Författare Ämne: Dragracing 343  (läst 143170 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #200 skrivet: augusti 18, 2019, 20:26:52 »
Spännande! Sånt här har jag aldrig behövt fundera på tidigare  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #201 skrivet: augusti 21, 2019, 20:52:22 »
Nu är ändringarna klara och bilen är redo för Hedenbasen, och förhoppningsvis sista gången innan Åmsele. Flyttade upp den främre infästningen på ladder barsen ett hål upp. Och med denna ändring så var jag tvungen att justera pinjongvinkeln. Vinklarna idag är som följande:

Motor/låda 1,7 grader ner mot bakvagn
Kardan 1,6 grader ner mot bakaxel
Pinjongaxeln 0,3 grader ner förbi vågrätt (90) för att kompensera för axelvridning (2 grader) under acceleration.
Främre drivknuts arbetsvinkel 1,7 - 1,6 = 0,1 grader
Bakre drivknuts arbetsvinkel (2-0,3 =1,7) 1,7-1,6=0,1 grader

Och för att simulera att jag sitter i bilen under ändringarna så blev det till att lasta in en del av inredningen från garaget..
















/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #202 skrivet: augusti 25, 2019, 08:34:49 »
En produktiv dag på basen. Gjorde nog 15 starter och den går bättre, men inte som jag hade tänkt. Trodde nog att justeringen skulle påverka mer. Skulle behöva testa i det översta hålet för att se hur det påverkar reaktionen i starten. Ja, vi får se om det hinns med innan Åmsele...

Mätte upp 200 meter och gjorde några försök att ta tid med timer och med olika appar. Uppskattar att tiderna ligger någonstans runt 7-6,5s.


https://youtu.be/HlSQfFikIE0

/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #203 skrivet: augusti 25, 2019, 18:53:49 »
Nä, det här duger inte! Kom på bättre tankar och har nu justerat chassit till översta hålet. Som dom säger på andra sidan atlanten  -Just Get It Done! Blir test på basen nu i veckan... ;D



/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #204 skrivet: augusti 26, 2019, 21:11:26 »
Kunde inte hålla mig så det blev en sväng till basen efter jobbet. Något bättre resultat, men inte det klippet i starten jag söker. Får fundera vidare...

https://youtu.be/BZL2zjTzZnc

/M

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #205 skrivet: augusti 27, 2019, 09:34:23 »
Häftigt bygge! Saknar heden basen lite. Hade väldigt kul där uppe med Jims gamla 240 med turbo och kompressor för en jädra massa år sen.

Har väldigt lite erfarenheter av rattlåsracing tyvärr men har du labbat något med däcktryck? Ser ut att vara väldigt stumt bak och att den inte sätter sig rejält vid start.

Vet att däcktrycket gjorde stor skillnad när man körde streetrace för många år sen med ett par små slicks men desto äckligare när man väl släppte av o bilen svajade något vansinnigt  :o

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #206 skrivet: augusti 27, 2019, 12:53:27 »
Hedenbasen är ovärderlig för oss som gillar att gasa. Det är otroligt att den får stå öppen egentligen och jag tänker inte utreda den frågan vidare...... ;)

Jo, har labbat en del med däcktryck och teorin just nu är att de behövs mer anti-squat för att den ska få mer tryck på bakdäcken. Men nu är det slut på justeringshål så det får blir ett vinterprojekt att svetsa dit några fler på ovan sidan ( i höjdled) av de som sitter där idag för att kunna justera mer anti-squat.

Jo, när man släpper gasen och drivet på däcken försvinner så är det som de kollapsa och det blir lite svajigt kan man väl säga.... ::) Men det är väl en del av tjusningen med dragracing. Att man måste hålla tungan rätt i mun och "keep my cool" när det går +200 km/h....... ;D


/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #207 skrivet: september 14, 2019, 07:12:48 »
Vaknar upp till ett frostigt Åmsele. Bara att skrapa rutorna och ladda för race.... Rapport kommer!


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #208 skrivet: september 14, 2019, 11:15:12 »
Vaknar upp till ett frostigt Åmsele. Bara att skrapa rutorna och ladda för race.... Rapport kommer!

