Författare Ämne: Hur länge hänger original tändsystem/insprutning med?  (läst 10807 gånger)

Algot

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Hur länge hänger original tändsystem/insprutning med?
« skrivet: juli 13, 2016, 15:42:31 »
Går de och köra med b230,531topp med 46/38ventiler och en fs122 kam med original tändning och insprut? eller bör man byta till MS eller liknande?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hur länge hänger original tändsystem/insprutning med?
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2016, 14:39:32 »
Bra fråga. Skulle gissa att det går men vet inte hur vass den kammen är och hur mycket vakuum man får med den.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Algot

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Hur länge hänger original tändsystem/insprutning med?
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2016, 10:08:27 »

Duration:275° vid körspel
Lyft:12.2mm
Nockvinkel:108°
TDC lyft:2.7mm
Lämpligt ventilspel 0.40-0.45.
Dur vid 1mm lyft 250 grader
Steg 1 folkracekam. Vassare än H och K-kam.

Kör just nu med B230f renoverad.
530 topp tillsnyggade kanaler Planad 2,4mm.
Ställbart kamdrev,Btr,öppet filter,elfläkt och 2,5"avgas från (original grenrör) med 2,5"rör genom katten.

Tycker dock att bytet från A-kamen till Fs122 inte gav så mycket.
Så ja tänkte en ny topp vore ju bra?! så ja köpte en 531topp fd rallycross bearbetad i kanaler och förbränningsrum 46/38 ventiler (som ja inte har kastat på än).
Men men har en liten plan på att nå 150hk iaf. Tror ni att det går med de dom grejerna?


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hur länge hänger original tändsystem/insprutning med?
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2016, 10:52:56 »
Ah nice! Men kammen var ju inte vrålvass då. Tänker mest på durationen men är väl kanske overlap som ger dåligt vakuum. Jag är inte så vass på vassa kammar  ;D

Men då är det ju bara att kasta på toppen och testa! Håll koll på lambdan så att du inte kör motorn snålt under belastning så är det ju lugnt. Så märker du om sprutet hänger med.

Nästa steg sen är väl extraktorgrenrör som börjar bli mer än lönt på din motor och annat insug kanske. Funderar på hur mycket LMM stryper också. Jag tog bort min eftersom jag kör MS och det gav nån häst på höga varv vill jag minnas. Och det på orörd 530 med A-kam.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hur länge hänger original tändsystem/insprutning med?
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2016, 10:53:50 »
Har du ställbart kamdrev och justerat in ny kammen rätt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Algot

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Hur länge hänger original tändsystem/insprutning med?
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2016, 22:07:34 »
kamen står rätt eller nära nog  ;D toppen behöver ett hål och en gänga till en av givarna som sitter på gammla toppen men läste någonstans att de är m12x1,5 så de måste ja lösa först.. Insug vet jag inte vilket som skulle passa och extraktor är på g (hemmabygge).. Jag har ju ingen bredbands lambda på bilen men de kanske går och hålla koll me originalen och en Multimeter? Va borde ja ligga på för värde me voltmätare?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hur länge hänger original tändsystem/insprutning med?
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2016, 22:45:27 »
Med insug tänker jag på ett med fyra raka "runners" i rätt längd och dimension. Sen vet jag inte hur mycket det gör att ha fyra separata spjäll också. Snålalternativet är ju som på B230E att ha en liten plenumkammare och ett singelspjäll strax före de fyra raka rören.

Vanlig smalbandslambda och en voltmeter räcker ju gott för att se att det inte går för snålt under last. Spänningen växlar mellan noll volt då det går snålare än lambda1 och ca 0,4-0,6 volt när det går fetare än lambda1. Finns alltså bara två lägen. Spänning eller inte spänning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Algot

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Hur länge hänger original tändsystem/insprutning med?
« Svar #7 skrivet: juli 18, 2016, 23:45:46 »
Finns de något sätt att räkna på hur långa rör de skulle vara och dimension ?
Kanske så de maxar lmm:ens storlek?
Är inte så duktig på de här me trimning. Men ja tycker att 150+ hk de ska jag väl klara av att trimma till. de är väl 130+ me 531 och vx3 i b230in?

Algot

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Hur länge hänger original tändsystem/insprutning med?
« Svar #8 skrivet: juli 19, 2016, 00:07:40 »
Sen känns de lite sådär och glida in på besiktningen med extraktor och ett insug med värre kaliber..
dom frågade sista ja va inne om jag hade bytt motor eller om ja bara hade målat upp den  ::)
Vill igentligen inte hålla på och meka inför varje besiktning utan bara glida in och ut  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hur länge hänger original tändsystem/insprutning med?
« Svar #9 skrivet: juli 19, 2016, 01:09:04 »
Räkna på insug är nog ännu svårare eller lika med att räkna på extraktor. En massa parametrar och matematik. Pulser hit och dit. Finns pc-program där man kan laborera med sånt i teorin.

Extraktor har jag besiktat med årligen sedan 2007 tror jag det var. Ingen som kommenterat ens. Jag nämnde det själv en gång när besiktningsmannen hängde över framskärmen och letade turbo efter provturen som skvallrade om lite högre effekt än 106. (Var väl 120hk då kanske).

Vet inte hur mycket LMM stryper egentligen men stör mig på "spjället/kläppan" i den. Och så testade jag i min testtråd här för att se hur mycket fortare bilen accar utan den monterad.

Vill också bara glida igenom besiktningen. Numera bara vartannat år åtminstone.
Annat insug med 4 spjäll kan nog uppröra mer på besiktningen än extraktorn.

Effekt i B230 med 531+VX3 är väl ca 130hk original ja. Själv kör jag kraftigt planad men annars orörd 531 med V-kam nu. På E85 då.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.