Författare Ämne: Simlar's Volvo 360 GLT -88  (läst 114229 gånger)

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #600 skrivet: januari 11, 2021, 20:35:55 »
Härligt mätarhus du gjort, påminner mycket om R-sport huset.  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #601 skrivet: januari 11, 2021, 20:38:27 »
Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16886
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #602 skrivet: januari 12, 2021, 22:34:35 »
Kul med nån som ger sig på elsystemet så där! Och såg inte alls farligt ut när allt låg oinkopplat i kupén.
Kablar har en förmåga att bygga ormbo direkt  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #603 skrivet: januari 13, 2021, 05:46:57 »
Tackar!

Jo kabeldragning kan snabbt se ut som ett fruktansvärt stort projekt men jobbar man lugnt och metodiskt så löser det sig :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 25/1-21
« Svar #604 skrivet: januari 25, 2021, 16:36:42 »
Uppdatering!

Blev inte riktigt nöjd med mätarhusets kablage så brorsan fick skänka en till 20-polig kontakt åt mig.
Tyvärr ingen bild på kontakten monterad i mätarhuset.
Men jag kom ihåg att fota kontakten monterad i bil, bara en kabel kvar till hastighetsgivaren.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #605 skrivet: februari 01, 2021, 09:09:09 »
Kommer bli så sjukt bra!!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #606 skrivet: februari 01, 2021, 09:09:36 »
Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 8/3-21
« Svar #607 skrivet: mars 08, 2021, 16:43:51 »
Update!

Ett bra tag sen senast och inte mycket har gjorts på bilen :-[
Har blivit lite sidospår då min yngre bror fick för sig att byta bil igen.
Motivation att fixa med kablaget i 360in är en bristvara och har även det bidragit till att det drar ut på tiden.
Denna jävla pandemi gör ju inte heller saken bättre...

Men det går långsamt framåt.


Mätarhuset är färdigt och monterat.
Kablaget är färdigt fram till elcentralen på passagerarsidan.
Arduino-styrningen av glödrelä m.m är monterad och inkopplad.

Har även hunnit bygga om mina motorfästen så dom numera består av ett Volvo 240 övre bakaxelstag, dessa bussningar är perfekt hårdhet för motorfästen och man slipper nu att bilen vibrerar sönder när motorn är igång ;)


Det var allt för denna gång :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 302
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 8/3-21
« Svar #608 skrivet: mars 09, 2021, 07:37:25 »

Motivation att fixa med kablaget i 360in är en bristvara och har även det bidragit till att det drar ut på tiden.

..........

Arduino-styrningen av glödrelä m.m är monterad och inkopplad.


Fixa med el kan vara en mardröm. Speciellt om man ska fixa med ett redan befintligt kablage. Lättare blir det om man får bygga det från början, men det kan också ställa till det rejält om man har gjort en tankevurpa.

Ang. Arduino styrningen av glödrelä. Har du byggt till den funktionen själv eller fanns det redan som option?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #609 skrivet: mars 09, 2021, 08:58:24 »
Ja all original-el är utkastad så börjat allt från början :)
Några delar av originalkablaget är dock använt för diverse funktioner.

Arduinot har min yngre bror byggt ihop och kod från http://dmn.kuulalaakeri.org/dmn-edc/
Kommer även användas för laddtrycksreglering :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 302
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #610 skrivet: mars 09, 2021, 09:42:10 »
Shit, vad cool.  ;D Visste inte att det fanns kod till diesel.

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/3-21
« Svar #611 skrivet: mars 14, 2021, 21:44:40 »
I helgen blev det inte pillat något med elen alls, bara pillat med det mekaniska.

Lördagen spenderades med att modifiera bränslesystemet.
Monterade tillbaka original mekanisk förpump på insprutningspumpen, visade sig att pumpen var full i avlagringar av att ha stått så tog isär förpumpen och rengjorde den så började den sen funka.
Köpte 2st M14-banjokopplingar på Swedol i veckan då jag tagit bort snabbkopplingarna på förpumpen och gängat hålen med M14x1,5.
Men vid montering visade det sig att jag behövde en rak slangnippel och en banjo.
Kände inte för att vänta på att kunna köpa en sådan så blev att borra hål i en oljeplugg och löda fast ett 8mm rör.
Ser inte snyggt ut men fungerar :P

