Författare Ämne: Sleeper med pys  (läst 36212 gånger)

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Sleeper med pys
« skrivet: februari 24, 2009, 01:12:13 »
Ny på forumet men en trogen 360 beundrare.

Jag har äntligen fått tag på ett exemplar som är i tillräckligt bra skick att lägga ner lite möda och pengar på.
Det är en 360 -87, 3-dörrars i ljusblå metallic, 11800mil.

Tanken är att det ska bli en äkta sleeper som ser riktigt orginal ut och låter tyst och fint tills wastegaten öppnar rakt ut och den skuter iväg.. Tänkte landa på ca 250-300 hk, vill inte börja rota med drivlinan i första taget.

Vad som är gjort är:
VX3 sitter i.
BMW servo med högre utväxling ditsatt idag.
Centrallås från den gamle.

Vad som ska göras:
Kängningshämmare fråm samma BMW som servon.
Sierra fjädrar + tjockare olja.
KKK K27 :P
Megasquirt II + spridare mm.
Mild sänkning.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2109
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #1 skrivet: februari 24, 2009, 09:20:52 »
Låter som ett intressant projekt. Tror inte jag är ensam om att vilja se bilder och beskrivning på hur du fick dit BMW servon.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Sleeper med pys
« Svar #2 skrivet: februari 24, 2009, 11:46:14 »
kul med fler tryck o pys! =) hojta om du har frågor! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2328
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Sleeper med pys
« Svar #3 skrivet: februari 24, 2009, 12:52:54 »
Skoj planer, särskilt MSII!

Vad för BMW kommer servot ifrån, och hur mycket jobb behövs för att få dit det? Jag vet att många här drömmer om servo på sina B200or, men 360 originalservon växer ju inte på trän...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #4 skrivet: februari 24, 2009, 17:04:42 »
Servon kommer från en 3 serie e36, krävdes en hel del bonnmeck för att få dit den, men det blev jävligt bra till slut, snabbstyrd som fan :)
Tyvärr började ett av rören läcka idag och ska försöka byta det imorn, ska se om jag kan ta lite bilder då oxå.

//Ola

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2009, 17:35:01 »
Har sagt det förr och säger det igen men 300hk är tungt för en orginal drivlina  :-\
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #6 skrivet: februari 24, 2009, 19:52:52 »
Ny på forumet men en trogen 360 beundrare.

Jag har äntligen fått tag på ett exemplar som är i tillräckligt bra skick att lägga ner lite möda och pengar på.
Det är en 360 -87, 3-dörrars i ljusblå metallic, 11800mil.

Tanken är att det ska bli en äkta sleeper som ser riktigt orginal ut och låter tyst och fint tills wastegaten öppnar rakt ut och den skuter iväg.. Tänkte landa på ca 250-300 hk, vill inte börja rota med drivlinan i första taget.

Vad som är gjort är:
VX3 sitter i.
BMW servo med högre utväxling ditsatt idag.
Centrallås från den gamle.

Vad som ska göras:
Kängningshämmare fråm samma BMW som servon.
Sierra fjädrar + tjockare olja.
KKK K27 :P
Megasquirt II + spridare mm.
Mild sänkning.

Varmt välkommen att sprida nyfikenhet och glädje här på forumet  :D
Ser ut att bli ett synnerligen kul projekt!

Precis som Kurre86 brukar och gillar även jag MS (II)  :P
BMW snabbstyrt servo lockar ju även mig. Varifrån kommer den högre utväxlingen, är det tex. från M3 eller eftermarknaden!?
Kränghämmaren, hamnar fram eller bak på 360:n?

Ser att du snappat upp lite tips från forumet med angående fjädrar och dämparoljebyte, kul  :)

Förresten, har du byggt nåt busigt förr (av annat märke/modell) eller är detta första riktiga projektet av denna kalibern? (gissar på första alternativet)

Keep it up / keep us updated  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #7 skrivet: februari 24, 2009, 21:50:35 »
Har sagt det förr och säger det igen men 300hk är tungt för en orginal drivlina  :-\

Jag vet att det är på gränsen men jag har ett helt extra drivpaket liggandes om det skiter sig :)


Varmt välkommen att sprida nyfikenhet och glädje här på forumet  :D
Ser ut att bli ett synnerligen kul projekt!

Precis som Kurre86 brukar och gillar även jag MS (II)  :P
BMW snabbstyrt servo lockar ju även mig. Varifrån kommer den högre utväxlingen, är det tex. från M3 eller eftermarknaden!?
Kränghämmaren, hamnar fram eller bak på 360:n?

Ser att du snappat upp lite tips från forumet med angående fjädrar och dämparoljebyte, kul  :)

Förresten, har du byggt nåt busigt förr (av annat märke/modell) eller är detta första riktiga projektet av denna kalibern? (gissar på första alternativet)

Keep it up / keep us updated  ;D

Det låter fint att jag inte är ensam om MS, jag kommer med all säkerhet med massa jobbiga frågor när det ska kopplas in!

