Författare Ämne: starkare koppling till 300 b200  (läst 37306 gånger)

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
starkare koppling till 300 b200
« skrivet: november 02, 2007, 14:14:24 »
hej jag undrar vad man kan köra med för hårdare koppling på 360in? passar nån värsing koppling från volvos andra rödblockare?
Är våra splines anorlunda så vi måste ha en 300 lamell? finns de nå hårdare än orginal som passar?
tryckplatta vad passar?

mvh// Andreas
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #1 skrivet: november 02, 2007, 14:43:21 »
740 turbo trykkplate passer. Du kan få spesiallaget en lamell eller finne en som passer fra en annen bil. VW Golf 2 lamell har riktig antall splines og glir fint inn på akselen, men jeg vet ikke om det fungerer ellers.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #2 skrivet: november 02, 2007, 15:07:01 »
oki nån som testat för med golf lamell? eller finns de andra alternativ?
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #3 skrivet: november 02, 2007, 15:36:32 »
Golf lamell info

7/8x28 splines
Diameter : 215mm
Tjocklek: 8,1mm


B23 info

Volvo 1X22 Finsplines

Diameter: 215mm
Modell: B19/B21/B23 1978-
Tjocklek: 8,1mm

skulle en sådan golflamell passa iohopp med nån fin å hård tryckis?

nån som har nån info om våran axel har
7/8x28 splines ?
« Senast ändrad: november 02, 2007, 15:50:38 av fille »
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

lewke

  • Gäst
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #4 skrivet: november 13, 2007, 04:08:06 »
Lite nyfiken på detta, vad är den "svaga" dela med originalkopplingen? Är det lamellen eller tryckplattan?

Hur tror ni det skulle bete sig med original lamell och tex. 740 turbo tryckplatta?
Skulle den palla med tex. en standard B21ET?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #5 skrivet: november 13, 2007, 19:15:44 »
Lite nyfiken på detta, vad är den "svaga" dela med originalkopplingen? Är det lamellen eller tryckplattan?

Hur tror ni det skulle bete sig med original lamell och tex. 740 turbo tryckplatta?
Skulle den palla med tex. en standard B21ET?

Den skulle säkert palla för B21ET med original tryckplatta, B21ET är ju inte på så många hästar, och det blir garanterat bättre med starkare tryckplatta! Skall själv köra 360 standardlamell med B21ET tryckplatta.. samma som 740 turbo tryckplatta?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #6 skrivet: november 13, 2007, 20:21:40 »
nån som vet hur mkt orginallamell och b23et platta håller för då?
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #7 skrivet: november 14, 2007, 08:36:43 »
nån som vet hur mkt orginallamell och b23et platta håller för då?

Flinty kjørte med det, du kan sjekke motorspec i tråden hans ;)

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1096.0

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #8 skrivet: november 14, 2007, 16:27:38 »
Lite nyfiken på detta, vad är den "svaga" dela med originalkopplingen? Är det lamellen eller tryckplattan?

Hur tror ni det skulle bete sig med original lamell och tex. 740 turbo tryckplatta?
Skulle den palla med tex. en standard B21ET?

Den skulle säkert palla för B21ET med original tryckplatta, B21ET är ju inte på så många hästar, och det blir garanterat bättre med starkare tryckplatta! Skall själv köra 360 standardlamell med B21ET tryckplatta.. samma som 740 turbo tryckplatta?

tror saab 9000 tryckplattan är stabilare än 740 tic plattan är juh sachsbåde och en polare ska du köra sådan i sin 240. ska kolla upp om det var från 9000 den kom från.

215mm, 710kg vid 2.6mm inpressning


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #9 skrivet: november 14, 2007, 19:34:06 »
tror saab 9000 tryckplattan är stabilare än 740 tic plattan är juh sachsbåde och en polare ska du köra sådan i sin 240. ska kolla upp om det var från 9000 den kom från.

