Författare Ämne: 360 2½T blir 2,75 16V Turbo/supercharged  (läst 403345 gånger)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #200 skrivet: februari 23, 2008, 16:48:47 »
Lådan är roterad 90g åt vänster precis som org ,så vxl reglagena kommer
att möta varan.

Inspirationen fick jag av org lådan+ydrefalks 360 rallycross bil från 90 talet
som vann det mesta på den tiden.

Ramen när den är klar ska hålla för öhhhh vet ej  ;D

Tackar för svets berömmet  :)
"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #201 skrivet: februari 23, 2008, 16:53:01 »
skål och välkommen :)

ser bra ut, hur blir det med smörjning i lådan då denna kommer ligga på sidan ?

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #202 skrivet: februari 23, 2008, 16:58:13 »
Precis som på org m47r som igentligen är m47 som står upp.
Inte så noga bara det finns olja som piskas runt lite,det är sämre att
ha för mycket olja då den kommer att gå varm då.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #203 skrivet: februari 23, 2008, 16:59:58 »
Förlåt glömde ju att säga SKÅL  ;D  ;D det är ju lördag jippi  :D
"don't buy it if you can build it!"

Nebu

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #204 skrivet: februari 23, 2008, 22:49:53 »
Skål!!!

Men vänta lite nu oljan leder ju bort värmen... Därför sätter man flänsarna på undersidan plus att det strömmar lättare luft under bilen. Hmm... Peter schmidt hur tänker du?
Läs gärna om min 1000kr bil på http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=28&t=25082

E det okay jag reklamerar mig här peter schmidt ? Skål!!! blev ÅBRO SIGILL ikväll.
Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #205 skrivet: februari 24, 2008, 03:59:24 »
Bra krökat Peter  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #206 skrivet: februari 24, 2008, 09:32:05 »
För mycket olja skapar friktion=värme,för mycket av det goda så att säga.
"don't buy it if you can build it!"

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #207 skrivet: februari 27, 2008, 19:30:39 »
fytusan vad vackert  :o nästan så man får damp och börjar bygga egen bakaxel snart  ;D Vad tänker du köra med för Axlar? orginal eller bygger du eget där med  ;)

EDIT: och hur löser du det vid sprängkåpan?  :o
« Senast ändrad: februari 27, 2008, 19:48:41 av Gozze »
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #208 skrivet: februari 28, 2008, 16:45:36 »
Drivaxlar vet jag inte ännu,det får jag leta efter när jag fått upp vxl på
plats och kan mäta vilken längd som behövs.Det blir i allafall en mod grövre drivaxlar.Det ända som är org på transmision är sprängkåpan så den passar nog  ;)
"don't buy it if you can build it!"

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #209 skrivet: februari 28, 2008, 19:38:56 »
haha nu förstår jag :) hur kommer kopplingen att hänga med sendå? koppling är juh en evig debatt här  ;D men lycka till och hoppas att mellanaxeln håller sen  ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2664
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360 2½T
« Svar #210 skrivet: februari 28, 2008, 19:47:21 »
Är denna en lösning som kommer ingå i ditt speedshop sortiment?? Jag vill gärna stå i kö för en sån här låda!
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #211 skrivet: februari 28, 2008, 20:03:41 »
Är denna en lösning som kommer ingå i ditt speedshop sortiment?? Jag vill gärna stå i kö för en sån här låda!

haha gruppköp??  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2664
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360 2½T
« Svar #212 skrivet: februari 28, 2008, 20:16:56 »
Är denna en lösning som kommer ingå i ditt speedshop sortiment?? Jag vill gärna stå i kö för en sån här låda!

haha gruppköp??  ;D

Bra idé !!!!