Angående servon så är det en helt orginal BMW, vilken modell av 3-serien vet jag inte. Anledningen till att den har högre utväxling är att armen där styrleden sitter fast (vet inte vad den heter) vid hjulet är längre från hjulcentrum på BMW'n jämfört med volvon.

Krängningshämmaren hamnar fram... Vad jag förstått behövs det inte göras så mkt med baken mer än att blocksänka lite och fixa dämparna.

Har varit flitig besökare på forumet ja :) Många bra budgetmetoder för att få det att gå lite bättre och sånt gillas.

Jag har inte byggt nåt förut men haft jävligt mkt i huvudet ett bra tag nu så det känns förbannat kul att släppa lös kreativiteten!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #8 skrivet: februari 24, 2009, 22:08:46 »
Det låter fint att jag inte är ensam om MS, jag kommer med all säkerhet med massa jobbiga frågor när det ska kopplas in!
Kan inte låta bli att svara på (MS)frågor  ;)

Citera
Angående servon så är det en helt orginal BMW, vilken modell av 3-serien vet jag inte. Anledningen till att den har högre utväxling är att armen där styrleden sitter fast (vet inte vad den heter) vid hjulet är längre från hjulcentrum på BMW'n jämfört med volvon.
Låter mycket bra  :D
Du får gärna räkna antal rattvarv!
Stämmer avståndet mellan inre styrlederna bra mellan styrväxlarna från respektive märke?

Citera
Krängningshämmaren hamnar fram... Vad jag förstått behövs det inte göras så mkt med baken mer än att blocksänka lite och fixa dämparna.
Vet bara 2st 300:or med krängare bak, en engelsk med krängare från bakvagnen på en E30 32# och en superspecialbil kallad 363CS
Kan hända att rätt dämpning etc. gör att krängningshämning inte behövs. Jag tror jag kommer utforska detta i framtiden. Om ingen hinner före..

Citera
Har varit flitig besökare på forumet ja :) Många bra budgetmetoder för att få det att gå lite bättre och sånt gillas.
Härligt!

Citera
Jag har inte byggt nåt förut men haft jävligt mkt i huvudet ett bra tag nu så det känns förbannat kul att släppa lös kreativiteten!
Ojdå, ungefär som jag då!
Hur kommer det sig att du är 300-beundrare då? Haft många innan?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #9 skrivet: februari 24, 2009, 23:57:52 »
Härligt att se att ett BMW servo går att få i :D Jag hade själv tänkt ge mig in på det så fort jag fått tag i ett garage :)

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #10 skrivet: februari 25, 2009, 22:04:25 »
Då var röret fixat, knepigt att få tag på 1/4' rör i malmö...

Tyvärr blev det inga bilder... får fixa en garagekamera.

Har ca 2,5 rattvarv, riktigt lagom kvick styrnig. Lätt att drifta rondeller med en hand nu :)

Min 4:e 360 detta, den första köpte jag för att den e så jävla ful... sen blev jag förälskad...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #11 skrivet: februari 25, 2009, 22:09:18 »
Då var röret fixat, knepigt att få tag på 1/4' rör i malmö...
Gott det!

Citera
Tyvärr blev det inga bilder... får fixa en garagekamera.
Mm det har jag.. även om man är försiktig så händer det så lätt att man får olja, grus, sand, rost eller annat skit på dom..
Det tråkiga är bara att man blivit kräsen med bilderna.. vill ju ha best possible när det kommer till sexiga närbilder på små unika delar från 300-serien etc..  ;)

Citera
Har ca 2,5 rattvarv, riktigt lagom kvick styrnig. Lätt att drifta rondeller med en hand nu :)
Avis.. hur är förmedlingen av vägkänslan?

Citera
Min 4:e 360 detta, den första köpte jag för att den e så jävla ful... sen blev jag förälskad...
Haha rätt åt dig  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #12 skrivet: mars 19, 2009, 17:45:42 »
Jag har knåpat ihop en liten excelfil med olika fjäderkonstanter om man kapar på biltemas fjädrar mm..
Tänkte att det finns säkert nån som vill ta del av den..
Hur lägger jag upp den?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #13 skrivet: mars 19, 2009, 21:10:02 »
Jag har knåpat ihop en liten excelfil med olika fjäderkonstanter om man kapar på biltemas fjädrar mm..
Tänkte att det finns säkert nån som vill ta del av den..
Hur lägger jag upp den?