Icecold!  :o

Hoppas det blir temp i bana och däck och att det går bra för dig!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Dragracing 343
« Svar #209 skrivet: september 14, 2019, 19:28:21 »
Hejja hejja 300power!!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #210 skrivet: september 15, 2019, 09:14:52 »
Att 340 skulle skapa lite uppståndelse hade jag anat, men det blev mer än lite uppståndelse. Många skrattade och var förundrad att man kunnat välja att bygga en racebil på 340´n och del bara skakade på huvudet och gick vidare. Men bilen gick inte obemärkt förbi kan vi väl säga.... ;D

https://youtu.be/D7fwNJ9UdkQ


Hade satt upp två mål för dagen och det var att försöka tvätta av lite av gubbstämpeln och att bilen skulle gå rulla över mållinjen. Jag kan nog sätta check de uppsatta målen..... bästa repan blev 6,95 s på 201m opreppat. Det finns mer att hämta med bättre fäste och bättre tuning! Hann med två testrepor och sedan tog regnet över och tävlingen blev till slut inställd.

https://youtu.be/3ovr3p-6q_s










/M


kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Dragracing 343
« Svar #211 skrivet: september 15, 2019, 18:15:18 »
Ser ju riktig rå ut :) rör på sig gör den me.
Ska bli kul och se hur den går när du har bra med fäste.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #212 skrivet: september 15, 2019, 22:29:10 »
Kul att se! Grabben kom igår och sa att ikväll kommer det en 343:a på MOS kanal. Anade inte då att det var din som skulle dyka upp!  :D

Tack för att du visar vart skåpet skall stå med ditt häftiga bygge!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Palp

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #213 skrivet: september 16, 2019, 09:08:58 »
Härlig video!

Jag har personligen lite svårt för tokmoddade fina gamla 343:or,
men får medge att det här var jäkligt häftigt!

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #214 skrivet: oktober 19, 2019, 13:09:12 »
Inför 2020   ;D ;D ;D









/M

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #215 skrivet: oktober 20, 2019, 19:58:12 »
Det där är en stor snigel.
Ska du skjuta igång den med lustgas eller klarar motorn att leverera avgaser så du får bra spool utan?

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #216 skrivet: oktober 21, 2019, 08:37:03 »
Jo, det borde inte vara något problem. Förra turbon (hx35) hade 18cm2 (motsv. 1,34 A/R) turbinhus och den nya (HX52) har 16cm2 (1,13 A/R). Så rent teoretiskt så ska laddtrycket faktiskt komma något tidigare med denna turbo. Det som också talar för det är att på den nya turbon så är det mycket större utgångsdiamanter ur turbinhuset. Som resulterar i lägre mottryck. Men som sagt teorier, vi får se till nästa säsong.

/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #217 skrivet: oktober 31, 2019, 13:30:09 »
I dag gjorde jag själ för ordspråket som står på bilen "Dont make it right, make it work". Har funderat hit och dit hur jag ska lösa problemet med den läckande framdämparen. Var inte intresserad att skicka dem till England en gång till då det strulade så med postgången. Var inne på att hitta andra dämpare och helt enkelt kassera dessa.

Men då fick jag en snilleblixt. Öppnar och kollar om jag kan laga dämparen. Sagt och gjort, men insåg att man var tvungen att svara av en del på stången för att komma åt där det läckte upp till justerskruven. Så i stället fyllde jag på olja och justerade dämparen till det läge som jag tror funkar bäst och helt enkelt kapade av justerskruven och svetsade igen. Slut läckage!!!  ;D






Och så försökte jag beställa en fläns för den nya turbon, en Holsest HX52....gick inte bra. Beställde en HX52 fläns, men se det har inte min Holset Hx52. Den har en vanlig T4 fläns. Gör om gör rätt.... Än kan man inte allt! ;D




/M
« Senast ändrad: oktober 31, 2019, 13:31:50 av streetvolvo »

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #218 skrivet: november 02, 2019, 20:08:08 »
Förberedelserna för 2020 fortgår och ett av målen för säsongen är att placera sig topp tre på Umeopen 2020 (streetrace i Åmsele). Och för det så behövs runt 600hk i bilen och det kan vi nå med den nya större turbon och dessa som jag hittade beggade. 700cc spridare som passar rakt av ner i motorn. Några andra mål för kommande säsong är en 9 sec repa på 1/4 milen och att fortsätta gnugga av gubbstämpeln på 340´n.  ;D





Vidare är grenröret ur och väntar på att bli modifierat för T4 turbofläns.



