Författare Ämne: Fredrik´s Speedshop!  (läst 10438 gånger)

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
Fredrik´s Speedshop!
« skrivet: januari 27, 2010, 22:32:06 »
Dags att skapa en tråd om vad som händer i vårat garage! eftersom det inte är direkt 300 relaterat så lägger jag tråden på klotterplanket!

Som de flesta vet så sålde jag min blåa 360 och den gick till Pan som också hänger på forumet.. anledning till det är dels att vi kommer troligtvis bli utan garage snart då polaren ska skaffa hus och vi ska ha garaget där istället och då får det inte plats två bilar!

menmen har skaffat en ny leksak  8)
en Honda CB 900 -79
tanken är ett skönt café racerstuk och glida lite till sommaren sen vet man ju aldrig vad som händer  ::)
Bilder.



Fick den billig, annonspriset var 13k men jag gav 6k  8) den gick inte på ena cylindern så det skulle lösas sen verkar det va problem med elen för inget funkar   ???

Tog en tripp till Peter idag för lite förgasarservice, när jag lossat flotörhusen på alla så uppenbara sig problemet  :o

Vilken kan vara dålig?  ::)

Denna kankse? igensatt munstycke så det skreck om det  :-X
tog isär alla förgasare och rengjorde ordentligt och montera ihop igen


Dock så fick jag bekymmer när jag sedan koppla på bensin för det pissar lite ur den dåliga förgasaren vet inte om nålventilen inte tätar eller vad som är problemet så jag måste nog plocka isär den igen  >:(

men den starta och gick ok för att stått en längre tid sen hade jag en förgasare som flöda över  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2010, 02:17:52 »
Nice, blir nog en fet hoj när den är klar
Bra, bättre, bredast

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #2 skrivet: januari 29, 2010, 19:23:34 »
Pillat lite på hojen idag! ny sadel växer fram.. väger dock bly så for nog ersätta det mesta med glas eller kolfiber sen!
avgaset är lämnat på blästring och ska lackas och kläs med avgasbandage sen!
Bilder:
Bottenplattan klar.


Byggt upp en form och där är jag nu.. men som sagt det bli tungt så jag får nog tänka om!


avgassystemet har sett bättre dagar  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2363
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #3 skrivet: januari 29, 2010, 23:38:55 »
Trevlig maskin! Se till att justera ventilerna på den, ett av de vanligaste felen på den där modellen är nedgångna avgasventiler. Annars är det en utmärkt hoj, lite i tyngsta laget kanske, men med lite nya fälgar, annan gaffel och och så är den en riktig dräpare! Får dessutom plats ganska många av dem på samma utrymme som en bil... ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #4 skrivet: januari 29, 2010, 23:41:07 »
Jo ska göra det tyckte jag hörde antydan till knack vid uppstarten.. dock var den ju kall och stått över ett år men får kolla över det.. ett oljebyte är nog på sin plats också!
har du varit med om problem med startmotorn på dessa? verkar som jag saknar kuggar på denna för den tappar ibland greppen och snurrat fritt  :-\
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2363
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #5 skrivet: januari 30, 2010, 00:29:56 »
Startmotorproblem är inte helt ovanligt på gamla hojar i allmänhet...
Här är en sprängskiss på startmotorn med kopplingen; inte helt hundra på att det är rätt modell (USA modellen på bild) men det borde se likadant ut på din hoj!
http://www.cmsnl.com/honda-cb900fb-bol-dor_model14513/partslist/E11.html
Som jag ser det kan det inte bli så mycket fel där; dreven kan möjligen skadas, men det känns synnerligen osannolikt. Mer troligt då att frihjulsmekanismen inte gör vad den ska - det beror då troligen på att rullarna/hållaren/axeln är slitna eller att fjädrarna eller hållaren spruckit/gått av. Borde inte vara några bekymmer att konstatera om så är fallet!
Bara att plocka isär och inspektera!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2669
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #6 skrivet: januari 30, 2010, 11:39:01 »
Kan du inte ta måttet på motorn Höjd och bredd är sugen på en ny motor till min CB 750 -73. Har sneglat på 900 ett tag.
Volvo 360 GLT -86
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #7 skrivet: januari 30, 2010, 11:54:47 »
Tack för länken Kurre!