Monterade även en tryckreglerventil på returslangen, denna är en M12x1,5 banjobult som egentligen ska sitta på insprutningspumpen.
Denna banjobult är tyvärr för kort då min pump är så pass ny att den är gjord för snabbkopplingar, men gängor finns färdigt i pumpen så krävs en onormalt lång banjobult.
Så kunde inte ersätta banjobulten jag har i pumpen utan fick bygga en adapter och montera den på returslangen.
Säger samma på denna lösning också, ser inte snyggt ut men fungerar :P

Sen blev det att starta motorn och se om det gjorde någon skillnad.
Internet säger att motorn blir fruktansvärt slö utan tryckreglerventilen vars uppgift är att hålla 1,5bar tryck i insprutningspumpen.
Gjorde dock endast marginell skillnad :(

Brorsan tyckte den pyttelilla rökpuffen som kommer när man gasar fullt ser lite vit/grå ut vilket tyder på felinställd tändning.
Kollade tändningen, 12° efter TDC precis som jag ställt den vid montering.
Efter lite googlande så hittade vi att tändningen ska stå 15-17° efter TDC beroende på årsmodell.
Justerade pumpen så veven nu står på 16° efter TDC när låsningen i pumpen går i.

Startade motorn. Motorn gick då lite tystare men inte något bättre gassvar eller minsta lilla tecken på svartrök.
Med borttagen ALDA (rökbegränsare) så ska pumpen ge absolut max med bränsle när man gasar fullt, vilket bör resultera i tjock svartrök med en turbopump i mitt tycke.
Efter lite mer googlande så blev det att slita bort täckkåpan längst bak på pumpen och ställa på den.
Slutade med att skruven för max-bränsle justerades utåt 3varv och för att motorn skulle varva ner till tomgång igen inom rimlig tid skruvades skruven för grov tomgångsjustering även den ut 3varv.
Detta resulterade i bra gassvar och ordentligt puff med svartrök när man gasar fullt ;D

Sökt lite på nätet och kommit fram till att pumpen har 5,5mm element, dessa ska ge bränsle för ca 150hk på en 4-cylindrig motor vid max påställd.
Detta kommer dock inte räcka för mig, men får räcka tills dess att pumpen ska uppgraderas ytterligare 8)

https://youtu.be/MHMIziHQqtA
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 14/3-21
« Svar #612 skrivet: mars 14, 2021, 21:54:30 »
Idag Söndag så blev det att pilla lite med mina kina-turbos.

Portade upp wastegate-hålet på både min GT25 och GT28.
Wastegate hålet är pyttelitet original och inte det minsta riktat mot wastegatehålet, dvs avgaserna kommer vilja blåsa rakt förbi även om wastegate är fullt öppen.

Blev då att ta loss wastegate-armen och porta upp hålen samt slipa inuti avgashuset för att rikta flödet mot hålet så gott det går. Inte mycket som går att göra utan att gjuta om hela avgashuset :-\

Men blev dugligt, man känner med fingret inuti avgashuset att dom gaser som följer väggen på avgashuset kommer åtminstone vilja dra sig ut genom wastegate.
Hålet blev förstorat från ca 12mm till ca 25mm.
Går att porta upp lite till, men inte det lättaste att slipa upp hålet runt så tog det lite försiktigt. Wastegateklaffen är 30mm i diameter.

Sen blev det att "provmontera" turbon i bilen för att ge lite motivation :D
Blir nog fint, beställde delar ikväll för att kunna knåpa ihop en simpel grenrörslimpa, förhoppningsvis hinner jag få delarna innan påsk :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #613 skrivet: mars 15, 2021, 16:31:27 »
Usch vad den kommer låta vackert med en turbo som visslar 8)

Vad ligger wastegatearna på de aggregaten på för laddtryck? Tror den som kom med min T3/T4a började öppna vid 1 bar, vilket var lite väl häftigt för min maskin ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #614 skrivet: mars 15, 2021, 16:45:54 »
Jo finns inte mycket som slår turboljud :D

Justerade wastegate så mjuk som möjligt, dom öppnar då vid 0,8-0,9bar.
Lagom för en diesel, räknar med att köra 1,5-2,0bar laddtryck 8)
Hade dock gärna haft 0,5bar öppningstryck då planen är att ha arduino-styrd laddtrycksreglering så blir nog att leta reda på 0,5bar klocka och beställa.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

robert.lindblom

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #615 skrivet: mars 22, 2021, 08:46:29 »
GRYMT

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #616 skrivet: mars 22, 2021, 08:48:57 »
Tackar!
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 302
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #617 skrivet: mars 27, 2021, 10:32:54 »
Jo finns inte mycket som slår turboljud :D

Justerade wastegate så mjuk som möjligt, dom öppnar då vid 0,8-0,9bar.
Lagom för en diesel, räknar med att köra 1,5-2,0bar laddtryck 8)
Hade dock gärna haft 0,5bar öppningstryck då planen är att ha arduino-styrd laddtrycksreglering så blir nog att leta reda på 0,5bar klocka och beställa.

