Författare Ämne: b200f dör vid gaspådrag o misständer  (läst 12023 gånger)

Mika

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
b200f dör vid gaspådrag o misständer
« skrivet: januari 24, 2017, 20:38:06 »
Har ett stort? Problem. Min 360-87 startar och går fint på tomgång, kan i princip varva till varvstopp.Men  när jag trampar gasen i botten så dör bilen nästan helt. Håller jag kvar gasen börjar den att misstända. Har provat byta lmm, btr, spjällägesgivare, motorstyrrelä, varvtalssensor, har inte mätt bränsletryck. Konstigt är att pumpen fungerar även om jag byter plats på svart och brun kabel. Stämmer det att svart är + har dock ljud i pumpen. :/

Mika

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: b200f dör vid gaspådrag o misständer
« Svar #1 skrivet: januari 24, 2017, 20:40:56 »
Det är när jag kör och trampar gasen i botten det blir problem. Sen om jag stänger av bilen och startar så går det att varva igen :-( tills jag kör knepigt.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: januari 24, 2017, 23:25:01 »
Hej och välkommen hit!
Skumt problem du råkat ut för!

Det brukar vara brun minus ja.
Det kan du ju mäta fram genom att ohmmäta/summra brun mot jord.

Går det inte varva upp om du kört fullgas, fått fenomenet och inte startat om motorn?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mika

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 25, 2017, 07:58:38 »
Det är tex kör ut ur en rundell och ger fullgas, så börjar den att hålla igen.  Ung som man lägger handen över en förgasare. Kan köra vidare om jag är "snäll" på gasen. När detta hänt så om jag trampar gasen i botten så stryper den sig, och precis innan den dör om jag håller kvar i botten så blir det värsta misständningar/baktändningar. Har även haft av katten men mkt fin o ren inv. Tömt tank bytt filter osv. MEN, jag har kört med kablar till pump tvärtom i några månader!  Är ganska högt ljud i pumpen trots att den hänger rätt i sina bussnigar. Kanske ger för lite vid gaspådrag?  :) får mäta kablar till pump. Har även provat koppla bort lambda och tempgivare längst bak till vänster. Ingen skillnad :/

Mika

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 25, 2017, 08:04:08 »
Har inte bytt stift, men kollat dom som sitter i. Dom är gulbruna utan beläggning och "torra"

skaunejohan

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • rwd=win fwd=fel wheel drive
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 25, 2017, 11:53:33 »
är motorn varm när du stampar fullt? kallstartsystemet är lite hejsan hoppsan(går för fett) om det är en f-motor du har och lambdaregleringen går in först när motorn är lite halvvarm
volvo 360GL-88 redline
volvo 244-82 b21A

Mika

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 25, 2017, 14:03:49 »
Motorn är varm, har kört i normal landsvägstempo 79-90kmh även vid normal körning kört i ca 100-130 utan problem. Endast när jag ger full gas den "spökar"  får väl tilläga att jag har ca 600m till sörre väg hemmaifrån. Då kan jag varva ut utan problem. Kan ju vara att det är ok tryck en stund i början,  sen hinner inte pumpen med.Har hämtat annan pump o byter imorgon kväll :) givetvis får ni resultatet :-D kan ju inte strula i evighet då turbokit o sänkningssats ligger och väntar på våren ;-)

Mika

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: b200f dör vid gaspådrag o misständer *LÖST*
« Svar #7 skrivet: januari 27, 2017, 17:37:13 »
Det var bensinpump som inte hängde med riktigt :-D

Mika

• Nykomling
  • *