Mefistofeles; visst kan jag göra det!  :)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #8 skrivet: februari 02, 2010, 20:53:11 »
Mefistofeles: Vet inte riktigt vilka mått du är ute efter men här är några jag skulle vilja ha vid motorbyte i alla fall!  ::)
höjd på ALLT från lägsta till högsta punkten: 54cm
höjd på växellådan från cylinder foten till lägsta punkten: 20cm
längd från yttersta punkterna bak och fram: 56cm
längd från anslutning till förgasarna till yttersta punkten på cylindern: 40cm

att tänka på är att 900motorn har ett "tråg" längst ner som går mellan rambenen, det är ca 5cm högt och är inräknat i måtten! vet inte om 750motorn har detta!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #9 skrivet: februari 02, 2010, 21:43:54 »
Kommit en liten bit på väg  :)

En annan sadel håller på att växa fram i glasfiber och kolfiber! botten plattan bli glasfiber sen kommer jag göra en form av fogskum och täcka allt med kolfiber  8)


Gjöt in en 2mm plåtbit till att fästa allt sen!


På med första lagret fogskum.


Nytt lyse och "sänkt" fram dock för mycket, även styret är sänkt!


Bakifrån, ser bättre ut IRL måste jag säga!  ???

Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16848
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #10 skrivet: februari 03, 2010, 00:09:07 »
Snyggt byggt!

Trodde aldrig jag skulle få se dig jobba med glasfiber och fogskum  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #11 skrivet: februari 03, 2010, 00:44:44 »
Tack Frej!
näe det känns lite fel  ;) aluminium hade varit det rätta men tyvär kan jag inte TIG svetsa så får testa något nytt  8)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2363
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #12 skrivet: februari 03, 2010, 11:09:28 »
Tänk på att vägegenskaperna ändras ganska dramatiskt när du ändrar höjdförhållandet mellan fram och bakända... Sänka fronten 15mm gör hojen ganska mycket mer snabbstyrd (nervös), så man får vara ganska försiktig!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #13 skrivet: februari 03, 2010, 19:59:40 »
Tur att du sa det!  :o
får nöja mig med att sänka ner styret då!  :)
tack!
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2363
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #14 skrivet: februari 03, 2010, 20:31:34 »
Sänka fronten en smula är nog inte fel på den där hojen, de är ganska tungstyrda i original... Det är enkelt att labba med när du väl har fått ut hojen på vägarna och ser hur den uppför sig!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #15 skrivet: maj 21, 2010, 08:57:19 »
Motorcykeln finns kvar men köpte en nya leksak för nån vecka sen  8)



Alltså en Yamaha Raptor 350 från -06
perfekt att åka till jobbet med  8) grannarna är inte glada men dom får klara sig.

Skulle byta kedja här om dan och insåg att lagrena til bakaxeln var slut så det blev renovering av bakvagn, men nu rullar den igen.
har två alternativ på turbo som skulle passa bra så det ska snart börjas smida med det  ;D
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16848
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #16 skrivet: maj 22, 2010, 22:31:59 »
Hehe du verkar inte få nog av leksaker.. är triangelmoppen i bakgrunden din med?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16848
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #17 skrivet: november 21, 2010, 22:36:44 »
Längesen vi hade nåt livstecken från Fredrik?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #18 skrivet: november 26, 2010, 09:43:00 »
Näe har hänt jävligt mycket hos mig senaste året egentligen..
*Ny flickvänn
*Klättrat på jobbstegen
*En 6 månaders internutbildning som tar all min tid

Men jag jobbar på med CBn ska lämna iväg allt på blästring i veckan
Sen har jag köpt en..... ........740 :( men tanken är att den ska få bmw motorn som blev över från 360in..
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jajsen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #19 skrivet: november 26, 2010, 20:54:25 »
Har sett dig på flera olika forum föruut, har själv en BMW r80 som ja håller på att cafe race stuka, anser igentligen att caferäsern ska vara så smal som möjligt, hälst en parralett twin eller liknande, men de blir sånt jävla gött stuk på dom även med 4:a eller boxer.

mvh Erik


Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #20 skrivet: november 26, 2010, 23:20:34 »
Är väl egentligen bara med på STS och sporthoj.se vad jag vet  ::)
Finns lika många förslag på den perfekt caferacern som det finns hojåkare jag gillar dock Hondan! r80 är också jäkligt snygg men det är väl mer bobber??
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

Jajsen

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
SV: Fredrik´s Speedshop!
« Svar #21 skrivet: november 27, 2010, 12:35:27 »
jo hade tänkt bobberstuka den först, men hitta en gammal ural (dock utan motor men har en extra BMW motor) som ja tänkt bygga bobber av, men man har för många projekt, nu satsar ja hårt på att få ut BMW:n till sommaren så man får åka lite iaf, blev knappt nån hojåkning alls i somras.

mvh Erik