Underbart, du har PM!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #14 skrivet: mars 19, 2009, 21:32:54 »
Okajj..
Fyll i gult fält hur mkt du vill kapa respektive fjäder så ser ni den nya fjäderkonstanten, om du behöver svarva dämparna och hur mkt det sänker bilen. Siffrorna blir gröna när det passar som bäst, ju mer grönt på en rad desto bättre..
Jag bifogar en där jag fyllt i lite oxå.
Håll till godo..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #15 skrivet: mars 19, 2009, 22:19:10 »
Okajj..
Fyll i gult fält hur mkt du vill kapa respektive fjäder så ser ni den nya fjäderkonstanten, om du behöver svarva dämparna och hur mkt det sänker bilen. Siffrorna blir gröna när det passar som bäst, ju mer grönt på en rad desto bättre..
Jag bifogar en där jag fyllt i lite oxå.
Håll till godo..

Bra jobbat, men om vi vet minimi-längden på fjädern för att den inte ska glappa så kan vi få ut en kolumn med hur många mm vi ska svarva dämparen också!  :P

Dessa excel-ark förtjänar att ligga på ett mer centralt ställe än en projekttråd. Får jag länka dem från en kommande tråd i tex Fakta/Guider!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #16 skrivet: mars 20, 2009, 07:47:41 »
Gör du så!
Minstavärdet som jag lagt in ligger på 270mm och det är rätt nära innan det börjar glappa.
Blir det rött på "ny längd" måste man svarva och då mäter man ju ut det efter man kapat fjädern lättast, kan lägga in det men ingen större vits då det blir ganska missvisande.

Mvh/ Ola

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #17 skrivet: mars 20, 2009, 14:32:08 »
Gör du så!
Minstavärdet som jag lagt in ligger på 270mm och det är rätt nära innan det börjar glappa.
Blir det rött på "ny längd" måste man svarva och då mäter man ju ut det efter man kapat fjädern lättast, kan lägga in det men ingen större vits då det blir ganska missvisande.

Mvh/ Ola

Okej, tänkte om det gick att säga säkert hur mycket det ska svarvas så det kunde underlättat för någon i framtiden som har lösa dämpare att svarva färdigt innan bilen demonteras.

Ska fila på en ny tråd i Fakta/guider till exelfilerna då  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #18 skrivet: april 04, 2009, 13:26:48 »
Liten uppdatering..
Bmw's krängningshämmare gick inte få dit på nåt sätt så jag satte dubbla orginal ist, stor förbättring.
Har börjat svetsa grenrör, ganska nöjd med kollektorn faktiskt, hoppas det hjälper lite med twin entry, turbon är ju ganska så stoor :P
Renoverat ett insug oxå och förbereder det mesta på en reservmotor så det bara är att flytta över delarna när allt är färdigt.

Bifogar lite bilder, sunkig kvalité men glädjer säkert nån...
« Senast ändrad: maj 02, 2009, 12:42:51 av MadOla »

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #19 skrivet: april 04, 2009, 13:27:57 »
bilder..

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #20 skrivet: april 04, 2009, 13:28:40 »
bilder...

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Sleeper med pys
« Svar #21 skrivet: april 04, 2009, 17:11:56 »
kanonfin kollektor! håll uppe kvaliten på grenröret oxå så blir de sketbra =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #22 skrivet: april 04, 2009, 21:34:07 »
Liten uppdatering..
Bmw's krängningshämmare gick inte få dit på nåt sätt så jag satte dubbla orginal ist, stor förbättring.

Kul å höra! visa Gärna bild på infästningarna!

Blev det mer tungstyrt med två hämmare?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #23 skrivet: april 04, 2009, 23:11:15 »

Kul å höra! visa Gärna bild på infästningarna!

Blev det mer tungstyrt med två hämmare?

Nej, ingen understyrning om det var det du menade, trög blir den ju inte iom servon, mycket mer direkt och så lyfter inte ena bakhjulet i kurvor och rondeller :)
Panhard och nya bussningar så ska det nog bli rätt ok väghållning i skiten...
Ska ta med den riktiga kameran nån dag...

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #24 skrivet: april 04, 2009, 23:17:26 »
kanonfin kollektor! håll uppe kvaliten på grenröret oxå så blir de sketbra =)

Tack! Rätt nöjd själv faktiskt..
Grenröret började jag med men fy fan vad det blir klurigt med plats när man ska ha ihop ett twinentry.. twisted kan man säga!!
Får bygga en ordentlig jigg och börja om, kanske byta motorfästen oxå för att få lite mer plats..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #25 skrivet: april 05, 2009, 22:25:53 »

Kul å höra! visa Gärna bild på infästningarna!

Blev det mer tungstyrt med två hämmare?

Nej, ingen understyrning om det var det du menade, trög blir den ju inte iom servon, mycket mer direkt och så lyfter inte ena bakhjulet i kurvor och rondeller :)
Panhard och nya bussningar så ska det nog bli rätt ok väghållning i skiten...
Ska ta med den riktiga kameran nån dag...