/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #219 skrivet: november 04, 2019, 19:35:06 »
Insåg här om dagen att om jag ska kriga nästa säsong så måste jag göra bra förberedelser. Då blev det ett naturligt val att gå ifrån styra laddtrycket med fjäder till att styra det med en magnetventil och låta ECU´n styra laddtrycket. Och med det beslutet så följer det med några fördelar för oss som kör dragracing. Kan ställa vilket laddtryck jag vill ha i starten och oberoende vilket varv jag ställt in på launch kontrollen. Jag kan lägga in försening av laddtrycket så att allt inte kommer på en gång utan gradvis kommer så att det passar greppet på banan. Och så kan jag ställa in laddtrycket efter varvtal på motorn. Mycket lätt arbetat och ger snabba justeringar. Fram med laptoppen...klick ...klick ...klart!  ;D






/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #220 skrivet: november 05, 2019, 18:17:16 »
De nya flänsen till turbon kom med posten idag, så nu kan arbetet med grenröret fortsätta. Och det kom även en amplifier (elektronikbox) som gör signalen från en typ-k tempgivare linjär så att ecu´n kan läsa av den. Kommer att använda avgastempen som referens då jag bara kommer att mäta på en punkt just innan turbon och mäta inte varje cylinder för sig. Finns inte nog med ingångar på Megasquirt. Det bästa hade ju varit att få kolla på alla cylindrar var och för sig. För ju mer värden man får ut ur motorn så är det lättare att mappa och lättare att hålla sig på den säkra sidan. Men man ser i alla fall om något blir helt galet med avgastempen och kan stoppa i tid och felsöka. Vidare kommer jag att ta ut en trycksignal just innan WG för att se hur avgasmottrycket ligger med denna turbo.




/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #221 skrivet: november 09, 2019, 16:22:18 »
Mycket kul att fixa med innan nästa säsong ser jag!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #222 skrivet: november 09, 2019, 18:38:21 »
Mycket kul att fixa med innan nästa säsong ser jag!  8)

Jo, när det är på denna nivå så är det bara roligt.  ;D  Rena avkopplingen att gå till garaget.

Grenröret är klart och har nu T4 fläns. Även uttag för avgastemp och avgasmottryck på plats










/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #223 skrivet: november 17, 2019, 16:44:33 »
Idag tog jag tag i något som jag har funderat på sen jag var i Åmsele. Med tanke på hur bilen betedde sig så har jag börjat att tvivla på att mina beräkningar om hur mycket anti-squat (hur mycket  kraft som ska utövas på däcken mot underlaget vid startögonblicket) bilen har. Enligt mina beräkningar så ska de ligga runt 140%, men det stämmer inte överens med hur den betedde sig. Så det blev helt enkelt att se till så att alla värden var rätt och göra om beräkningarna.

Började med att verkligen ta reda på vart tyngdpunkten är i bilen. Och för att veta det var jag tvungen att kunna mäta vikten på bilen. Blev till att tillverka hävarmar med 3:1 utväxling så att jag kunde använda vanliga badrumsvågar. Bara att läsa av och multiplicera med tre så får man fram rätt värde. Använde mig själv som kalibrering.  ;D

Hade ju vägt bilen tidigare på bilprovningen så jag hade ett referensvärde. Det stämde väldigt bra. Bilprovningen = 1040 kg VS. garagevägning= 1029 kg. Till min hjälp så använde jag tre olika online kalkylatorer för att beräkna tyngdpunkt, Normallinjen (anti-squat) och lyftpunkten (instantcenter). Och de nya beräkningarna bekräftade min misstanke.Tyngdpunkten låg mycket högre (30 cm högre) än vad jag tidigare gissat (samma höjd som kamaxeln, brukar man utgå ifrån). Bilen har 96% anti-squat, alltså inställningen ger inget extra kraft att åt att trycka ner däcken. Och det förklarar det dåliga fästet.