Vad säger du Peter? Finns nog en hel del kunder i england och i holland.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #213 skrivet: februari 29, 2008, 09:56:12 »
haha nu förstår jag :) hur kommer kopplingen att hänga med sendå? koppling är juh en evig debatt här  ;D men lycka till och hoppas att mellanaxeln håller sen  ;)

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2331.msg43293#msg43293

tror han har koppling som orkar med. :)

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #214 skrivet: februari 29, 2008, 13:14:36 »
haha nu förstår jag :) hur kommer kopplingen att hänga med sendå? koppling är juh en evig debatt här  ;D men lycka till och hoppas att mellanaxeln håller sen  ;)

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2331.msg43293#msg43293

tror han har koppling som orkar med. :)

hehe hade jag totalt missat tack!  :)

Edit: men hur ska vi dödliga göra om vi ska lösa kopplings problemet om vi inte är ingengörer  ::)

Frejs Edit: det finns inget problem, bara att slanta upp sig på sinterlamell och eller grymmare tryckplatta.
Läs & diskutera vidare här:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3455.0
« Senast ändrad: februari 29, 2008, 21:56:15 av FREJ »
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #215 skrivet: februari 29, 2008, 21:17:54 »
Edit: men hur ska vi dödliga göra om vi ska lösa kopplings problemet om vi inte är ingengörer  ::)

Leta, lösningen finns, där ute någonstans! Den som finner, en bra passande lamell, publicerar under "tips" här på forumet! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #216 skrivet: mars 01, 2008, 15:06:46 »
Jag kan bygga fler sådana här vxl+diff men.. det blir så dyrt att
tillverka dom då det tar en förfärlig massa tid=dyrt  :-\  Men är det
nån som vill ha så fixar jag en  :)

Nu har jag fått fart på vxl reglaget  :D  funkar kanon fint,så här ser det ut.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #217 skrivet: mars 01, 2008, 15:10:44 »
Här syns även alu plåten som ska ta upp klättrings krafterna från
diffen.Även en suddig bild på reg som består av lite ner kapade vxl reg
från m-47 lådor
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #218 skrivet: mars 01, 2008, 15:11:44 »
bonus bild  ;D
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #219 skrivet: mars 01, 2008, 15:40:43 »
Nice Peter, jag har fortfarande inte fattat hur växelspaken får rätt växlar att hoppa i bara genom att åka bak och fram samt i sidled  ???
men du verkar ha fått kläm på det  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #220 skrivet: mars 01, 2008, 16:36:34 »
Du får riva en vxl så förstår du  ;)
"don't buy it if you can build it!"

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2079
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #221 skrivet: mars 01, 2008, 21:07:02 »
Ser jävligt bra ut detta men jag harfunderat på en sak.
Tror ju nog att du har full koll på detta och jag vet ju inte exakt hur bmwlådan ser ut inuti men ingående axel har ju varit lagrad med ett stödlager i vevaxeln i någon bmw. Är lådan uppbyggd som en M47 låda med bara ett lager på ingående axel i lådan? isåfall skulle den nog behöva någon typ av extra lagring på ingående axel, den får ju nog lite stöd av axeln i momentröret, men den axeln är ju bara 20mm och det är ca 30cm från splinsen fram till sista stödlagret i momentröret så den sviktar ju ganska mycket och ger då inte mycket stöd för axeln.
M47R har ju ett nållager i struten för att ersetta lagringen som M47 har i vevaxeln.
Är din bmwlåda 4 eller 5 växlad? om den är 4växlad så går det kanske inte att få dit en 5 växlad ifall att den är längre, för vad jag kan se på dina bilder så ser det ut att vara precis att det går att få dit låda och diff utan att man behöver korta axeln i momentröret.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #222 skrivet: mars 01, 2008, 21:22:20 »
ser nice ut peter kommer at bli kalas att se hur den funkar sen :) Hur mycket har det kosta hittils? tror du inte man sku kunna bygg en mera "snik" som håller :P

När jag blir stor vill jag bli som peter :)