Skönt utan understyrning!
Men jag menade tungstyrt, glömde att du har servo. Annars hade det nog känts..
Skönt att den inte "kissar som en hund" i kurvorna då  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #26 skrivet: april 08, 2009, 08:56:28 »
Har fått gjort en jigg till grenröret och påbörjat lite punktning, kan nog bli bra till slut..

Hade med kameran igår så här kommer lite bättre bilder på servo och k-hämmare.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #27 skrivet: april 08, 2009, 08:58:25 »
mer..

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #28 skrivet: april 08, 2009, 13:30:06 »
Ser bra ut!

Vill gärna se fler bilder/förklaring på hur krängsningshämmarna är fästa med varandra i ändarna.  :)

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #29 skrivet: april 08, 2009, 19:13:01 »
Ser bra ut!

Vill gärna se fler bilder/förklaring på hur krängsningshämmarna är fästa med varandra i ändarna.  :)

Det är bara lite gummi och två avgasklämmor, inget komlicerat..

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #30 skrivet: april 08, 2009, 19:23:37 »
Köpte nya fälgar idag, gav 800 spänn med däck (2 kassa).. Diskréta och bra..

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #31 skrivet: april 08, 2009, 19:29:12 »
Köpte nya fälgar idag, gav 800 spänn med däck (2 kassa).. Diskréta och bra..

Snyggt!! Från vilken bilmodell kommer dessa? Tycker jag kan skymta volvo centrumkåpor.

Ser bra ut!

Vill gärna se fler bilder/förklaring på hur krängsningshämmarna är fästa med varandra i ändarna.  :)

Det är bara lite gummi och två avgasklämmor, inget komlicerat..

Jasså, får nog hitta på nåt liknande själv.  :)

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #32 skrivet: april 08, 2009, 19:44:22 »
Fälgarna är från volvo 460.

dubbla k-hämmare kan jag som sagt rekomendera, tar inte mkt mer än 30min att få dit den och det gör bra skillnad.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #33 skrivet: april 08, 2009, 19:55:50 »
Fälgarna heter Pictor och kommer som sagt från Volvo 4-serien. Men kanske var tillbehörsfälg, ej original nån som vet säkert?
Blev grymt sleepersnyggt på din skönhet MadOla!

Tack så mycket för bilder på hjulupphängningen!

Ser bra ut med kränghämmarna, kanske att det behövs en annan infästning dem i mellan om det ska hålla länge. Beror väl på hur gummit tål behandlingen.

Styrväxeln, har du bara klämt fast den? Rör den sig inte i sidled om det går tungt att styra och du tar i?
(Original styrväxel har ju en klämma närmast högerhjulet men närmast vänster så är det ju insexbult genomgående genom både växelhus och framaxelbalk.)

Keep up the good work!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #34 skrivet: april 08, 2009, 20:25:05 »
Styrväxeln, har du bara klämt fast den? Rör den sig inte i sidled om det går tungt att styra och du tar i?
(Original styrväxel har ju en klämma närmast högerhjulet men närmast vänster så är det ju insexbult genomgående genom både växelhus och framaxelbalk.)

Keep up the good work!

Ja, den är bara klämd (känns kanske lite sådär) men den rör sig inte.. Har tänkt jag ska säkra den i sidled när jag lyfter bilen för att byta alla bussningar..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16518
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Sleeper med pys
« Svar #35 skrivet: april 08, 2009, 21:02:13 »
Styrväxeln, har du bara klämt fast den? Rör den sig inte i sidled om det går tungt att styra och du tar i?
(Original styrväxel har ju en klämma närmast högerhjulet men närmast vänster så är det ju insexbult genomgående genom både växelhus och framaxelbalk.)

Keep up the good work!

Ja, den är bara klämd (känns kanske lite sådär) men den rör sig inte.. Har tänkt jag ska säkra den i sidled när jag lyfter bilen för att byta alla bussningar..

Ja säkra den i sidled för din egen skull! Tyckte det var riktigt otäckt när min rörde sig typ en mm i bulthålen!  :(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #36 skrivet: april 09, 2009, 09:35:47 »
nån som vet var man får tag på bussningar till fram- och bakvagn?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2594
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #37 skrivet: april 09, 2009, 10:55:56 »
KGtrimning borde ha till framvagnen och bak får man tillverka själv  :(

MadOla

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #38 skrivet: april 09, 2009, 11:49:19 »
KGtrimning borde ha till framvagnen och bak får man tillverka själv  :(

Ok, finns måtten nånstans på alla bussningar om man skulle tillverka?

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2109
    • Visa profil
SV: Sleeper med pys
« Svar #39 skrivet: april 09, 2009, 13:40:55 »
Med lite tur kanske det finns på 300mania, i värsta fall får man nog ta och mäta själv :(
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.