Författare Ämne: Sänknings guide  (läst 10066 gånger)

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Sänknings guide
« skrivet: juli 09, 2005, 20:17:48 »
Jovars, det går att göra detta fastän man har bladfjädrar.

Det finns minst 2 sätt att sänka bilen, ett är igenom att lämna in bladfjädrarna för smidning. det är igentligen det bästa men också det som kostar mest.
Andra sättet är det som denna guide tar upp.

Det man först bör göra är att svetsa ihop ett fyrkants rör med 2 st vinkeljärn lr va de kallas så man får _IOI_ formen.
typ som detta:


sen ska du mäta. kolla hur långt det är mellan bultarna som sitter där och sen är det bara att borra 4 hål per kloss och sätta dit dem på denna punkt som är utritad på bilden:


Detta med hålen är bara för att man ska vara säker på att de inte lossnar och glider iväg.

Bultarna måste förlängas och ja köpte 8st nya på Järnbolaget för 11kr/st. och de var M10x100mm.
sänkte min 4,5 cm så det blev perfekt.
spraya gärna klossarna med färg så de får ett litet rostskydd oxå.
Så här skall det se ut färdig monterat:



jag vände mina upp och ner för att få den största ytan direkt mot "toppen" eftersom det var lättast att centrera plattan då.

Så här ser den ut nu.


Besiktningen godkänner detta.

Sänkning fram gör man som enklast igenom att ta fram en rondell å ta lös fjädern och kapa så många varv som man vill sänka.
Dock ej för många då det kan göra så att bilen blir för låg plus att fjädrarna alltid måste sitta stabilt vid SBP eftersom de sliter i dem rätt friskt när de ser att de är kapade.
exempel på hur lågt som inte är gillat är bilden längst ner.
en av mina andra bilar.

Frågor är bara att PMa mej så ska ja se vad ja kan hjälpa er med.

« Senast ändrad: april 23, 2006, 20:45:24 av FREJ »
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16789
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sänknings guide
« Svar #1 skrivet: september 16, 2012, 17:32:53 »
Ett tillägg till guiden, för att förenkla fabricering av sänkblocken i förväg:

« Senast ändrad: september 16, 2012, 21:24:36 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.