Och hur går man vidare nu då. Är redan på det högsta justeringshålet. Men ett sätt är att bygga till några hål högre upp i bilen så att lyftpunkten hamnar ovanför normallinjen och att bilen får mer anti-squat. Men vem vet denna inställning kanske passar klistrad bara perfekt så jag får nog vänta med att bygga om för mycket.

https://www.omnicalculator.com/physics/car-mass-center

https://www.mathportal.org/calculators/analytic-geometry/two-point-form-calculator.php

https://www.desmos.com/calculator


















/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #224 skrivet: november 19, 2019, 18:21:38 »
Insikten om att inställningen på chassit inte är optimalt har lett till att jag har funderat vidare på alternativa lösningar och att försöka att belysa problemet i ett annat ljus. Valde att beräkna om chassi inställningarna utifrån en annan modell som pratar om "percentage of rise" (PR) där man utgår från en linje genom tyngdpunkten som man benämner som 100% (punkten som man förhåller sig till). Halva avståndet vertikalt från marken till tyngdpunkten blir då 50%. Och i dragracing sammanhang pratar man om att om man kör med transbreak eller manuell låda så bör man klara sig med mindre än 50% PR och har man automatlåda utan transbreak så bör man ha över 50%.

Och då helt plötsligt så borde chassiinställningarna funkar: Men det gör ju inte de enligt filmerna från Åmsele. Då började jag att fundera på om jag ligger rätt när det gäller stötdämparfjädrarnas hårdhet. Och inser när jag tittar in på det och läser om olika teorier på nätet att jag har nog tänkt fel när jag bytte fjädrar fram. Jag ska förmodligen byta till något längre dämpare med lägre hårdhet. När jag läser teorierna så låter det rätt.

Hård fjäder trycks än en mjuk fjäder vid samma givna vikt. (Fjäder med 250 kg/cm trycks ihop 2 cm av en vikt på 500 kg och en fjäder med 125 kg/cm trycks ihop 4 cm av en vikt på 500 kg) Den mjukare fjädern gynnar bilen på två sätt. Fronten kommer att röra sig snabbare och högre eftersom mindre kraft krävs för att förlänga fjädern. Och det leder till att mer vikt överförs till bakaxeln vilket ytterligare hjälper fästet.

Blir till att beställa något längre och mjukare framfjädrar.... ;D

Men då har jag också läst att det finns en del teorier om att höja hårdheten på bakfjädrarna något på bilar som kör dragracing.... återkommer i frågan.




/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #225 skrivet: november 23, 2019, 15:33:02 »
Back i bandet!!!!  Jag har gjort fel...jiiihha  ;D

En av de få gångerna som jag har blivit glad för att ha fel. En tanke har malt i bakhuvudet sen jag vägde att tyngdpunkten. Kan det verkligen stämma att tyngdpunkten är så hög (100 cm från marken). När jag ritade upp en vågrät linje vart drivlinan ligger i bilen så kändes det fel att tyngdpunkten låg mycket över den så jag kolla tillvägagångssättet och insåg efter en stunds läsande att jag gjort en fatalt misstag.

När jag lyfte framaxeln för att läsa av bakaxelns viktförändring, så lyfte jag i framvagnsramen. När man lyfter framvagnen så ska bilen vägas av på framdäcken annars blir värdena fel. Så nu har jag gjort om hela vägningen och för säkerhets skull så har jag vägt både fram och bakaxel med lyft. Och nu får jag samma tyngdpunkt med värdena från båda lyften. 62 cm från marken och  104 cm från framaxelns mitt.

Och vips så har jag 156% antisquat. Så nu är min teori att det dåliga fästet beror på för hårda fjädrar fram och att det förhindrar en effektiv viktförskjutning i startögonblicket. Arbetet går vidare...









/M




streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #226 skrivet: november 24, 2019, 18:33:12 »
Uppstart med nya turbon och de nya spridarna närmar sig. Idag fick jag ditt magnetventil till laddtrycksstyrning. Byggde till en avskärmning för strålningsvärmen från grenröret och isolerade ventilen från värmeskölden med en bit hårdplats.




/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #227 skrivet: november 26, 2019, 22:47:44 »
I kväll så fick ECU´n en stadigare transistor för att klarar av och driva magnetventilen till laddtrycksstyrningen. Och sen hittade en polare ett inlägg i senaste Bilsport. Fortsätter det så här med intresset för bilen så har vi nog gnuggat av gubbstämpeln på modellen innan nästa sommar är slut.  ;D






/M

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Dragracing 343
« Svar #228 skrivet: november 27, 2019, 10:51:04 »
Underbar uppmärksamhet i pressen! 

Älskar din konstiga konstform och är inne varje dag och läser dina inlägg!  Snabbast 343 2020 tycker jag låter som ett lämpligt mål med din setup.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #229 skrivet: november 27, 2019, 19:05:55 »
Underbar uppmärksamhet i pressen! 