215mm, 710kg vid 2.6mm inpressning



Ser ut att passa det PLANA svänghjulet!?  :P  :P  :P
« Senast ändrad: mars 30, 2008, 20:13:44 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #10 skrivet: november 14, 2007, 19:43:40 »
jo verkar så, enda han har gjort för att få dit det är att sätta nå brickor för att få rätta djupet.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #11 skrivet: november 14, 2007, 20:00:28 »
jo verkar så, enda han har gjort för att få dit det är att sätta nå brickor för att få rätta djupet.

Var sitter brickorna?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #12 skrivet: november 15, 2007, 16:16:46 »
brickorna sitter mellan tryckplattan och svänghjulet.

tryckplattan är alltså trycktestad och sett i vilket läge som tryckplattan har störst tryck på lamellerna och är sedan inschimsad där efter så att man utnyttjar den till 100%.


vad sitter för svänghjul på era fina b200or? ett fint plant eller tjockt och fult?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #13 skrivet: november 16, 2007, 22:21:03 »
brickorna sitter mellan tryckplattan och svänghjulet.

tryckplattan är alltså trycktestad och sett i vilket läge som tryckplattan har störst tryck på lamellerna och är sedan inschimsad där efter så att man utnyttjar den till 100%.


vad sitter för svänghjul på era fina b200or? ett fint plant eller tjockt och fult?

Okej så därav brickorna? Trodde det hade med avstånd till urtrampningslager eller nåt att göra.. *noobie*

På alla med renix så sitter det TJOCKFULTTUNGT svänghjul med fina hål borrade i!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #14 skrivet: november 17, 2007, 05:31:10 »
jasså det lät absolt inget roligt. sjävl kör jag juh med b19svänghjulet på men b230 :)  platt och fint.

denna tryckplattan passa kanske inte med renix bilar då alltså.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #15 skrivet: november 17, 2007, 07:43:54 »
jasså det lät absolt inget roligt. sjävl kör jag juh med b19svänghjulet på men b230 :)  platt och fint.

denna tryckplattan passa kanske inte med renix bilar då alltså.

Svänghjul och tryckplatta hör ju ihop, har du tjockt svänghjul måste du ha tunn tryckplatta och har du tunnt svänghjul så måste du ha tjock tryckplatta så nej, det passar inte på renixbilar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #16 skrivet: november 17, 2007, 17:39:45 »
men b23et tryckplattan passar på våra b200or el?
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #17 skrivet: november 17, 2007, 22:04:44 »
men b23et tryckplattan passar på våra b200or el?

B23ET vet jag inget om..

det som spelar roll är ifall du har tunnt svänghjul eller tjockt. (Lätt eller tungt.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #18 skrivet: november 18, 2007, 03:12:39 »
men b23et tryckplattan passar på våra b200or el?

B23ET vet jag inget om..

det som spelar roll är ifall du har tunnt svänghjul eller tjockt. (Lätt eller tungt.)

b23et har tunge svinghjulet. Det beste tror jeg er å følge Flinty sitt eksempel som jeg har linket til tidligere i denne tråden, det holder for en god del motor for å si det sånn ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #19 skrivet: november 18, 2007, 08:22:40 »
men b23et tryckplattan passar på våra b200or el?

B23ET vet jag inget om..

det som spelar roll är ifall du har tunnt svänghjul eller tjockt. (Lätt eller tungt.)

b23et har tunge svinghjulet. Det beste tror jeg er å følge Flinty sitt eksempel som jeg har linket til tidligere i denne tråden, det holder for en god del motor for å si det sånn ;)

Ja då går det ju inte med S##B 9000-tryckplattan till B23ET svänghjul ifall det nu inte finns en tunn tryckplatta från S##B:en också.

