Problemet:Som allting annat på våra kära bilar vill gärna reaktionsstagens fästskålar rosta upp!
När detta sker så blir påfrestningen på fästskålen snart för stor vid inbromsning, eller när man kör över fartgupp eller liknande som vill trycka framhjulet i rikting bakåt.
När fästskålen har gett upp finns det inte längre någonting som hindrar framhjulet från att röra sig bakåt/framåt i förhållande till bilen i övrigt. Det enda som nu håller hjulet är infästningen i fjäderbenstornet samt länkarmen och kanske till viss mån styrstaget.
Detta är ingen trevlig situation, vid inbromsning rör sig hjulet och man känner hur bilen börjar dra snett och det kan börja vobbla om man bromsar hårdare.
Skulle man nu behöva panikbromsa är det stor risk för att hjulet viks/trycks bakåt tills det tar i hjulhuset! Jag tror inte att bilen går att styra längre när det inträffar!!Funktionsbeskrivning:Nu hoppas jag att ni förstått att löst reaktionsstag inte är nåt man åker runt med.

Så här ser stag samt fästskål ut. Staget är den långa pinnen med gänga i änden samt en stor låsmutter som klämmer åt gummibussningen.
Gummibussningen består av två gummin, ett på vardera sida fästskålen.
Svetsat i fästskålen sitter två kupade ringar som ser till att gummina och då även staget centreras i mitten av hålet där staget går igenom fästkålen, detta för att staget skall löpa fritt och inte ta i fästskålen med oljud+skador som följd.
På de yttre sidorna av gummina sitter stora brickor som pressar ihop bussningen när man drar åt låsmuttern.
Demontering:Börja med att lossa låsmuttern i änden på reaktionsstaget. Gängan var ganska rostig och ful, jag putsade av den med stålborste och sprutade på rostlösare (typ WD-40 eller 5-56) för att underlätta för muttern.
När muttern är borta kan du ta bort yttre bricka + gummi.
Lossa bulten som sitter genom balken under motorn. Muttern är svetsad i fästskålen.
Lossa de tre bultarna som håller fästskålen i bilens underrede.
Dessa bultar satt faktiskt inte så farligt.
Nu kan du ta bort fästskålen genom att trä av den från reaktionsstaget.
Ta bort inre gummit (om du tänker byta till nya).
Reparation:Så här såg min högra fästskål ut när jag fick bort den:

Hålet som reaktionsstaget löper igenom var uppätet av rost i överkant. Så pass att bussningen började smita igenom och tillåta hjulet att röra sig fram och tillbaka.
Det fanns även flera sprickor ut i materialet runt om hålet.
Ser det ut som i mitt fall måste fästskålen svetsas så att hålet återfår sin ursprungliga form.
Detta gjorde jag genom att lappa i med en plåt som jag sågade till med vinkelslip så den fick samma form som den bit material som fattades. Jag svetsade även dom sprickor som fanns. Jag använde MIG-svets för detta.
Ringarna som håller bussningen på plats var så dåliga att jag först inte förstod vad de var för något eller vad dom gjorde för nytta.
Dom följde heller inte med bussningen jag köpte på Volvo.
Resterna av gammal ring:

Jag tillverkade nya ringar genom att skära till runda plåtar med vinkelslipen.
I mitten tog jag upp ett hål i samma diameter som hålet i fästskålen.
Ytterkanten snittade jag upp med ett antal skåror runt om som så jag fick "flärpar" som jag sedan kunde böja med hjälp av en skiftnyckel eller en tång i skruvstädet.
När jag fått den rätta skålformen så svetsade jag igen skårorna igen för att få hållbarhet i ringen.
Till sist svetsade jag ringarna på var sin sida hålet i fästskålen så att dom nu sitter bättre än orginalen som troligtvis bara var punktsvetsade i fästskålen med några få punkter.
Ni förstår nog bättre om ni tittar på nästa två bilder:
Innerringen:

Hela fästskålen med ytterringen synlig:

Så ser fästskålen ut med den yttre ringen synlig. Ni ser även hålen till dom fyra bultarna som håller fästskålen i karossen+motorbalken.
Jag sprayade på ordentligt med underredsmassa (biltemas) för att förhoppningsvis förlänga livslängden på materialet.
Montering:Om du tidigare tagit bort inre brickan samt gummi, trä då på dem på reaktionsstaget.
Trä på fästskålen på reaktionsstaget.
Skruva dit de tre bultarna i som håller fästskålen i bilens underrede.
Skruva dit bulten som sitter genom balken under motorn.
Trä på yttre gummi samt bricka och skruva på låsmuttern.
Klart!
Material:Biltemas rostskyddsmassa på sprayburk. Artikelnummer: 36-2411
Volvos gummibussningar:
Artikelnummer: 3100899 samt 3296121.
Dom kostar 24:- samt 31:- (Obs styckpris, skall du byta på både höger och vänster hjul blir det två av varje artikel.)
Bussningar:
Slutord:Om ni tycker jag skrivit nåt som inte stämmer eller om ni har information som ni tycker saknas i guiden var inte rädda för att skicka ett PM så ändrar/kompletterar jag givetvis!