Lite bra att veta, om man vill ha en cab till sommaren.
Om du har tänk dig en Kirunacab, dvs svetsa igen dörrarna, behövs ej nedanstående förstärkningar för att besiktiga.
Om du vill kunna öppna dörrarna:
SBP ställer ganska höga krav på hållfasthet och rekommenderat är att använda profiljärn (fyrkantsprofil). Bilen ska ha samma vridstyvhet som orginal.
I detta fall användes profiler av storlek 50x50x3.
Dessa ska fästas mot hjulhusen, i B-stolpen och mot bakre hjulhus. Gärna också i tröskellådan om montering sker tillräckligt långt ned.
Mellan hjulhusen bak bör rörkryss placeras för att staga upp den förlorade vridstyvheten.
Glöm inte att palla upp bilen under arbetet, då den annars kan böjas när taket sågas bort.
Använd 3-fas svets till alla balkar.
Säkerhetsbälten skall finnas även i cabbar. Dessa kan ersättas med midjebälten, men en bättre lösning är att montera de befintliga bältena i B-stolpen, riktade i vinkel mot låsningen. Då följer de stolen bättre och skär inte in i axeln.
Resten är mest eget tycke och smak. Design och funktion får var och en avgöra. Kontrollera med SPB vid osäkerhet. Bättre att fråga först än att göra om sen.
Bilderna kommer från mitt projekt från 1996. En 345 DL -82.