Älskar din konstiga konstform och är inne varje dag och läser dina inlägg!  Snabbast 343 2020 tycker jag låter som ett lämpligt mål med din setup.

Hahahahaha  ;D Jo, nog är "konstformen" lite konstig nog. Man lägger ned en herrans massa tid och pengar på att bygga och klura på olika lösningen i flera år och sen ska belöningen klaras av på några sekunder på en gammal flygbas..... ::)

Men sanningen är den, om man ska bli lite djup, är att detta projekt har för min del inneburit att jag har tagit stora kliv när det gäller både kunnande inom "meckande" och självförtroende. Att skapa något utifrån en (tokig) ide till något unikt är väldigt tillfredsställande och blir till viss del ett definierande av vem du är.....

Med dom orden så går jag till garaget!

/M


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #230 skrivet: november 27, 2019, 21:06:53 »

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #231 skrivet: november 28, 2019, 20:17:15 »
Hansen racing Volvon kände jag till, men inte DEX Volvon. Snabbast 343 2020! Kan jag säga att det redan nu att det kört. Hansen Volvon har redan kört 8 sec på 1/4. För att slå det behövs +1000 hk och det kräver en rejäl uppgradering av motor, hela drivlinan och chassit. I dagsläget så är chassit SBF besiktigat ner till 8,50 sec. Snabbare än det så behövs i princip ett helt nytt chassi. Dyrt!  :P

Som jag tänker just nu så ska jag använda kommande sommar för att lära känna bilen och hur olika justeringar påverkar bilen. Effekten för 2020 kommer att hamna runt 600 hk. Men nästa år eller så kanske effekten växer på sig. Men med 600 hk så behöver jag inte göra något åt varken motor eller drivlina. Det håller och bilen borde prestera mitten nior på 1/4 mile och låga sexor på 1/8.

/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #232 skrivet: december 01, 2019, 13:53:06 »
Efter en del strul med elektroniken och programmering av Ecu´n så kom äntligen uppstarten. Så hät tidigt har jag inte haft uppstart inför nästa säsong... ;D

https://youtu.be/qba-3Z4hf4c

/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #233 skrivet: december 02, 2019, 20:08:44 »
Hansen racing Volvon kände jag till, men inte DEX Volvon. Snabbast 343 2020! Kan jag säga att det redan nu att det kört. Hansen Volvon har redan kört 8 sec på 1/4. För att slå det behövs +1000 hk och det kräver en rejäl uppgradering av motor, hela drivlinan och chassit. I dagsläget så är chassit SBF besiktigat ner till 8,50 sec. Snabbare än det så behövs i princip ett helt nytt chassi. Dyrt!  :P
Snabbaste 343 under 2020 blir ju inte svårt eftersom de där gamla bilarna knappast rullar längre eller!?

Kul med laddtrycksstyrning mm!

Och verkligen kul att du kom med i Bilsport på ett hörn  :D

Fattar inte ett smack av dina uträkningar men verkar som du går från klarhet till klarhet! Smart att räkna om igen! Lätt att att bli hemmablind men ger man det tid så!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #234 skrivet: december 02, 2019, 21:02:25 »
Hansen racing Volvon kände jag till, men inte DEX Volvon. Snabbast 343 2020! Kan jag säga att det redan nu att det kört. Hansen Volvon har redan kört 8 sec på 1/4. För att slå det behövs +1000 hk och det kräver en rejäl uppgradering av motor, hela drivlinan och chassit. I dagsläget så är chassit SBF besiktigat ner till 8,50 sec. Snabbare än det så behövs i princip ett helt nytt chassi. Dyrt!  :P
Snabbaste 343 under 2020 blir ju inte svårt eftersom de där gamla bilarna knappast rullar längre eller!?

Kul med laddtrycksstyrning mm!

Och verkligen kul att du kom med i Bilsport på ett hörn  :D

Fattar inte ett smack av dina uträkningar men verkar som du går från klarhet till klarhet! Smart att räkna om igen! Lätt att att bli hemmablind men ger man det tid så!


Som jag fattar så är Hansen racing Volvon fortfarande i hetluften. Tror att den är yngre förmåga som kör den. Son till någon dragracingsenior, men osäker på om detta stämmer. Bara hörsägen.

Jo, om laddtrycksstyrningen funkar så är det ju väldigt enkelt att justera effekten efter fästet. Får se till sommaren om man får till det.