Underbart! Håller verkligen med!!  ;D

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #618 skrivet: april 10, 2021, 22:58:39 »
Nu har det hänt lite grann igen  :)

Fredag den 2/4-21 blev brorsan tillräckligt färdig med elen så vi kunde ta en kort provkörning med bilen nu när asfalten äntligen hade tinat fram.
Bilen känns inte så värst mycket piggare trots kraftigt påställd pump men lär bli bra när turbon väl blir monterad ;)

https://youtu.be/m4fSskeISjI

Sen blev det att ta tag i att flytta spolarvätskebehållaren och blev även byte till 740-exansionskärl då jag tycker det kärlet är bättre.
Under veckan hade även brorsan hunnit få hem en beställning från L-M-R som bland annat innehöll delar till att bygga turbogrenrör :D
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #619 skrivet: april 10, 2021, 23:05:06 »
Började med grenröret nästan direkt.
Måttade ut hur långt rör jag behövde och svetsade på 90° kortradieböj på vardera ände.

Sen gjordes inget mer på bilen förrän igår den 9/4-21 då 244an togs fram Söndag den 4/4-21 för uppgraderingar inför säsongen.
Vad som gjorts på 244an får ni läsa om i min projekttråd på https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=330678 :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #620 skrivet: april 10, 2021, 23:07:21 »
Den 9/4-21 så kapade jag av "grenröret" på mitten och svetsade på 2mm plåt på vardera sida för att bygga en storts plenumkammare.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #621 skrivet: april 10, 2021, 23:12:50 »
Sen gick jag ut i snöyran och skruvade loss grenröret från 360in.
Jämförde min OM605-fläns med OM604-grenröret och skruvade sen ihop dom mot varandra.
Svetsade på en 12mm mutter på flänsen där ett skruvhål saknas för cylinder 4.

Finns tyvärr inga OM604-grenrörsflänsar att köpa så är att kapa av en OM605/606-fläns som gäller, som tur är så är det endast ett skruvhål som saknas då detta sitter på bakersta cylindern på samtliga 4-ventils OM60x.

Sen tog jag och borrade flera hål i en stor fyrkantsprofil/balk och skruvade fast grenröret i denna och svetsade sedan på min plenumkammare.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #622 skrivet: april 10, 2021, 23:14:52 »
Missade sen att fota när jag notchade ett rör med hjälp av pelarborren och svetsade sedan fast detta rör på T25-flänsen för att sedan måtta in och svetsa fast röret på grenröret.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #623 skrivet: april 10, 2021, 23:17:45 »
Så här kommer turbon sen sitta i motorrummet :D

Kompressorhuset lär dock bli att vridas för att kunna bygga ett tryckrör med så få böjar som möjligt.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 10/4-21
« Svar #624 skrivet: april 10, 2021, 23:23:14 »
Och till sist idag så blev det att skruva loss turbon från grenröret för att borra hål och porta upp hålet upp mot turbon.

Jag hoppas att min plenumkammar-design på grenröret kommer resultera i snabb spool på turbon och gott med flöde för att inte strypa vid högre effektuttag.
Målet inför registrering är runt 200hk/400Nm om SFRO kommer godkänna detta ;)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

oFriman

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #625 skrivet: april 11, 2021, 07:30:04 »
Bra jobbat med grenröret, mycket intressant design. :) Är det möjligen BOMs project binky som inspirerat?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3647
    • Visa profil
SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« Svar #626 skrivet: april 11, 2021, 08:04:33 »
Tackar!

Jo både Binky och DPUK om606 cnc-frästa grenrör som gett inspiration  :)
Sen att det var löjligt enkelt och billigt att bygga jämfört med andra designer gjorde att designvalet spikades :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör: VW Transporter 2,5TDI 4motion -06
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75