Annars borde väl S##B-plattan vara ungefär lika stabil som den från B23ET..?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #20 skrivet: november 18, 2007, 10:18:00 »
Då är det läge att byta svänghjul till det tunnare och installera en fördelare ist... finns det ingen mångmiljoners cnc maskin som kan fräsa/borra nya hål i nått annat svänghjul så att man slipper 13 kgs motvikt på motorn?
Lycklig igen i min 360gl sedan

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #21 skrivet: november 19, 2007, 21:13:53 »
Golf lamell info

7/8x28 splines
Diameter : 215mm
Tjocklek: 8,1mm


B23 info

Volvo 1X22 Finsplines

Diameter: 215mm
Modell: B19/B21/B23 1978-
Tjocklek: 8,1mm

skulle en sådan golflamell passa iohopp med nån fin å hård tryckis?

nån som har nån info om våran axel har
7/8x28 splines ?


ingen som har nån ide om golflamellen passar?
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #22 skrivet: december 02, 2007, 21:50:38 »
Golf lamell info

7/8x28 splines
Diameter : 215mm
Tjocklek: 8,1mm


B23 info

Volvo 1X22 Finsplines

Diameter: 215mm
Modell: B19/B21/B23 1978-
Tjocklek: 8,1mm

skulle en sådan golflamell passa iohopp med nån fin å hård tryckis?

nån som har nån info om våran axel har
7/8x28 splines ?


ingen som har nån ide om golflamellen passar?

Har snakket med en som har prøvd. Den fungerte helt fint :)

EDIT: Diamteren på Golf lamell er for liten.
« Senast ändrad: december 13, 2007, 18:51:31 av Haak »

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #23 skrivet: december 09, 2007, 03:43:05 »
Golf lamell info

7/8x28 splines
Diameter : 215mm
Tjocklek: 8,1mm


B23 info

Volvo 1X22 Finsplines

Diameter: 215mm
Modell: B19/B21/B23 1978-
Tjocklek: 8,1mm

skulle en sådan golflamell passa iohopp med nån fin å hård tryckis?

nån som har nån info om våran axel har
7/8x28 splines ?


ingen som har nån ide om golflamellen passar?

Har snakket med en som har prøvd. Den fungerte helt fint :)

det lät som guld i mina öron. så då innebär det att jag kan köra med s##b(härmar frejj)tryckplatta och golflameller.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #24 skrivet: december 13, 2007, 18:52:48 »
Var i garasjen og fant fram en Golf lamell nå, den er for liten i diameter desverre.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #25 skrivet: december 13, 2007, 19:14:26 »
Var i garasjen og fant fram en Golf lamell nå, den er for liten i diameter desverre.

360 original = 215mm va? Hur stor var din golflamell, borde finnas större!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #26 skrivet: december 13, 2007, 22:30:48 »
Varför skulle man byta till golflamell ???
Varför skulle den va bättre än 360 lamellen ???
Men t.ex Klracing har 215mm sinterlameller med  4 eller 6 puckar till golf med 7/8x28 splines, är det samma splines som i 360 eller?

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #27 skrivet: december 13, 2007, 23:18:09 »
Varför skulle man byta till golflamell ???
Varför skulle den va bättre än 360 lamellen ???
Men t.ex Klracing har 215mm sinterlameller med  4 eller 6 puckar till golf med 7/8x28 splines, är det samma splines som i 360 eller?


Fordi det finns ferdige sinterlameller til Golf. Feks den du fant på KL Racing.

Frej: Jeg kan måle i morgen.

Splinesen passer, og en på Volvoforum.no sa at det fungerte etter han hadde prøvd. Han nevnte også at det sluret litt, det er ikke rart når diameteren er for liten så ikke hele ytan på lamellen ligger mot svinghjulet.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #28 skrivet: januari 09, 2008, 22:01:30 »
Golf lamell info

7/8x28 splines
Diameter : 215mm
Tjocklek: 8,1mm


B23 info

Volvo 1X22 Finsplines

Diameter: 215mm
Modell: B19/B21/B23 1978-
Tjocklek: 8,1mm

skulle en sådan golflamell passa iohopp med nån fin å hård tryckis?

nån som har nån info om våran axel har
7/8x28 splines ?


ingen som har nån ide om golflamellen passar?

