Författare Ämne: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 280812--  (läst 650327 gånger)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #80 skrivet: juli 10, 2007, 20:28:45 »
underifrån
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #81 skrivet: juli 10, 2007, 20:29:47 »
oljetrycknippeln monterad på oljegivaren..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #82 skrivet: juli 10, 2007, 20:31:14 »
och sedan dra hydralrör upp till turbon...
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #83 skrivet: juli 10, 2007, 20:32:48 »
på med LMM och luftfilter.. svetsade fästen osv. så de sitter fint
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #84 skrivet: juli 10, 2007, 20:33:12 »
monteringen av BTR...
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #85 skrivet: juli 10, 2007, 20:35:00 »
början av det nya avgassystemet..

en aning förstorade anslutningar på katten.. =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #86 skrivet: juli 10, 2007, 20:35:47 »
lite fin rörsvetsning..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #87 skrivet: juli 10, 2007, 20:36:33 »
passar ûber bra vill jag påstå =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #88 skrivet: juli 10, 2007, 20:37:22 »
blev lite fint ibak..med 2st oxå =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #89 skrivet: juli 10, 2007, 20:38:40 »
härligt flöde i den här downpipen ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #90 skrivet: juli 10, 2007, 20:39:43 »
pilla lite i LMM ... =) 
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #91 skrivet: juli 10, 2007, 20:40:29 »
fixade till laddtrycksjussterare =)..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #92 skrivet: juli 10, 2007, 20:41:52 »
och sedan lite oljeretur från turbon...

någon som vet om det funkar med den vinkeln på returen?.. iom att tråget har den vinkel är de ju svårt o få de annorlunda men ??
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #93 skrivet: juli 10, 2007, 20:51:35 »
manligt.. =)
360 Hybrid MKII

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #94 skrivet: juli 10, 2007, 20:55:26 »
Angående oljereturen så brukar det gå ett tag om turbon är fräch.Men
förr eller senare lyfter du ut motorn å då är det ju lättare att borra i blocket
o flytta upp den.Bra fart på bygget :D
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #95 skrivet: juli 10, 2007, 21:11:07 »
peter schmidt: ok.. kanske får fundera på de senare..

men du tror de funkar ett tag lr?

Redhead85: thx :)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #96 skrivet: juli 10, 2007, 21:17:35 »
Har man tur så funkar det 1 år, otur så läcker det olja in i turbinen på 2
 sek  :P Se till att ha bra vevhus ventilation så funkar det bättre.
"don't buy it if you can build it!"

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #97 skrivet: juli 10, 2007, 21:20:31 »
haha oh fan du =)

how to fixa good vevhus vent.??
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #98 skrivet: juli 10, 2007, 21:27:18 »
du tar och kopplar den före turbon istället för på isuget.. eller så bara rätt ner i en cola flaska.

Peter, vad är det som gör att man inte kna ha oljereturen så där? dom flesta som turbo konverterar sätter juh returen i tråget, är det risk för att oljan ska börja skumma eller vad är det som händer?

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #99 skrivet: juli 10, 2007, 21:31:32 »
hmm hur menar du då leffe?? någon bild på hur du gjort??
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

ingen 850

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
  • www.teaminsaneracing.com
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #100 skrivet: juli 10, 2007, 21:38:14 »
har du räknat på hur mycket det har kostat?

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #101 skrivet: juli 10, 2007, 21:39:53 »
hmm mja.. runt 2500 hittils =)  kanske runt 3 kan man väl säga...
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #102 skrivet: juli 10, 2007, 22:00:08 »
min gick över de i bara turbo köp.. =). sen kom 16v motorn.. gråter bara man tänker på det..
360 Hybrid MKII

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #103 skrivet: juli 10, 2007, 22:17:35 »
haha =) letar man på rätt ställe går det verkligen bygga snikturbo utanproblem ;) vilket var projektet eller hur =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16521
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #104 skrivet: juli 10, 2007, 22:42:35 »
Ser mycket bra ut Zyklon! Du har sånt härligt tempo och dessutom tar du dig tid att visa oss fina bilder på arbetet under tiden! Uppskattas!

Bra jobbat med avgassystemet  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #105 skrivet: juli 11, 2007, 06:58:35 »
kul att höra att det uppskattas =)  dock är det ju ett stressmek/learning by doing projekt så det dyker ju upp ett antal dumma frågor =)

siktar iaf på att få igång besten i helgen..  för sen ska de bytas massa bakvagnsbussningar i bimmern =)


btw, någon som vet om det går att få tag på typ ark till packningar som håller för turbo/downpipe värmen?? för nissarna som skulle fixa fram flänspackningar till min snurbo, kunde inte hitta några som passade =/
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #106 skrivet: juli 11, 2007, 10:42:17 »
finns universalgrafit packningar. kolla på makonomen.

med vevhus ventilationen är det bara plugga hålet i insuget och dra ner slangen i en cola flaska.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #107 skrivet: juli 11, 2007, 20:50:45 »
jepp det fanns det! så vart o inhandlat och tillverkat packingar idag.. så nu är allt monterat o klart igen!!  även hunnit med att dra rör till oljetrycksmanometern inne i kupén =)..