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #223 skrivet: mars 02, 2008, 08:07:10 »
Kulke jag har tänkt på lagringen jag med.Kom ihåg att jag kortade trans-
röret 9cm så jag har ca 20cm till lagret+splines hylsan är det press passning på så det är inge glapp där,så jag tror den får tillrekligt stöd. lådan är 5-vxl   8)

Så här mycket har det kostat hittills.
Getrag 260 låda 1500:-,volvo multilink diff 500:- lager+packboxar 2000:-
torsen diff 5500:- =9500:- men då hoppas jag att den blir skottsäker  ::)

Gozze det går att bygga snik.
Snik mod. nån getrag från en 6cyl bmw 500-1000:-,ford scorpio diff (finns
med lamelldiff org) 1500-2500:- så det går att bygga snik men det är
lika mycket jobb att få ihop delarna  :P
"don't buy it if you can build it!"

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #224 skrivet: mars 02, 2008, 09:33:54 »
haha klart det är mycket jobb men mycket snällare för plånboken  ;D

fast din har juh inte kostar "så" mycket :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2079
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #225 skrivet: mars 02, 2008, 18:28:06 »
Kulke jag har tänkt på lagringen jag med.Kom ihåg att jag kortade trans-
röret 9cm så jag har ca 20cm till lagret+splines hylsan är det press passning på så det är inge glapp där,så jag tror den får tillrekligt stöd. lådan är 5-vxl   8)


Jo du har ju kortat röret men inte axeln så det är fortfarande 30cm från hylsan till lagret i röret. Men troligen får den tillräckligt med stöd i allafall.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #226 skrivet: mars 04, 2008, 17:36:11 »
Nu har jag rivit ner den mosade m47r lådan  :P

Som jag trodde så var ingående drev+dito på botten stocken
ööööh borta  ;D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #227 skrivet: mars 04, 2008, 17:40:04 »
Fler bilder på skrotet.
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16563
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 2½T
« Svar #228 skrivet: mars 04, 2008, 17:44:14 »
Nu har jag rivit ner den mosade m47r lådan  :P

Som jag trodde så var ingående drev+dito på botten stocken
ööööh borta  ;D

Här hade det gasats  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #229 skrivet: mars 04, 2008, 20:44:38 »
Friskt gasat hälften rasat  8)  ;D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #230 skrivet: mars 07, 2008, 17:59:58 »
Äntligen är hjälp ramen klar -fästen  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #231 skrivet: mars 07, 2008, 18:02:56 »
Kryssförstärkt så till och med dom på rejsa.nu skulle va glada  ;D
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #232 skrivet: mars 07, 2008, 18:15:34 »
Första prov mont  :P ska skrotet få plats  ???
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #233 skrivet: mars 07, 2008, 18:18:33 »
På längden så var det på det berömda det som knappt finns nu för tiden
äähh ni vet vad jag menar  ;)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #234 skrivet: mars 07, 2008, 18:21:03 »
Högra sidan.Det är trångt på vissa ställen typ vxl reg tar i överallt   :P
« Senast ändrad: mars 07, 2008, 18:23:54 av peter schmidt »
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #235 skrivet: mars 07, 2008, 18:29:10 »
Medans  jag funderade hur jag skulle lösa vxl reg så mont jag dit
servo styrningen som jag byt till mej av Gustav  :D Tack gustav.
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #236 skrivet: mars 07, 2008, 18:30:22 »
Pumpen  :)
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #237 skrivet: mars 07, 2008, 19:11:12 »
Jag fick slå lite på kardan tuneln så vxl reg fick plats där men det tog i
på andra ställen  :(

ja ja nu är det fredag så vi tar det i morgon.
"don't buy it if you can build it!"

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #238 skrivet: mars 07, 2008, 19:28:54 »
Här händer det mycket! Det där "örat" på din växellåda, är väl en BMW-sak? Varför skär du inte av det? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: 360 2½T
« Svar #239 skrivet: mars 07, 2008, 19:41:35 »
Du menar volvo sak (den på diffen) ? eller.
"don't buy it if you can build it!"