Har snakket med en som har prøvd. Den fungerte helt fint :)

det lät som guld i mina öron. så då innebär det att jag kan köra med s##b(härmar frejj)tryckplatta och golflameller.

är rätt säkert det är 24 splines på 360? iallafall på b200f och på alla andra volvo är det väl 22 splines?

// Fredrik
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #29 skrivet: februari 29, 2008, 21:52:17 »
Golf lamell info

7/8x28 splines
Diameter : 215mm
Tjocklek: 8,1mm


B23 info

Volvo 1X22 Finsplines

Diameter: 215mm
Modell: B19/B21/B23 1978-
Tjocklek: 8,1mm

skulle en sådan golflamell passa iohopp med nån fin å hård tryckis?

nån som har nån info om våran axel har
7/8x28 splines ?


ingen som har nån ide om golflamellen passar?

Har snakket med en som har prøvd. Den fungerte helt fint :)

det lät som guld i mina öron. så då innebär det att jag kan köra med s##b(härmar frejj)tryckplatta och golflameller.

är rätt säkert det är 24 splines på 360? iallafall på b200f och på alla andra volvo är det väl 22 splines?

// Fredrik

Japp det stämmer, de jag hittat utöver 360 som har 24 splines är golf och några oplar samt nån subaru + nån uddabil som vi ändå inte kan hitta koppling från i närheten ändå..
Jag läste i listan här: http://www.peansweden.se/Helix%202007%20Catalogue.pdf
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #30 skrivet: februari 29, 2008, 23:11:29 »
men varför inte ta en 740 tryckplatta och sen så tar man en stel M90 lamell och borrar ur och sen pressar i splinsen från en orginal B200 lamell :P givetvis svetsar med det borda väll duga? så får man volvo raktigenom  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #31 skrivet: februari 29, 2008, 23:55:49 »

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #32 skrivet: mars 01, 2008, 00:05:08 »
Just precis så! det är väll nästan det lättaste sättet?
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #33 skrivet: mars 03, 2008, 22:39:03 »
men varför inte ta en 740 tryckplatta och sen så tar man en stel M90 lamell och borrar ur och sen pressar i splinsen från en orginal B200 lamell :P givetvis svetsar med det borda väll duga? så får man volvo raktigenom  ;D

Jovisst kan man det!
Fast stel lamell kan vara sådär att köra med, i allafall om det är sinterlamell då det blir så tuffa ryck.. dåligt förklarat men det är inte mitt påhitt. Har läst det på andra forum.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #34 skrivet: mars 30, 2008, 20:13:23 »
Lite nyfiken på detta, vad är den "svaga" dela med originalkopplingen? Är det lamellen eller tryckplattan?

Hur tror ni det skulle bete sig med original lamell och tex. 740 turbo tryckplatta?
Skulle den palla med tex. en standard B21ET?

Den skulle säkert palla för B21ET med original tryckplatta, B21ET är ju inte på så många hästar, och det blir garanterat bättre med starkare tryckplatta! Skall själv köra 360 standardlamell med B21ET tryckplatta.. samma som 740 turbo tryckplatta?

tror saab 9000 tryckplattan är stabilare än 740 tic plattan är juh sachsbåde och en polare ska du köra sådan i sin 240. ska kolla upp om det var från 9000 den kom från.

215mm, 710kg vid 2.6mm inpressning

Har nu mätt upp min B21ET tryckplatta, den gav 700kg+ vid 1,1-2,2mm inpressning.
Så den verkar vara lika bra som Saab 9000-plattan. Då borde INTE 740 Turbo-plattan vara klenare än så tycker jag. Iofs. är den 228mm va?

Här är hela testresultatet från min provtryckning: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3830.msg48722#msg48722
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hoool

  • Medlem
  • Antal inlägg: 164
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #35 skrivet: juni 16, 2008, 11:08:38 »
Nån som har lust o skriva ihop allt som?;o
Vad passar och vad passar inte?

