Författare Ämne: Funkar topp med 46 38 ventiler på b200  (läst 10716 gånger)

Robzter

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Funkar topp med 46 38 ventiler på b200
« skrivet: mars 05, 2017, 23:40:43 »
Har en topp 530 topp, portad och planad 2mm med större ventiler som jag haft på en b230 innan.
Undrar om någon provat innan med större ventiler om det överhuvudtaget får plats eller är ogynnsamt pga det mindre borret?

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Funkar topp med 46 38 ventiler på b200
« Svar #1 skrivet: mars 06, 2017, 08:30:02 »
Ska inte vara några problem. Men varför ha kvar B200 blocket? Om du nu ska trimma så är det absolut värt att gå upp på ett B230 block.

Robzter

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Funkar topp med 46 38 ventiler på b200
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2017, 15:12:50 »
Åker nu med en obearbetad 405 topp k kam dubbla weber 45or extraktor och 2,5 tum hela vägen. Bilen går helt ok nu, men skulle vara kul att se hur 200 an funkar med lite värre topp och en månen 7 kam.

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Funkar topp med 46 38 ventiler på b200
« Svar #3 skrivet: mars 06, 2017, 20:39:48 »
B200 blocken är 89,9mm i borr. B230 är 96mm. Man brukar ju vilja ha några mm till ytterkant av cylindern för att få bra flöde. Din topp har 46 38 mot 44 35 original. Då har du ökat radien med 1mm samt 1,5mm. Men lättast är ju att mäta på toppen du har liggande.

Robzter

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Funkar topp med 46 38 ventiler på b200
« Svar #4 skrivet: mars 06, 2017, 22:35:28 »
Japp blir väl tight. Denna är ju också moddad i förbränningsrummen för friare utrymmen runt ventilerna ända ut till packningen (96mm) Borde väl gå att köra med b230 toppackning? Men att man får en kant från förbränningsrum till cylinder antar jag pajar flödet duktigt!?
Kanske lika bra att bygga på en b230 vid sidan av och stoppa i om jag känner att jag måste ha mer effekt.