Uträkningarna gav mig också huvudbry från början, men det är i grund och botten fysik det handlar om. Fick följande exempel förklarat för mig för länge sedan. _tänk att du ska flytta på ett kylskåp genom att trycka med händerna på sidan av skåpet. Om du trycker långt ner så får du förmodligen ta i mycket för att överhuvudtaget flytta skåpet. Om du istället trycker långt upp på skåpet så kommer skåpet tippa istället för att flytta på sig. Men om du trycker någon stans i mitten (tyngdpunkten) så hittar du den optimala punkten där skåpet flyttar på sig utifrån minsta möjliga kraft. Optimering så att så mycket av din kraft går åt till förflyttningen istället för överkomma friktion eller att skåpet tippar. På samma sätt med dragracing. Hitta tyngdpunkten och laborera fram vart du har din optimala "tryckpunkt" så att mesta av kraften går åt till att accelerera bilen ner för banan. Men till skillnad från kylskåpet så till kommer en del extra faktorer att ta i beaktning när det gäller bilen..viktförflyttning vid startögonblicket, fjädrarnas hårdhet, dämparnas inställning, vinkeln på pinjongen ( centrifugalkraft som utövas på bakaxeln då kardan snurrar. Bakaxeln vill komma i linje med kardan), däcktryck, osv.


Ikväll så har jag provat mjukare dämpare för att förbättra viktförflyttningen vid startögonblicket. Känns som att jag är på rätt spår. Men vi får se till sommaren.

Till vänster de gamla fjädrarna och till höger de nya (113 kg/tum vs. 63 kg/tum, längd 27 cm)




Filmklipp med skillnaden mellan dämparna.

https://youtu.be/3jmm2uRR6gM

/M




« Senast ändrad: december 02, 2019, 21:04:50 av streetvolvo »

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #235 skrivet: december 03, 2019, 19:42:13 »
Lite garagetid ikväll för att kolla upp slaglängden på framvagnen och försöka mäta hur mycket viktförflyttning det blir med full slaglängd. Slaglängden var just under 10 cm och viktförflyttningen resulterade i ca. 9 kg (utan att bakvagnen rörde sig nämnvärt i höjdled). Nu vet jag inte om man kan mäta viktförskjutningen på detta sätt med en stillastående bil eller om värdet ens säger något. Det kanske är helt andra förhållande vid en start. Det är nog troligt och så måste man nog ta i beaktning bakvagnens fjädringsväg också. Hur som helst så känns framvagnens rörelse bättre med de mjukare fjädrarna om man siktar på att köra på asfalt (oklistrat).




/M

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #236 skrivet: december 08, 2019, 19:00:05 »
Man kommer alltid på något nytt. Efter ha pratat med en bekant som kört dragracing en bra tag och som är mer insatt i hur man ska tänka när man kör med automatlåda så insåg jag att jag behöver shift light. Så ikväll blev det lite garage tid för att knåpa ihop allt. Hade ingen lämplig lampa att använda så jag tog av det jag hade liggande. En större lysdiod, motstånd och gasmunstycket från en MIG-svets.








https://youtu.be/z9Aah9GtkvI


/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dragracing 343
« Svar #237 skrivet: december 09, 2019, 19:02:29 »
Sånt knep och knåp är så kul!  :D
Och så blir det bättre racing för dig!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #238 skrivet: december 15, 2019, 01:04:17 »
Nu vet ju inte jag mycket om rakt fram körning.
Men du flyttade ned kuggstången 50 mm, gjorde du något annat som du inte visat i tråden?
Om du bara flyttat ned kuggstången kommer du få mycket toe-out vid gaspådrag och toe-in vid inbromsning.
Vet inte om det här någon betydelse i dragracing men alla hundradelar är ju viktiga och blir bilen orolig i styrningen är den knappast rolig/säker att köra.

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Dragracing 343
« Svar #239 skrivet: december 15, 2019, 18:50:03 »
Snygg observation!  ;) Jag insåg efter ett tag att den manövern gick inte hem hela vägen. Om jag inte flytta ner styrändarna lika mycket så riskerade jag "bumpsteer", så istället flyttade jag tillbaka kuggstången och gjorde uttaget i oljetråget istället. "Lesson learned"

Gjorde en liten investering i veckan. 200:- (på tradera) till en större bärbar dator, den förra var nog så liten. Hade svårt (man är ju på femtiorakan  ::)) och se vad mätarna visade alla gånger.




/M