Kanske blir turbo i 300in och skulle va bra o veta vad man ska köpa för koppling!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #36 skrivet: juni 16, 2008, 21:23:36 »
Nån som har lust o skriva ihop allt som?;o
Vad passar och vad passar inte?

Kanske blir turbo i 300in och skulle va bra o veta vad man ska köpa för koppling!

Finns ju att läsa men ok:

- Lamell med 24 splines@20,4mm axeldiameter. Tex. Volvo 340/360, VW Golf och vissa oplar tex. Opel Astra vissa årsmodeller.
- Tryckplatta B21ET (240 Turbo) passar på det PLANA svänghjulet som väger ~9kg och som även sitter på B19 på 360.
- Tryckplatta från 740 Turbo passar på det DJUPA svänghjulet som väger ~13kg och som även sitter på B200E/F/K på 340/360.
Ovan tryckplatta sitter tydligen oxå på S##B 9000.

Det plana svänghjulet är på 215mm i diameter vilket även originallamellen på B19+B200E/F/K är på.
Det djupa svänghjulet är på 228mm i diameter vilket då passar en lamell på 228mm. Men en sådan lamell finns inte med rätt splines hos volvo, däremot hos VW eller Opel kan du finna en sådan stor lamell som har rätt splines.

Vill du veta nåt mer?
« Senast ändrad: juni 16, 2008, 21:25:29 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hoool

  • Medlem
  • Antal inlägg: 164
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #37 skrivet: juni 16, 2008, 23:42:16 »
Nån som har lust o skriva ihop allt som?;o
Vad passar och vad passar inte?

Kanske blir turbo i 300in och skulle va bra o veta vad man ska köpa för koppling!

Finns ju att läsa men ok:

- Lamell med 24 splines@20,4mm axeldiameter. Tex. Volvo 340/360, VW Golf och vissa oplar tex. Opel Astra vissa årsmodeller.
- Tryckplatta B21ET (240 Turbo) passar på det PLANA svänghjulet som väger ~9kg och som även sitter på B19 på 360.
- Tryckplatta från 740 Turbo passar på det DJUPA svänghjulet som väger ~13kg och som även sitter på B200E/F/K på 340/360.
Ovan tryckplatta sitter tydligen oxå på S##B 9000.

Det plana svänghjulet är på 215mm i diameter vilket även originallamellen på B19+B200E/F/K är på.
Det djupa svänghjulet är på 228mm i diameter vilket då passar en lamell på 228mm. Men en sådan lamell finns inte med rätt splines hos volvo, däremot hos VW eller Opel kan du finna en sådan stor lamell som har rätt splines.

Vill du veta nåt mer?


Riktigt bra ihopskrivet!

Då jag har b200f så har jag alltså djupa svänghjulet på 228mm i diameter?
Vet inte om du är tillräckligt fördjupat i ämnet för att rekomendera någon VW/Opel lamell som pallar cirkus 200 turbo hästar?

Och skulle du rekomendera att byta BÅDE tryckplatta från 740 turbo samt lamell eller räcker lamell?

Mvh!

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #38 skrivet: juni 16, 2008, 23:46:13 »
men varför inte ta en 740 tryckplatta och sen så tar man en stel M90 lamell och borrar ur och sen pressar i splinsen från en orginal B200 lamell :P givetvis svetsar med det borda väll duga? så får man volvo raktigenom  ;D

Jovisst kan man det!
Fast stel lamell kan vara sådär att köra med, i allafall om det är sinterlamell då det blir så tuffa ryck.. dåligt förklarat men det är inte mitt påhitt. Har läst det på andra forum.

En dum fråga kanske, men stel lamell är det att den är utan fjädrar?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: starkare koppling till 300 b200
« Svar #39 skrivet: juni 17, 2008, 08:02:41 »
Precis!  :D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)