har varit mycket jobb med annat de sista åren så min vita har stått orörd i många år,  men nu har jag bestämt att den ska vara körklar och besiktigad innan maj, typiskt brukar vara att när man bestämt att man ska ha bilen klar  så är det problem med någon bruksbil som måste lagas så hobbybilen får vänta, men nu har jag tre bruksbilar och behöver bara 2 så går en sönder får den vänta tills den vita är klar, går 2 sönder köper jag en ny för den vita ska ut på vägen  8)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #762 skrivet: februari 03, 2024, 12:50:20 »
Inte konstigt att min svarta varit tungstyrd  >:(

Ojdå. Gummit i topplagringen som spruckit?
Har du "nya"?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #763 skrivet: februari 03, 2024, 12:51:14 »
Den vita startade med minst 5år gammal bensin.

Bra. Och otroligt vilket skick den är i än!  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #764 skrivet: februari 03, 2024, 12:54:01 »
Nu fick jag äntligen yttertempmätaren att fungera, lödde om alla lödningar så börja den fungera  :)
Yttertempmätare satt ju original i GLT men finns ingen i min vita så om någon har eller vet någon som har en liggande är jag intresserad.
Har varit mycket jobb med annat de sista åren så min vita har stått orörd i många år,  men nu har jag bestämt att den ska vara körklar och besiktigad innan maj, typiskt brukar vara att när man bestämt att man ska ha bilen klar  så är det problem med någon bruksbil som måste lagas så hobbybilen får vänta, men nu har jag tre bruksbilar och behöver bara 2 så går en sönder får den vänta tills den vita är klar, går 2 sönder köper jag en ny för den vita ska ut på vägen  8)

Kul att du fick igång mätaren och fint att du bestämt dig att nu SKA den vita ut  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #765 skrivet: februari 07, 2024, 20:48:29 »
Inte konstigt att min svarta varit tungstyrd  >:(

Ojdå. Gummit i topplagringen som spruckit?
Har du "nya"?

Det är nog bara gammalt och sjunkit ihop lite, lade en 2mm bricka emellan så det blev lite distans, har nog bättre gummin någonstans men orkade inte leta.
Den vita har ju stått inomhus i många år nu så den har inte åldrats.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #766 skrivet: mars 24, 2024, 22:57:54 »
Lite uppdatering.
Har öppnat motorn för kontroll, den hade inte några fel så har nog öppnat den i onödan  :-[
Men jag passar på att byta till 46 o 38 ventiler.
Ska beställa hem lite delar nu, så har någon förslag på bra kamaxel?
Ska ha en ny turbo också, är ju inte så insatt vad som finns men funderar på en hx35 eller finns det bättre förslag på någon så man får någorlunda tidigt laddtryck?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: B230FT i 360GLT
« Svar #767 skrivet: april 04, 2024, 12:12:25 »
"Tråkigt" att öppna motorn i onödan, har du kollat allt? Loppen, ram och vevlager etc?

Kul att du passar på att uppgradera!
Måste väl finnas moderna fina turbos som är bättre än hx? Jag kan INGENTING om turbos så bara min spontana åsikt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.