nu ska jag bara komma på vart jag ska ha kylarvattenbehållaren och lite andra småsaker..så kan d nog bli till att vrida på nyckeln sen =)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #108 skrivet: juli 11, 2007, 22:10:56 »
låter bra, glöm bara inte bort vevhusventilationen. :)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #109 skrivet: juli 11, 2007, 23:03:59 »
såå nu är allt klart istortsett =) .. ska bara fixa vevhus venten imorrn ;)

har dock ett problem, har tänkt att justera in min BTR innan jag startar bilen..så den ligger på ca 3.5 bar (fett) för att sedan jusstera neråt efter uppstart..

men när jag kopplade ihop btren med kompressorn och provtryckte med 5bar så gick det inte jusstera BTRen.. tryckte jag i 5 bar med kompressorn visade btren 5bar.. och samma med 2bar.. hur mycket jag vred på jussterskruven på btren så gick det inte jusstera =(.. how come??

jeje när de e klart iaf så är det i med olja o vatten, så kanske de går att starta skrutten sen =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #110 skrivet: juli 12, 2007, 13:06:36 »
Kan man inte sätta turboreturen i "toppen"?

Typ bygga om locket till oljepåfyllningen?

Eller..

Jag vetefan.. Hehehe. Har ingen aning om vad jag snackar om endå verkar det som..

;)

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #111 skrivet: juli 12, 2007, 22:29:48 »
okey.. då var projekt FELSÖKNING påbörjat!..

fick ihop vevhusventilationen osv. så i med olja, vatten och bränsle..
vrider på nyckeln och.. va händer... STARTA BILJÄVEL!! neeeää

den bara tuggar runt.. poffar lite ibland, men inte en tillstymmelse till att tända..

min setup ser ut såhär..

*Bränsletryck: 3.2bar (fett för att sedan justeras ner.) provat både högre/lägre tryck under starttillfällena.
*LMM: fjädern släppt 3 kuggar ( ungefär 20% mer bränsle ska det ge)
*lambdan visar på 0,67 V
*stabilt oljetryck vid turbon: 3bar ( ska väl vara högre när den väl startar)
*gnista finns i stiften (helt nya hårdare stift)
*grenrör & downpipe blir varma
*justerbara laddtrycket nerställt till noll.. (provat mer)

vad kan vara fel?
*för låg komp. iom att jag fräst ur förbränningsutrymmena?
*nya spridarna som kan vara "kassa" ??
*nya BTRén som krånglar?


va trött ja blir!! =(

tacksam för lite snäll hjälp..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #112 skrivet: juli 12, 2007, 22:45:10 »
kamremen fel?

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #113 skrivet: juli 12, 2007, 22:50:50 »
mja..
eller det finns väl bara ett sätt o montera skiten på? ställa svänghjulet på noll och sedan vrida kammen till noll.. sen på med remmen?

eller?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #114 skrivet: juli 13, 2007, 00:28:55 »
vet inte.. aldrig nollställt dom där motorerna. men om du råkar sätta remmen en kugg fel så blir det juh fel.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2657
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #115 skrivet: juli 13, 2007, 10:14:08 »
Hur ser stiften ut efter du provstartat?
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Micke S

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #116 skrivet: juli 13, 2007, 10:45:20 »
Hmm .. det där låter ju inte kul....
Säkert bara något enkelt fel som det va på min bil.

Jag hade osså stora svårigheter att starta min bil.
Poffade bara och gick jätte fett... lamda 0.9 - 1.0.
Dubbla volten på spridarna mot vad det skulle vara...

Efter massor av timmar så hittade jag en trasig tempgivare i toppen...
Motorn gick konstant på kallstart..

Men nu så funkar den som den ska ..

Vet du vad du har för volt på spridarna.??
Ganska så lätt att mäta med en volt meter..

Då ser man ju så att inte det är något fel på spridar styrningen.
Har du kollat hur tändningen står med en strob lampa.?

har du trippel kollat att alla tändkablar sitter rätt.? (har jag missat några ggr när man natt mekat  ;) )

Mvh
Micke S
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #117 skrivet: juli 13, 2007, 16:27:28 »
spridarna ser ok ut! .. smått fuktiga bara.

alla tändkablar sitter rätt ;)

dock inte kollat tändingnen med strobb.men borde inte va något.. den sitter kvar sen innan och jag har markerat vart den satt (ej flyttat sig)

iom att lambdan ligger på ca .67 så borde den inte gå allt för fett???

fler tips?? =/
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #118 skrivet: juli 13, 2007, 17:20:37 »
som tdigareskribent skrivit hur ser stiften ut? är dom blöta? svarta? vita? har du komptestat motorn?

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: turbokonvertering av 360.. snikvariant
« Svar #119 skrivet: juli 13, 2007, 18:15:45 »
näe tycker stiften ser bra ut...

varit o hämtat komptest instrument o startgas nu..

men kom på förut när jag funderade lite att jag nog fan missat att ställa rotorn ett halvvarv.. (vilket inte borde vara så bra ;) ) så jag ska ut o kolla in tändningen o kompet imorgon.. FÖR NU SKA DE DRICKAS BÄÄRS =)

men vi får se vad de ger för resultat.. =)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..